کار کارشناسی نشده یعنی این
چهاردهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات از روز اول تیر ماه بر روی کیوسک های مطبوعاتی
ارتباطات؛ شاکله اصلی جنگ نرم
امیر عباس تقی پور- سرمقاله چهاردهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات
آشنایی و پرداختن متخصصان « ارتباطات» به مباحث «قدرت نرم» یا «جنگ نرم» از آن جهت، ضروری است که بسیاری از ابزار در اختیار آنها، مهم ترین تجهیزات طراحان این قبیل جنگها محسوب می شوند.اگرچه همانند بسیاری از مفاهیم دیگر، نمیتوان تعریف واحدی برای جنگ نرم در نظر گرفت اما همین قدر کافیست که بدانیم بررسی شکل علمی جنگ نرم، از سال 1990 میلادی آغاز شد و هدف آن اقدام بر علیه جامعه هدف از راههای نرم- اقدامات غیر خشونتامیز- با استفاده از روابط عمومی، تبلیغات و رسانه است. یعنی؛ ارتباطات، شاکله اصلی جنگ نرم را شکل می دهد. برای هم مسیر شدن با هم در درک ضرورت آشنایی فعالان حوزه ارتباطات با موضوع جنگ نرم، به این جمله جوزف ناي، پژوهشگر آمريكايي و نخستین نظریهپرداز قدرت نرم که در تاریخ 20 ژوئن 2010 در جلسه آغازین پارلمان شورای انگلستان و در پاسخ به منتقدانش مطرح کرده است توجه کنیم: «انسانهای بدبین و شکاک قدرت نرم را فاقد محتوا میبینند و همه آن را با روابط عمومی، مطالب بیهوده و از این دست موارد یکسان میدانند». در اینجا نمیخواهیم برای نظریات موافقان و مخالفان جوزف نای ارزشگذاری کنیم اما خیلی مهم است که مخالفان وی، روابط عمومی را مترادف قدرت نرم دانستهاند! کدهای بسیاری هم وجود دارد که تبلیغات و رسانه را از مهمترین ابزار جنگ نرم دانستهاند. «جان كالينز» تئوريسين دانشگاه ملي جنگ آمريكا، جنگ نرم را عبارت از “استفاده طراحي شده از تبليغات و ابزارهاي مربوط به آن، براي نفوذ در مختصات فكري دشمن با توسل به شيوه هايي كه موجب پيشرفت مقاصد امنيت ملي مجري مي شود”، مي داند و دکتر امیر محبیان از پژوهشگران و محققان داخلی معتقد است: « مهمترین حوزهی اعمال و تأثیرگذاری قدرت نرم بر طرف مقابل، حوزهی رسانه است.»خلاصه اینکه جنگ نرم ، هدفی واحد- براندازی- و البته اشکالی متفاوت دارد. سیاست، فرهنگ، جامعه، مذهب و اقتصاد حوزههایی است که در برنامهریزی مهاجمان مورد توجه قرار میگیرد و تمرکز در بخش های آسیبپذیر جامعه هدف، بیشتر است. آشنایی و مطالعه ابعاد جنگ نرم، کارکردهای چند وجهی برای فعالان و متخصصان ارتباطات در پی خواهد داشت که شاید مهمترین آنها، تأثیرگذاری بر تصمیمگیریهای سازمانهای مسؤول فرهنگی است.
چهردهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات از اول تیر ماه بر روی کیوسک های مطبوعات قرار می گیرد.
نخستين مدير روابط عمومي الكترونيك ايران منصوب شد
با حكم مديركل روابط عمومي سازمان صدا وسيما ، اميرانصار به عنوان نخستين مدير روابط عمومي الكترونيك ايران منصوب شد .محمود عاطفي مديركل روابط عمومي در حكم خود آورده است : طرح وساماندهي فعاليت ها براي تحقق روابط عمومي الكترونيك با هدف افزايش بهره وري منابع ونيروي انساني ونياز سنجي و استقرار سيستم هاي عملياتي و اطلاع رساني از مهمترين وظايف اين اداره تازه تاسيس است.اميرانصار دانش آموخته در مقطع كارشناسي ارشد روابط بين الملل بوده وپيش از اين چندين سال در حوزه روابط عمومي و امور بين الملل فعاليت داشنته است.
دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک برای انصار آرزوی موفقیت دارد.
چند نکته در باب سازمان نظام صنفی رایانهای
امیر عباس تقی پور- هفته نامه علم روز- شماره ۲۵۷- شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰
احتمالاً هم رأی و نظر خواهیم بود که در حال حاضر سازمان نظام صنفی رایانهای با تمام مسائلی که دارد یکی از مهمترین و بزرگترین سازمانهای معدود صنفی کشور است. میگویم معدود به دلیل اینکه همه میدانیم پروبال دادن به بخش خصوصی در کشور ما چه مسیری را طی کرده و کجاست؟! اساساً فرصت چندانی در اختیار مدیران این بخش نبوده تا بتوانند برای تثبیت جایگاه و دستیابی به خواستههایشان، دور هم جمع شده و با پشتوانه فکری و همکاری با یکدیگر به دنبال ارتقای جایگاه صنف خود باشند. حالا کسانی در گذشتههای نه چندان دور خون دل خوردهاند که صنف رایانه کشور از سازمانی به نام سازمان نظام صنفی رایانهای برخوردار باشد. اساسنامهای تدوین و تصویب شده و نقشه راه و برنامه عمل آن ترسیم شده است:
ماده 1 اساسنامه: در اجراي ماده (12) قانون حمايت از حقوق پديد آورندگان نرمافزارهاي رايانهاي و به منظور حمايت عملي از حقوق ياد شده در آن، نظم بخشي و ساماندهي فعاليتهاي تجاري رايانهاي مجاز، سازمان نظام صنفي رايانهاي كشور به وجود ميآيد.
حالا قرار است در نیمه اول تیرماه، ششمین سال تأسیس این سازمان گرامی داشته شود. پرسشی که مطرح است اینکه، آیا سازمان توانسته است به ایفای نقش و مسؤولیتهای خود بپردازد؟ پاسخ دادن مشکل است. نیاز به بررسی دقیق داشته و در این مجال نمیگنجد. اگر بپذیریم مجموعه تصمیمات و عملکرد هر سازمانی متأثر از شرایط درونی و برونی است آنگاه قضاوت در مورد عملکرد شش ساله این سازمان منصفانهتر خواهد شد. اما چند نکته:
1- نهادهایی چون سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع بر کارکردهای صنف رایانه تأثیر بی برو برگشت دارند. برخی از تصمیمات، چنان خلقالساعه اخذ میشوند که صنف را با شوک روبرو میکند. سازمان هم باید چندین برابر انرژی صرف کرده و ماهها تلاش کند تا بتواند تحرک و شادابی از دست رفته را برگرداند. یعنی، دچار روزمرگی میشود. نمونه زیاد است. بهترین و نزدیکترینش ادغام وزارتخانهها است. هیچکس نمیتواند منکر تأثیرات چه مثبت و چه منفی ادغام وزارتخانهها بر سازوکار صنف رایانه شود. لطفاً دقت کنید. تأثیرات مثبت یا منفی! اما کجای کار از نمایندگان این صنف، نظرخواهی و فرصت بررسی داده شد؟ یا حتی اگر در موضوعی نظرخواهی میشود تا چه حد، این نظرات در خروجی تصمیمات، لحاظ میشود؟
2- کشور در باب خصوصی شدن و فعالیت و رشد سازمانهای صنفی، جوان است. طبیعی است مقاومتهای زیادی هم در برابر آن می شود بنابراین در این وانفسا تنظیم روابط صنف با ارکان کشور یعنی دولت، مجلس و قوهقضائیه، حساس و مستلزم تدبیر و معرفت مدیریتی است. اینکه نهادهای بالادستی، سازمان را بشناسند و درکش کنند بسیار مهم است. مسؤولان سازمان هم باید اطلاعرسانی کنند و بگویند در تعامل با این ارکان به چه رسیدهاند و چه امیدهای از دست رفته و یا دستیافتنی دارند؟ ایجاد یا تقویت ارتباطات و تعامل مستمربا گروههای مرجع جامعه، نکته بسیار حایز اهمیت و امری ضروری است. سازو کارهای مختص به خودش را هم دارد. پیگیری، پیگیری، پیگیری!
3- فارغ از توفیقات و عدم توفیقات سازمان در مواجهه با دولت و مجلس و قوهقضائیه، باید بر بیتوجهی یا قدری منصفانهتر بگویم کمتوجهی سازمان به رکن چهارم جامعه یعنی رسانهها تأکید کنیم. تردیدی نداشته باشیم که در دنیای امروز رسانه، بیش از هر عامل دیگری قدرت عمل چندوجهی دارد. یعنی ظرفیت عجیبی دارد و تعیین کننده است. بنابراین سازمان باید ترمیم روابط و نحوه تعامل با رسانهها را بطور جد در دستور کار قرار دهد. اینکه فقط انتظار داشته باشیم رسانهها به انتشار اخبار موفقیت و دستاوردهای ما بپردازند اگر چه طالبان زیادی، بویژه در لایههای بالای مدیریتی دستگاهها دارد، خواستی نامناسب و حتی نامشروع است. سازمان باید، زمینه تعامل سازنده با رسانهها را فراهم کند و در این مسیر، پیشقدم باشد. در اینصورت، طولی نخواهد کشید که مجموعه اقدامات و عملکرد رسانهها به نفع سازمان، تمام خواهد شد.
4- اهمیت بعد درون سازمانی فعالیتهای سازمان در دستیابی به موفقیت یا عدم موفقیت آن نه تنها از بعد بیرونی کمتر نیست شاید مهمترین اصل و فلسفه وجودی آن باشد. در این بخش پرواضح است که وحدت نسبی اعضاء و فهم و بیان مشترک آنها به اندازه زیادی در ترسیم چهرهای مصمم و خواهان پیشرفت از سازمان مؤثر است. بلعکس، هرگونه رفتار از هم گسیخته و بیاعتمادانه نیز میتواند سازمان را با موانع بزرگ و سختی روبرو کند. منظورم را متوجه میشوید. نمیخواهم بگویم مثل هم فکر کنیم و متفاوت نباشیم. نه، تفاوتهایمان مسیر پیشرفتمان را هموارتر خواهد کرد. منظور اینست که با هم گفتوگو کنیم. برای یافتن مسیرهای کوتاهتر تا هدف، مشارکت کنیم. در کنار طرح مسئله، به ارائه راهحل هم فکر کنیم و ...از داشتن مسئله نهراسیم و مسئله را نشانه پویایی سازمان بدانیم، مشروط بر آنکه مسائلمان جدید باشد! پیش و بیش از همه اینها هم بر سر اصول اتفاق نظر داشته باشیم. بسیاری از این اصول در اساسنامه سازمان به خوبی طرح شده و جای هیچ تردیدی نیست که بایستی تمام انرژی اعضاء و مسؤولان سازمان برای تحقق آن اصول، صرف شود.
5- به نظر میرسد تدوین مجموعهای از اقدامات ارتباطاتی، در حوزههای رسانه، تبلیغات و روابطعمومی برای سازمان ضروری و نتایج اجرای آنها برای یافتن و ارائه راهحل غلبه بر بخشی از مسائل، مفید خواهد بود. این امر در دستور کار قرار گرفته و امیدوارم بزودی نتایج آن برای اعضای سازمان، ملموس شود.
امروز در دنیای اقتصاد
روابط عمومیِ بالا» چیست؟ مگر روابط عمومی پائین هم داریم
ارتقاي موقعيت موسسه مطالعات آمريكاي شمالي و اروپا
موسسه مطالعات آمريكاي شمالي و اروپا (INAES) در بين 111 موسسه پژوهشي كشور در سال 1388 در جمع هشت موسسه برتر پژوهشي دانشگاهي كشور و در رتبه نخست موسسات علوم انساني دانشگاهي قرار گرفت. براساس رتبه بندي دفتر بررسي و ارزيابي پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري كه در سال 1390 منتشر شده است تنها هشت موسسه پژوهشي كشور در كلاس B قرار گرفتهاند كه موسسه مطالعات آمريكاي شمالي و اروپا در رده پنجم قرار دارد. طبق گزارش وزارت علوم، هيچ موسسهاي در كلاس A وجود ندارد.موسسه مطالعات آمريكاي شمالي و اروپا تنها موسسهاي است كه با زمينه پژوهشي علوم انساني در جمع هشت موسسه برتر دانشگاهي حضور دارد و به اين ترتيب ميتوان مركز مطالعات آمريكاي شمالي و اروپا را درجدول رتبه بندي موسسات وابسته به دانشگاهها؛ موسسه اول با زمينه علوم انساني دانشگاهي دانست. اين در حالي است كه اگر موسسات بخش خصوصي؛ دستگاهي؛ وزارتي و نهادي علوم انساني موجود در كشوررا نيز لحاظ كنيم مركز مطالعات آمريكاي شمالي و اروپا در رتبه نهم كشوري قرار ميگيرد.رياست مركز مطالعات آمريكاي شمالي و اروپاي دانشگاه تهران از دوسال پيش برعهده دكتر يونس شكرخواه قرار دارد. مؤسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا پیش از این در رتبه C قرار داشت.گفتني است دفتر بررسي و ارزيابي پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري سالانه از عملكرد مؤسسات پژوهشي براي شناسايي نقاط قوت و ضعف پژوهش در كشور ارزيابي به عمل مي آورد و شاخصهاي انتخاب شده بر اساس معيارهاي ارزيابي آموزش عالي تعيين شده است. اين معيارها شامل شمار مطلق پژوهشگران، مقالههاي علمي انتشار يافته در مجلههاي معتبر، نسبت كتابهاي انتشار يافته به جمعيت پژوهشگران، شمار دستاوردهاي پژوهشي، و مواردي ديگر است. اين ارزيابي سرانجام روند پژوهش را بر اساس شاخصهايي شامل: توان جذب پژوهشگر، توان فعاليت پژوهشي، توان توليد علمي، توان مديريت مالي و توان مبادلات علمي - پژوهشي نمايان ميسازد.گزارش زير از نتيجه نهايي ارزيابي دفتر بررسي و ارزيابي پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از مركز مطالعات آمريكاي شمالي و اروپا استخراج شده است. اين ارزيابي در عين حال مقايسه عملكرد مركز مطالعات آمريكاي شمالي و اروپا در سال 1387را نيز شامل ميشود:توان جذب پژوهشگردر قسمت توان جذب پژوهشگر مشتمل بر:درصد پژوهشگران به نيروي انساني، نسبت پژوهشگر به گروه پژوهشي و سطح كيفي پژوهشگرانميانگين مرتبط با مركز مطالعات آمريكاي شمالي و اروپا در سال 1387 با ميانگين امتياز 2.98 به ميانگين امتياز 2.57 در سال1388 منجر شده استتوان فعاليت پژوهشيدر قسمت توان فعاليت پژوهشي مشتمل بر:نسبت كل طرحها به پژوهشگران، نسبت مجري و همكار به ازاي هر طرح پژوهشي، درصد طرحهاي بنيادي به كل طرحهاي درون سازماني، درصد طرحهاي كاربردي به كل طرحهاي درون سازماني، درصد طرحهاي توسعهاي به كل طرحهاي درون سازماني، درصد طرحهاي برون سازماني به كل طرحها.ميانگين مرتبط با مركز مطالعات آمريكاي شمالي و اروپا در سال 1387 از مقدار عددي 0.89 به مقدار عددي 0.88 در سال 1388 منجر شده است.توان توليد علميدر قسمت توان توليد علمي مشتمل بر:نسبت كل مقالات به پژوهشگران، سطح كيفي مقالات، نسبت دستاوردهاي علمي پژوهشي به گروه پژوهشي، سطح كيفي دستاوردها، نسبت كتب منتشر شده به پژوهشگران، سطح كيفي كتب منتشر شدهميانگين مرتبط با مركز مطالعات آمريكاي شمالي و اروپا در سال 1387 از مقدار عددي 0.74 به مقدار عددي1.53 در سال 1388 منجر شده است.توان مديريت ماليدر قسمت توان مديريت مالي مشتمل بر:درصد اعتبار طرحهاي درون سازماني به كل اعتبارات تخصيصي از منابع دولتي، درصد اعتبار طرحهاي برون سازماني خاتمه يافته به كل اعتبارات تخصيصي از منابع دولتي، درصد هزينههاي پژوهشي به كل هزينهها، درصد هزينههاي اداري و پشتيباني به كل هزينهها، درصد هزينههاي تملك داراييهاي سرمايهاي به كل هزينههاميانگين مرتبط با مركز مطالعات آمريكاي شمالي و اروپا در سال 1387 از مقدار عددي 0.90 به مقدار عددي1.47 در سال 1388 منجر شده است.توان مبادلات علمي - پژوهشيدر قسمت توان مبادلات علمي - پژوهشي مشتمل بر:نسبت عضويت در مجامع علمي به گروه پژوهشي، نسبت همايشهاي برگزارشده به گروه پژوهشي، سطح كيفي همايشها، نسبت تفاهم نامههاي منجر به قرارداد پژوهشي به گروه پژوهشي، نسبت مشاوره نظارت و راهنماييهاي برون سازمان به پژوهشگرانميانگين مرتبط با مركز مطالعات آمريكاي شمالي و اروپا در سال 1387 از مقدار عددي 0.73 به مقدار عددي0.92 در سال 1388 منجر شده است.لازم به ذكر است طبق راهنماي سطحبندي دفتر بررسي و ارزيابي پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مشتمل بر F<10 و D> 10 – 25و C>25 _50 و B>50_75 و A>=75 مركز مطالعات آمريكاي شمالي و اروپا از سطح C با امتياز42.4 در سال 1387 به سطح B در سال 1388 (با امتياز51.4) ارتقاء يافته است.
گفت و گوي فناوران با امیرعباس تقی پور مشاور ارتباطات سازمان
نگاه متفاوت دکتر کریم مجتهدی به «خانه دوست کجاست»
پروفسور کمالی پور :
NGO های روابط عمومی ایران نیاز به حمایت انجمن روابط عمومی دارند
مصاحبه از: امیر حسن حکیمیان
سوال: جناب پروفسور کمالی پور از اینکه با توجه به مشغله های زیادی که دارید به بنده و سایت تعامل این فرصت را دادید که حضوراً با شما گفت و گویی داشته باشیم صمیمانه متشکرم. سوال اول را این گونه بیان می کنم که چرا باید روزی را به نام روز ارتباطات نامگذاری کرد و چرا حرفه روابط عمومی تا این اندازه در جامعه مهم و تاثیر گذار است؟
دکترمحمد مهدی فرقانی:
ماهیت تکنولوژیهای ارتباطی ضدانحصار است

رشته علوم ارتباطات از جمله رشتههای با قابلیتهای متنوع است که پرداختهای متعدد بر جنبههای مختلف ارتباطی و اطلاعاتی زندگی داشته و از زوایای گوناگون آنها را مورد بررسی و واکاوی قرار میدهد؛ چه از آن زمان که با پدیده روزنامهنگاری و چاپ و نشر تربیت دانشجو برای آن آغاز شد و چه اینکه کمی بعد موضوع رادیو وتلویزیون را به عنوان رسانههای نوظهور زمان خود مورد توجه قرار داد. البته امروز به مطالعه شبکه گستردهای از ابزارهای ارتباطی رسیده است. با تغییرات ایجاد شده، رسانهها خود تحولساز شدهاند و شبکههای ارتباطی در شکلگیری و پیشبرد اهداف ملی توسعه حضور محوری دارند. اقتضائات عصر اطلاعات که بر دانش و آگاهی استوار است و در واقع مسیر توسعه از آن میگذرد، میطلبد پرداخت به مقولات جدید ارتباطی مدنظر قرار بگیرد.
ماهنامه مدیریت ارتباطات با دکتر محمد مهدی فرقانی که سالیان طولانی را هم در عرصه رسانه و هم در عرصه آکادمیک گذارنده و در رصد کردن تحولات ایجاد شده مشارکت فعال دارد، گفتوگویی را انجام داده تا از نگاه یک صاحبنظر فعال در عرصه ارتباطات کشور به بررسی موضوع جامعه اطلاعاتی، قدرت و کارکرد شبکههای ارتباطی و رابطه آن با توسعه و شرایط و ملاحظات ملی پیرامون آن بپردازد.
وی در این گفتوگو با ارائه تعاریف مختلف از جامعه اطلاعاتی میگوید: جامعه اطلاعاتی جامعهایست که بر زیرساخت اطلاعات بنا شده است و اطلاعات مهمترین کالایی است که در آن جامعه مبادله و مصرف میشود. وی در پاسخ به این سؤوال که چه نسبتی را میان توسعهیافتگی و جامعه اطلاعاتی میبینید؟ میگوید:من شخصاً قائل به یک نگرش بینابین هستم. نه معتقدم که باید جامعه اطلاعاتی را به این دلیل که نوعی سیر تکوینی جامعه سرمایهداری و در خدمت آن است به کلی نفی کرد و نادیده گرفت و نه میشود چنین کاری کرد و نه اینکه خیلی شیفته بود و خوشبینانه محض عوارض و پیامدهای منفیاش را نادیده گرفت. راهی که به نظر من جهان در حال توسعه میتواند طی بکند، راهی است بینابین این دو نقطه. اتفاقاتی که بهویژه در حوزه شکلگیری و پیشبرد دولت الکترونیک و خدمات الکترونیک دارد میافتد خیلی میتواند کمک کند به پیشبرد رفاه و توسعه شهری و تأمین حقوق شهروندی اما در عین حال نباید از جنبههای سلطهجویانهاش هم بهطور کلی غاقل بود. ضمن اینکه به نظر من به نحوه هیستریک هم نباید با این دستاوردها مقابله و مقاومت کرد، چون به نظر میآید تکنولوژی اینقدر سهلالوصول شده که خیلی برخوردهای دفعی چاره کار نیست و فقط باید انتخاب و برخورد خلاق داشت، یعنی ما تصمیم بگیریم در چه حوزههایی و چگونه از این امکانات و تکنولوژیها استفاده کنیم و آن را در خدمت آگاهی شهروندان و رشد آگاهیشان قرار بدهیم و وقتی در خدمت رشد آگاهی شهروندان قرار گرفت، طبعاً جامعهای مقتدرتر و دولتی کارآمدتر خواهیم داشت.
متن کامل این گفتوگو در سیزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
دولت با وجود امكاناتی كه دارد، در فقر رسانهای به سر میبرد
نخستین جشنواره وبلاگ نویسی گرگان
دكتر مهدخت بروجردی:
هرگز نميپذيرم كه روابطعمومی در ايران دچار رکود شده است
![]()
ما چه بر ادبیات نظری روابط عمومی افزودهایم؟ پاسخ بر اساس جایگاه پاسخدهنده میتواند متفاوت باشد. اساتید، دانشجویان، مدیران روابطعمومی، محققان و حتی مدیران سازمان و سیاستمداران هر یک بر اساس جایگاه خود و شرایطی که در آن قرار گرفتهاند به این سؤال پاسخ میدهند. گفتوگوي ماهنامه مديريت ارتباطات- شماره سيزدهم- با مهدخت بروجردی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی طرح مسألهای است نسبت به آنچه برخی رکود و به بنبست رسیدن روابطعمومی میدانند و پاسخهایی که دیدگاههایش را دربارۀ بخشهای نظری و عملی روابطعمومی روشنتر خواهد کرد. او معتقد است در ایران نه در روابطعمومی و نه در هیچکدام از حوزههای علوم انسانی هنوز وارد بحث نظریهسازی نشدهایم.
اين استاد دانشگاه، با تأكيد بر اين كه نياز به مشاوره روابطعمومي هر لحظه بيشتر ميشود ميگويد:ما مضرات نداشتن روابطعمومی خوب را شاهد هستیم، من هرگز نمیتوانم بپذیرم روابطعمومی دچار رکود یا یک نوع انحطاط شده است. علم روابطعمومی علمی است که اتفاقاً این روزها بیشتر ضرورت وجودی خودش را به ما نشان میدهد. جملۀ قشنگی وجود دارد که میگوید مدیران از نداشتن روابطعمومی خوب خیلی ضربه خوردند و روز به روز بیشتر احساس میکنند که به یک روابطعمومی خوب نیاز دارند. پس من در پاسخ سؤال شما میتوانم با قاطعیت بگویم که شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ما بهگونهای است که نه تنها اهمیت روابطعمومی کم نشده است بلکه خیلی خیلی بیشتر هم شده است ولی در حوزۀ نظریهپردازی میتوانیم بگوییم که تقریباً ما در ایران نه در حوزه روابطعمومی و نه در هیچ کدام از حوزههای علوم انسانی هنوز وارد بحث نظریهسازی نشدهایم. پس این کاستی فقط مختص علم روابطعمومی نیست.
وي ادامه ميدهد: نظریههای غربی عمدتاً به درد ایران نمیخورند. نظریههای روابطعمومی که عمدتاً از غرب به ایران آمدهاند و در کتابها چاپ شدهاند، به نظرم با حال و هوای ارزشی ما کیلومترها فاصله دارند.
دكتر بروجردي از نظريه «توجيه» مثال ميزند و ميگويد: مثلاً نظریه «توجیه» که معتقد است اگر شکاف مشروعیتی در سازمان پدید بیاید، روابطعمومی باید به هر نوعی شکاف مشروعیت را رفع کرده و کاستیهای سازمان را توجیه کند و در این راه میتواند قربانی کند، میتواند حادثهسازی کند، می تواند مسأله را کوچک بشمارد و از هر ترفندی استفاده کند برای اینکه مشروعیت سازمان زیر سؤال نرود.
اين استاد دانشگاه كه خود زماني مديركل وابطعمومي وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري نيز بوده است در زمينه بكارگيري روابطعموميهاي ايراني از اين نظريه مي گويد: خیلی از این ترفندها در ایران انجام میشود، منتها این را بپذیریم که عالمانه، عامدانه و براساس مبانی تئوریک نیست بلکه ناخودآگاه و براساس شم روابطعمومی است اما براساس مبانی نظری ممکن است خیلی از کسانی که از این تکنیکها و راهبردها استفاده میکنند، از نظریهها الزاماً اطلاعاتی نداشته باشند. حوزۀ نظریهپردازی در روابطعمومی را قبول دارم ضعیف است ولی این ضعف را به حساب شرایط خاص کار روابطعمومی در ایران میگذاریم که تابعی از متغیر مدیریت است.
متن كامل اين گفتگو در سيزدهمين شماره ماهنامه مديريت ارتباطات منتشر شده است.
گزارش همشهریآنلاین از نشست تخصصی جامعه اطلاعاتی
عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:
نهادهای حرفهای در حوزه جامعه اطلاعاتی کم داریم
دکتر حسین ابراهیمآبادی، عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و از فعالان جامعه اطلاعاتی در ایران است. وی مسؤول کمیته علمی و فرهنگی هیأت ایرانی شرکتکننده در اجلاس عالی سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی (ژنو 2003) بود و از ابتدای طرح موضوع جامعه اطلاعاتی در ایران در این حوزه فعالیت دارد. دکتر ابراهیمآبادی در گفتوگو با ماهنامه مدیریت ارتباطات از نبود فعالیت سازمانیافته و وجود غفلت در سیاستگذاری در کشور سخن گفته و نبود گزارشهای منسجم و مشخص از توسعه فعالیتهای اطلاعاتی و ارتباطی در کشور را چالش اساسی در برنامهریزی توسعه میداند.
وي با اعلام اينكه در زمینه شاخصهای دیجیتال از جمله دسترسی و بهرهمندی دچار مشکل هستیم و با کشورهای دیگر فاصله پیدا میکنیم گفت: این فاصله نگرانکننده است. باید حداقل در سطح منطقهای دارای وضعیتی باشیم که بتوان بر آن ایستاد. وقتی راجع به شاخصها صحبت میکنیم یعنی اینکه چقدر اقتصادمان شبکهای است و چقدر مسایل اجتماعی و فرهنگی، یادگیری و دسترسی شبکهای است. در زمینه قوانین حقوقی و مقرراتگذاری در حوزه جامعه اطلاعاتی دچار مشکل هستیم. هم در شاخصهای توسعهیافتگی مبتنی بر اقتصاد و جنبههای اجتماعی و فرهنگی جامعه شبکهای و هم در زمینههای آمادگی حرفهای، این مشکلات وجود دارد. ما نهادهای حرفهای در حوزه مربوط به مسایل جامعه اطلاعاتی در کشور کم داریم.
دكتر ابراهيمآبادي با اشاره به اينكه گزارشهای بینالمللی وضعیت ما را در موضوع شکاف دیجیتال چندان مناسب نشان نمیدهد افزود: ما دچار یک نوع پسرفتگی در بعضی بخشها هستیم. هرچند در بعضی زمینهها وضعیت نسبتاً خوبی داریم ولی پسرفتگیها زیاد است و توسعهای که انتظار میرود، وجود ندارد و کاربرد تکنولوژیهای اطلاعات و ارتباطات در مدیریت، برنامهریزی، اقتصاد و سیاستگذاری متأسفانه در کشور ما کم است. نکته دیگر مربوط به مباحث آموزش و پژوهش است. مجموعه انتشارات، گزارشهای ملی و بینالمللی ما باید برنامههای توسعه دیجیتال و پروژههای پیشتاز در حوزه جامعه اطلاعاتی را مورد توجه قرار بدهد. متأسفانه در اینها وضعیت خوبی نداریم. حداقل در سالهای اخیر گزارشهای روشنی از وضعیت ایران در سطح بینالمللی و ملی مشاهده نمیکنیم و این سبب میشود در بعضی بخشها هم که فعالیت خوبی صورت گرفته، نادیده گرفته شود به این جهت که گزارشهای روشن و متقنی از سوی مراجع ذیربط منتشر نمیشود و این کار را سخت کرده است.
عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفتوگوي خود با ماهنامه مديريت ارتباطات به پرسشهاي مختلف در مورد وضعيت جامعه اطلاعاتي در ايران پاسخ داده است.
در پرونده جامعه اطلاعات اين شماره ماهنامه مديريت ارتباطات، نقش توجه به مباحث جامعه اطلاعاتی بر فضای رسانهای و تأثیر متقابل جریان رسانهای بر توسعه جریان اطلاعات و جامعه اطلاعاتی با طرح دیدگاههای هادی خانیکی، محمدمهدی فرقانی، منصور ساعی و... مورد بررسی قرار گرفته است.
شماره سیزدهم ماهنامه مدیریت ارتباطات را میتوانید به قیمت 3000 تومان از کیوسکهای مطبوعاتی تهیه فرمایید.
برای اشتراک و آگاهی از آخرین مطالب منتشر شده در ماهنامه میتوانید به وبسایت www.cmmagazine.ir مراجعه کنید.
یاهو و رقبایش از زبان دكتر یحیی علوی، یكی از مدیران یاهو
برداشت ذهنی مخاطب از برند مهم است
منبع: ماهنامه مدیریت ارتباطات- شماره سیزده
یحیی علوی یکی از جوانترین مدیران و از پرافتخارترینهای یاهو است. یکی از زمینههایی که ایرانیان در این سالها بسیار در آن موفق عمل کردهاند، IT و زیرشاخههای مرتبط با آن بوده است.
یحیی علوی دارای دکترای مدیریت بازاریابی از دانشگاه ایالتی هیوستن تگزاس است. وی لیسانس کامپیوتر با گرایش سختافزار را از دانشگاه پروتاریا گرفت، سپس وارد قسمت IT شرکت یاهو شد. علوی پس از سه ماه فعالیت در قسمت IT شرکت یاهو به دنبال طرح دیدگاههای خود به بخش بازاریابی و فروش میرود اما مسألهای که او را رنج میداد، تعریف عمومی از شخصیتهای فروش بود.
دكتر حمید ضیاییپرور:
دستگاههایی که مردمنهاد نیستند نیازی به روابطعمومی نمي بينند

روابطعمومی را چه فن بدانیم و چه هنر، نمیتوانیم آن را از بخش نظری و وجه دانش بودن جدا کنیم. روابطعمومی در تمام این دستهبندیها میگنجد و ریشۀ آن مانند هر علم دیگری در بخش نظریای است که هر چه بهتر در آن ریشه دوانده باشد، دوام بیشتری خواهد داشت. دكترحمید ضیاییپرور، عضو هیأت علمی دانشگاه در گفت و گو با سيزدهمين شماره ماهنامه مديريت ارتباطات معتقد است: «چون روابطعمومی از علوم و فنون مختلفی الهام گرفته است مثل رشتههای تبلیغات، روانشناسی، ژورنالیسم، جامعهشناسی، مردمشناسی و در یکی دو دهۀ اخیر از فناوری اطلاعات آن را به عنوان یک رشتۀ مستقل تلقی نمیکنند. طبیعتاً رشتهای که مبانی نظری و تئوریهای قدرتمندی پشت آن نباشد، به لحاظ کاربردی و اجرایی شدن در جامعه هم خیلی شاید وسعت و دایره نفوذ پیدا نکرده باشد».
او در پاسخ به اين پرسش كه برخی معتقدند روابطعمومی به دلیل عدم نظریهپردازی و توسعۀ ادبیات نظری مناسب آن با رکود مواجه شده است. آیا شما با رکود روابطعمومی در داخل کشور موافق هستید؟ ميگويد: رکود اساساً به ذات و ماهیت این رشته برمیگردد، بویژه در کشورهایی که افکار عمومی و مردم خیلی جایگاهی ندارند. اگر برای روابطعمومی دو پایه متصور باشیم، یک پایه سازمان و پایۀ دوم و اصلیاش مردم هستند. حکومتها، دولتها، سازمانها، شرکتها یا دستگاههایی که مردمنهاد نیستند -یعنی توجهی به مردم و افکار عمومی نمیکنند- نیازی هم به ساختار روابطعمومی ندارند.
روابطعمومی دانشی است که متکی بر دیدگاههای عموم، سنجش افکار عمومی، بهدست آوردن عقاید و دیدگاههای عمومی نسبت به سازمان، توجیه افکار عمومی نسبت به خدمات سازمانی است که شرکت یا دولت ارائه میکند. در ساختارهایی که مردم برای آنها اهمیت یا نقشی در کارکردشان ندارند، نهاد روابطعمومی یک زائده و یک پدیدۀ بلااستفاده است. در خوشبینانهترین حالت یک پدیدۀ تشریفاتی و غیر کاربردی است.
دكتر ضياييپرور، روابطعمومی را دانشی ميداند که به شدت از ساختار سیاسی تأثیر میپذیرد. او ميگويد: روابطعمومی در ساختارهای اقتدارگرا یا غیر دموکراتیک جایی برای جولان دادن ندارد . اين پژوهشگر علوم ارتباطات در ميدان علم و عمل در جامعه ايران معتقد است: در کشور ما میدان و عرصۀ نظریهپردازی و تولید علم جدا از عرصۀ عملی و اتفاقاتی است که در جامعه و در میدان عمل اتفاق میافتد. این بحث جدایی بین دانشگاه و جامعه، دانشگاه و صنعت دقیقاً از همین جا ناشی میشود. انبوهی از مقالهها، نظریهها، پژوهشها و تحقیقاتی که در دانشگاهها انجام میشود، در گوشۀ کتابخانهها خاک میخورد. حداکثر این است که در یک ژورنال علمی منتشر شود یا در یک کنفرانسی در یک مجمع علمی بحث شود. هیچکدام اینها وارد جامعه نمیشود. همۀ اینها نظریات و دیدگاههای انتزاعی است که در محافل علمی مطرح میشود و به هیچ وجه در داخل جامعه پیاده و کاربردی نمیشود و هیچوقت با شرایط داخلی ما هم تطبیق نمیکند.
معضل دیگری که در این زمینه وجود دارد -بویژه در زمینۀ ارتباطات و روابطعمومی نسبت به مباحث و شرایط بومی کشور- ترجمهای بودن مباحث نظری است. ما در رشتههای علوم اجتماعی و علوم انسانی بهطور کلی مؤلف و تولیدکنندۀ هیچ نظریهای در داخل کشور نبودهایم، مثلاً در نظریههای ارتباطات شما میبینید در انبوهی از نظریه هایی که در دنیا مطرح است و همۀ آنها هم غربی و از خارج الهام گرفته شدهاند، شاید یک نظریه فقط از دکتر محسنیانراد مبتنی بر شرایط بومی ایران مطرح شده است.
سرچشمه همۀ نظریهها کشورهای غربی هستند، لذا میشود گفت هم ورود نظریهها و ترجمهای بودن نظریهها و مباحث علمی و هم دور بودن پروژهها و پژوهشهایی که در داخل کشور انجام میشود از شرایط داخلی و بومی کشور، باعث شده است جدایی بین این دو بخش بهطور کلی اتفاق بیفتد و به همین دلیل هم هست که هیچوقت کاربردی نمیشود.
متن كامل گفتوگوي خواندني و تأمل برانگيز دكتر ضياييپرور در سيزدهمين شماره ماهنامه مديريت ارتباطات منتشر شده است.
شماره سیزدهم ماهنامه مدیریت ارتباطات را میتوانید به قیمت 3000 تومان از کیوسکهای مطبوعاتی تهیه فرمایید.
برای اشتراک و آگاهی از آخرین مطالب منتشر شده در ماهنامه میتوانید به وبسایت www.cmmagazine.ir مراجعه کنید.
در شماره جدید ماهنامه مدیریت ارتباطات، پروندهای در مورد چالشهای علمی و عملی روابطعمومیها در ایران به چاپ رسیده که در آن گفتوگوهایی با دکترهوشنگ عباسزاده، دکتر محمد مهدی فرقانی، دکترمهدخت بروجردی، دکترامیدعلی مسعودی، دکتر بیتا شاهمنصوری و دکتر حمید ضیاییپرور صورت گرفته است.
دکترامید علی مسعودی:
روابطعمومی در ایران، دچار یک بحران است

«روابطعمومی ما دچار یک بحران است و برای فرا رفتن از این بحران و حل آن نیاز است که دیدگاه آکادمیک و دانشگاهی وارد مدیریت روابطعمومی کشور شود». این جمله اظهار نظر دکتر امید علی مسعودی، استاد ارتباطات دانشگاه، در گفتوگوی اختصاصی با سیزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است. وی تأکید میکند باید از تحولات روز و حرکت شتابان ارتباطاتی در جهان عقب نمانیم.
دکتر مسعودی در مورد وضعیت فعلی روابطعمومی در ایران میگوید: متأسفانه در شرایط کنونی ایران وضعیت روابطعمومی آن چنان که باید نیست و ما از وضع خوب و مطلوب بسیار دور هستیم. به نظر من ما ظرفیتهای کامل روابطعمومی در ایران را به خوبی مورد بررسی قرار نداده و نشناختهایم. وی مهمترین دلیل این وضعیت را چنین بیان میکند: مشکل انتصابی بودن مدیران روابطعمومی.
او ادامه میدهد:در واقع در بسیاری از سازمانها، ارگانها و نهادهای دولتی مدیران روابطعمومی معمولاً انتصابی هستند و همچنین اکثر این مدیران انتصابی هیچگونه تخصص و شناختی از روابطعمومی ندارند و اصلاً در این زمینه نمیتوانند خوب عمل کنند. این امر خود دلیلی بر ناکارآمدی روابطعمومیها میشود. در واقع حتی اگر زیرمجموعههای این دست از مدیران انتصابی و غیر متخصصی خودشان حرفهای و متخصص روابطعمومی باشند، باز هم نمیتوانند برای ادامه کار خود نوآوری کنند و آن آرمانها و اهدافی را که دارند، محقق سازند. به هر حال به نظر میرسد یک روابطعمومی زنده و پویا، در واقع یک روابطعمومی است که با توجه به تحولات جامعه پیشبینی و برنامهریزی بکند و با نوآوریهایی که انجام میدهد، بتواند در مقابل رقبا برنامههای مورد نظر خود را پیش ببرد. ولی متأسفانه آن چه که در ایران وجود دارد، در واقع یک دور باطل است. یعنی یک مدیر ناآشنا و غیر حرفهای که تاکنون کاری در حوزه ارتباطات و روابطعمومی انجام نداده است را به ریاست روابطعمومی یک سازمان و ارگان مهم میگمارند. حتی اگر در این شرایط تمامی مجموعه و زیرمجموعهها زحمات لازم خود را بکشند و بعد از یک مدت این روابطعمومی به توانمندیهای لازم و ضروری برسد و حتی این مدیر روابطعمومی تا حدی هم با کار آشنا بشود و آرامآرام به سمت حرفهای شدن برود، ناگهان باز هم ایشان را عوض میکنند و به قول معرف روز از نو و روزی از نو.
دکتر مسعودی در بخش دیگری از این گفتوگو به خبرنگار ماهنامه مدیریت ارتباطات میگوید: متأسفانه روابطعمومی ما در یک وضعیت بحرانی به سر میبرد که باید برای برون رفت از این وضعیت فکری کرد و چارهای اندیشید.
این استاد دانشگاه در گفتوگوی خود به پرسشهایی در مورد حوزه نظری روابط عمومی در ایران، وارداتی بودن روابطعمومی، وضعیت مطلوب روابطعمومی و راهکارهای رسیدن به آن و تعامل بین دانشگاه و روابطعمومی پاسخ داده است.
شماره سیزدهم ماهنامه مدیریت ارتباطات را میتوانید به قیمت 3000 تومان از کیوسکهای مطبوعاتی تهیه فرمایید.
برای اشتراک و آگاهی از آخرین مطالب منتشر شده در ماهنامه میتوانید به وبسایت www.cmmagazine.ir مراجعه کنید.
در شماره جدید ماهنامه مدیریت ارتباطات، پروندهای در مورد چالشهای علمی و عملی روابطعمومیها در ایران به چاپ رسیده که در آن گفتوگوهایی با دکترهوشنگ عباسزاده، دکتر محمد مهدی فرقانی، دکترمهدخت بروجردی، دکترامیدعلی مسعودی، دکتر بیتا شاهمنصوری و دکتر حمید ضیاییپرور صورت گرفته است.
مدير روابط عمومي بانک پارسيان روابطعمومي ها را نيازمند ساختار مشتريمداري دانست

مدير روابط عمومي بانک پارسيان روابطعمومي ها را نيازمند ساختار مشتريمداري دانست و تاکيد کرد: کار روابط عمومي تعامل و ارتباط با روح ، تفکر، مغز و دل انسانها است و وجود آن چون هوا براي سازمان ها لازم و غير قابل انکار است. علي جهاني در يکصدو سي و نهمين گردهمايي علمي - تخصصي\"انجمن روابط عمومي ايران \"روابط عمومي را هنر نفوذ بر دل ها دانست و از آن به عنوان ساختاري ياد کرد که مي تواند به نياز هر يک از مشتريان در هر زماني و در هر مکاني پاسخ بدهد .
او گفت: تحقق يافتن چنين فضايي نيازمند توسعه استراتژي روابطعمومي در تمامي بخش هايي است که با مشتري در ارتباط است . شايسته است روابط عمومي ها استراتژي ها را به گونه اي طراحي کنند که در چارچوب آنها سازمان ، مديران و کارکنان ، مشتري مداري را اصلي بنيادي بدانند.
جهاني همچنين افزود : در روابطعمومي لازم است به بخشهايي چون شناسايي نيازهاي مخاطبان (تحقيقات بازار)، تبليغات به هنگام، پاسخگويي به مشتريان و ارتباط دو سويه توجه جدي و مستمر شود.
در ادامه اين مراسم جهاني گزارش جامعي از فعاليت هاي مديريت روابط عمومي بانک پارسيان در سال 89 را در خصوص حوزه تبليغات ، اطلاع رساني، ارتباط با رسانه ها و مرکز ارتباط با مشتريان ارائه کرد .مدير روابط عمومي بانک پارسيان در پايان از سوي رئيس و نايب رئيس انجمن مورد تقدير قرار گرفت.
هادی خانیکی، استاد علوم ارتباطات:
نمیتوانند اینترنت را تعطیل کنند

در نگاه صرفاً خوشبینانه، فضای مجازی فضایی است در اختیار جنبشهای اجتماعی و علیه نظام رسمی و در نگاه واقعبینانه همه بخشهای جامعه اعم از سیاست، فرهنگ و علم به آن نیازمند است. پس نمیتوانند اینترنت را تعطیل کنند.
ماهنامه مدیریت ارتباطات در سیزدهمین شماره خود گفتوگویی اختصاصی را با دکتر هادی خانیکی منتشر کرده است. وی در این مصاحبه از تحولات مفهوم توسعه و دگرگونی معیارهای آن در عصر اطلاعات، نقش رسانه ها و تکنولوژیهای نو در تحولات خاورمیانه، وضعیت جامعه اطلاعاتی در ایران و... سخن گفته است.
او با تشریح مفهوم توسعه، آن را مفهوم منجمد و ثابتی ندانسته و با توجه به دگرگونی مفهوم توسعه، در مورد معیارهای توسعه اطلاعاتی میگوید: شاخصهای جدید توسعهای متناظر با تحولاتی هستند که در سایر بخشهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی صورت میگیرد.
دکتر خانیکی با تأیید این ادعا که اطلاعاتی شدن جوامع موجب افزایش شتاب توسعه و ایجاد توسعه متوازن شده است ادامه می دهد: آیا کسی میتوانست پیشبینی کند که دیکتاتوری 40 ساله حسنی مبارک در مصر تغییر پیدا کند؟ این اتفاقات نشاندهنده شتابدار بودن تاریخ است که فقیر و غنی یا توسعهیافتگی و توسعهنیافتگی را در استفاده از همین فرصتها میتوان تعریف کرد.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤوال که: بسیاری از منتقدان این ادعا را مطرح میکنند که توسعه اطلاعاتی اگر چه موجب تمرکززدایی شده است و بر دانش تأکید دارد، اما از طریق دانش باز هم منجر به اعمال قدرت و تولید ثروت شده و در نتیجه جامعه بیطبقهای را پدید نیاورده است و نمیتواند نقش چندانی در توسعه داشته باشد، میگوید:
باید به این مسأله توجه کرد که جامعه سیال شده است. مارکس از طبقاتی صحبت میکند که تعلقشان به طبقه، یک نوع سرنوشت محتومی برای آنها رقم میزند اما در اینجا به دلیل دسترسی یا عدم دسترسی طبقه به اطلاعات هر زمانی میتواند تغییراتی رخ دهد، یعنی سیال بودن و موقعیت فشردگی زمان و مکان و فضا متغیرها را متغیرهای جدیدی کرده است که در یک وضعیت ثابت و پایدار نمیتوان آنها را تعریف کرد. درواقع جاها تغییر پیدا میکنند و فرصتها به تهدید و تهدیدها به فرصت تبدیل میشوند.
وی در مورد تحولات اخیردر خاورمیانه و نقش رسانهها و تکنولوژیهای جدید علی رغم فیلترینگ و محدودیتها گفت: در افق و چشمانداز توسعهای، اقداماتی که منجر به کم کردن محدودیتها میشود، شتاب و سرعت بیشتری گرفته است. اگر درگذشته و برابر تکنولوژیهای جدید دههها طول میکشید تا یک واکنش سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای تکنولوژی محدودیتی به وجود آورد، در وضعیت کنونی آن دهها سال به هفتهها یا روزها تقلیل پیدا کرده است و این نشان میدهد که در یک نگاه توسعهای که یک نگاه آیندهنگرانهای است، حرف نهاییتر را اصالت و برجسته شدن تغییر تعیین میکند. یعنی شتاب و دامنه تغییرات اجتماعی و فرهنگی بیشتر شده است. در واقع همان چیزی است که در مطالعات جهانی شدن تحت عنوان محلی شدن و به تعبیری جهانی شدن امر محلی و محلی شدن امر جهانی رخ داده است. اینها همه حاکی از این است که در کوتاهمدت ممکن است برخی از حرکتها و واکنشها مانند محدودیت و قطعی اینترنت رخ دهد و بر فرایندهای توسعه اثر بگذارد اما اگر آیندهنگرانه نگاه کنیم، میبینیم خود این عامل هم بهگونهای در چارچوب همین تغییرات خنثی میشود یا جوامع شکل دیگری از دسترسی را پیدا میکنند. یعنی اگر فقط عامل تغییر را تکنولوژی در نظر بگیریم، شما درست میگویید اما چون از میان دادوستد تکنولوژی و جامعه و تکنولوژی و فرهنگ بیرون میآید، میبینید که نمیتوان جلوی آن را گرفت. در تحولات منطقه طیفی از نظریهها شکل گرفت که برخی بر اساس خوشبینی و برخی بر اساس بدبینی به فضای مجازی بود. آنها که بر اساس خوشبینی به فضای مجازی بود، از انقلاب فیسبوکی و انقلاب توییتری یاد میکردند. در برخی از جوامع که دسترسی بیشتری به اینترنت داشتند، آنقدر عامل مجازی را بزرگ جلوه میدادند که به آنچه که در واقعیت رخ میداد، کمتر توجه میکردند. مثلاً شوخی تونسیها با مصریها این بود که تونسیها میگفتند مگر مصریها فیسبوک نداشتند که به میدان التحریر میرفتند. چون در تونس دسترسی به اینترنت بهتر و ممکن بود و احتیاجی به میدان التحریر نداشتند اما در میدان التحریر چه رخ میداد؟ همان تأثیر و تأثر بین فضای مجازی و فضای واقعی را میتوانستید در میدان التحریر ملاحظه کنید. یعنی چیزی که از فضای مجازی به فضای واقعی منتقل میشد و بر عکس. نتیجه اینکه مگر چقدر میتوان اینترنت را قطع کرد؟ کاربرد اینترنت که فقط توسط گروههای مخالف و معترض نیست؛ مگر در برابر آن سیستم بانکی و اداری کشور دچار مشکل نمیشود؟ به هر حال کشور میخواهد کارهای روزمره خود را انجام دهد. پس نیاز به فضای مجازی یکسویه نیست،
چون در نگاه صرفاً خوشبینانه، فضای مجازی فضایی است در اختیار جنبشهای اجتماعی و علیه نظام رسمی و در نگاه واقعبینانه همه بخشهای جامعه اعم از سیاست، فرهنگ و علم به آن نیازمند است. پس نمیتوانند اینترنت را تعطیل کنند. مانند این میماند که بگویید برای اینکه جلوی آتشسوزی را بگیرید، باید برق منطقه را خاموش کنید ولی برق منطقه را باید زمانی که آتشسوزی است، قطع کنید. آیا میشود منطقه دائماً بدون برق باشد؟ به نظر من پدیده اطلاعات و جریان اطلاعات پدیدهای فراگیر شده است و به این اعتبار باید از رسانهای شدن همه امور سخن گفت. تحولات فزاینده و جهان دستخوش تغییر محدود به چارچوبهای قدیمی نیست.
شماره سیزدهم ماهنامه مدیریت ارتباطات را میتوانید به قیمت 3000 تومان از کیوسکهای مطبوعاتی تهیه فرمایید.
برای اشتراک و آگاهی از آخرین مطالب منتشر شده در ماهنامه میتوانید به وبسایت www.cmmagazine.ir مراجعه کنید.
عباس کیارستمی از تجربههای عکاسی و ارتباطات بصری عکس میگوید
52 سال تلاش برای یک روز!
امیرعباس تقی پور- سرمقاله سیزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات:
شوراي فرهنگ عمومي كشور در جلسه 590 خود که در تاریخ 28 شهريورماه 1385 برگزار شد مصوب كرد از سال 1386 در مناسبتهاي تقويم رسمي كشور روز 27 ارديبهشت ماه بعنوان روز روابط عمومي درج شود. حالا با گذشت 5 سال از آن تصمیم، این روز نقطه عطفی در تاریخ شده و شاهد رد و بدل شدن متنهای کوتاه تبریک از طریق سرویس پیام کوتاه، ایمیل و حتی کارت و هدیه به این مناسبت هستیم.
در برخی از سازمانها مدیران ارشد به کارکنان شاغل در روابطعمومی پاداش داده و در قالب جشنواره و همایش و مراسم، دور هم جمع شدند. همسر و فرزندان خانواده در این روز به شریک خود، پدر یا مادر شاغل در حرفه روابطعمومی گل هدیه کردند و اینها یعنی، روابطعمومی مهم و ارزشمند شده است. احتمالاً با هم توافق داریم که حفظ ارزش مثل اصل ارزش، ارزشمند و البته سخت است.
همه کسان شاغل در حرفه روابطعمومی از سال 1333در نامگذاری روز روابطعمومی سهیم بودهاند. یعنی 52 سال زحمت کشیده شد تا این ارزش را برای روابطعمومی قائل شوند. بنابراین علاوه بر اینکه بایستی قدر و منزلت این روز را بدانیم لازم است به این بیاندیشیم که ما فعالان حال حاضر این حرفه، چه حرکت و ابتکاراتی را باید انجام دهیم تا نقطه عطف بعدی در مدت زمان کمتر و با ارزش بیشتری رقم بخورد. برای تحقق این مهم، روابطعمومی از فرصتهای کمنظیری برای بهرهمندی از دانش و مهارت سایر علوم و فنون برای ارتقاء و پیشرفت، برخوردار است و البته که استفاده از این فرصتها خود، نیازمند آگاهیهای مستمر و دانستنیهای هر روزه است.
گفتوگوی ماهنامه مدیریت ارتباطات با معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
تعطیل شدن نشریه ظلم در حق مردم است
با مشکل خبرنگار نشسته مواجهیم

ماهنامه مدیریت ارتباطات در شماره 13 خود که از روز گذشته بر روی کیوسکهای مطبوعاتی قرار گرفته است، گفتوگویی مشروح با محمد جعفر محمدزاده، معاون اطلاعرسانی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده است.
وی در این مصاحبه از وضعیت آزادی بیان در رسانهها، آموزش و بیمه خبرنگاران، بحران کپی مطالب و کمبود تولید مطلب جدید در رسانهها، انجمن صنفی روزنامهنگاران و سیاسیکاری آنها، شرط حمایت از انجمنهای مطبوعاتی، سیاستهای این معاونت برای کاهش صفهای صدور مجوز انتشار مطبوعات، بینالمللی شدن رسانهها و حضور خبرنگار مستقر آنها در خارج از کشور، شناسنامهدار شدن سایتها، یارانه پرداختی به مطبوعات و... سخن گفته است.محمدزاده در این گفتوگو در مورد وضعیت کمی نشریات در ایران گفت: تعداد نشريات قابل قبولي در كشور منتشر میشود؛ چيزي در حدود 3000 نشريه بهصورت روزنامه، هفتهنامه، دوهفتهنامه، ماهنامه، فصلنامه و سالنامه. به لحاظ کمی، نشریات در ایران در وضعیت مطلوبی هستند. با احتساب روزنامههاي استاني بیش از 100 روزنامه در كشور منتشر ميشود. از اين تعداد 70 الي 80 روزنامه در تهران و مابقی در استانها منتشر ميشود.
وی در مورد میزان تیراژ مطبوعات نیز گفت: تيراژ تابعي از كيفيت مطبوعات است. در ايران از جهت تيراژ مشكل داريم. اگر متوسط تيراژ روزنامهها را در حال حاضر 2 ميليون نسخه در نظر بگيريم، اين تعداد براي يك كشور 70 ميليوني مناسب نيست اما پايين بودن ميزان تيراژ دلايل متعددي دارد كه جاي بحث دارد. البته این را هم تأکید کنم در بسیاری از کشورهای منطقه اگر مقایسه کنیم، میبینیم 3000 عنوان نشریه وجود ندارد.او با بیان اینکه معتقدم توازنی بین رسانههای کشور به لحاظ مشی سیاسی وجود ندارد، اظهار داشت: تعداد روزنامههای مخالف دولت بیشتر است و دولت با وجود امكاناتی كه دارد، در فقر رسانهای به سر میبرد.
معاون اطلاعرسانی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اعتماد مردم نسبت به مطبوعات کاهش یافته است، گفت: باید اعتماد از دست رفته را بازسازي كنيم و اين كار به عهده خود ما مطبوعاتيهاست.وی در پاسخ به این سؤال که آیا خودسانسوری روزنامهنگاران و تذکرات پیدرپی به مطبوعات در شکلگیری این فضا مؤثر بوده است، یا خیر؟ اظهار داشت: ما اصلاً براي چه تذكر ميدهیم؟ تذكر بايد به اصلاح ختم شود. اصلاً فلسفه تذكر برای اصلاح و ارتقاء كيفيت است. من با اين مخالفم كه نويسنده دستش بلرزد كه بنويسد و نكند فردا تذكر بگيرد و تلاش كردهایم اين فضا را از بين ببريم.
محمدزاده به بحران تولید مطلب در مطبوعات اشاره کرد و گفت: متأسفانه ما در مطبوعات کمتر توليد داريم. ميخواهم به بحران copy- paste اشاره كنم. ما توليدکننده نيستيم، توليد محتوا کم داریم که دلايل مختلفي دارد. ما عموماً مصرفكنندهايم. در روز معارفهام در بحث خبرگزاريها گفتم که خبرگزاري فلسفهاش اين نيست كه يك خبر را بازتوليد كند. خبرگزاري بايد دنبال توليد خبر برود و در صحنه وقوع خبر حاضر باشد. خبرگزاریهای ما عموماً خبري را دریافت کرده و شاخ و برگي به آن میدهند و روی خط میگذارند. ما اين مشكل را در مطبوعات هم داریم و با مشكل خبرنگار نشسته مواجه هستيم.

او با بیان اینکه «من معاون مطبوعاتي وزير هستم اما خودم را نماينده مطبوعات در دولت ميدانم تا نماينده دولت در مطبوعات»، تصریح کرد: بارها گفتهام من اينجا نماينده خبرنگاران و روزنامهنگاران هستم. شايد تاکنون روشها غلط بوده است. من روي نيتها هيچ بحثي ندارم. ممكن است روشها مطلوب اهالي رسانه نبوده است و آن چيزي هم كه به بنده كمك ميكند اين است كه من از جنس اهالي همين كار هستم، يعني خودم يك رسانهاي هستم. در نشريات كوچك و بزرگ كار كردهام. در مناصب سياسي و مسؤوليتهايي كه داشتم هم کارم در همين زمینه بوده است. من با جنس كار آشنا هستم و جرأت و جسارت اين را دارم كه اظهار نظر كنم و چون اظهارنظر ميكنم، مخاطب من كه مطبوعاتيها هستند متوجه ميشوند اين حرف از جنس آنهاست.محمدزاده در مورد توقیف نشریات نیز گفت: هيچكس از توقيف خوشش نميآید و چون امر ناخوشايندي است، بايد تلاش كنيم اين امر اتفاق نيافتد. من روزنامهنگار بايد حواسم باشد تهمت نزنم، افترا نبندم و دروغ ننويسم. مديرمسؤول بايد تلاش كند فضاي اخلاقي بر رسانهاش حاكم باشد. مسؤولي كه از او انتقاد ميشود بايد سعة صدر داشته باشد و خيلي زود برافروخته نشود. وقتي انتقادي مطرح ميشود، فكر نكنيم انتقاد، مخالفت يا دشمني است. اگر انتقاد را از يك نشريه بگيريم ديگر چيزي از آن نميماند. انتقاد جان يك نشريه است. روح يك نشريه، انتقاد است اما انتقاد همراه با انصاف. بنابراين آن کسی که مورد نقد منصفانه قرار میگیرد باید سعة صدر و قدرت تحمل خود را بيشتر كند و آن کسی كه نظارت ميكند با چشم باز بر مبناي موازين قانوني نظارت کرده و تحت فشار نباشد؛ براساس آگاهي از فضاي مطبوعات و شناخت از جامعه رسانهاي نظارت کند. رعایت این موارد باعث ميشود فضاي سالمي داشته باشيم. اگر يك نشريه تعطيل شود، اولين آسيب براي مردم است، زیرا ما مردم را از يك فضاي اطلاعرساني محروم كردهايم. بنابراين در حق مردم ظلم میشود. حالا اين ظلم را چه كسي نبايد بكند؟ همه، همه دستاندركاران، يعني از وزارت ارشاد و هيأت نظارت گرفته تا مديرمسؤول و نويسنده نبايد در حق مردم ظلم كنيم.
وی در واکنش به این سؤال که گفته میشود 450 نفر از روزنامهنگاران کشور را ترک کردهاند، اظهار داشت: من آماري ندارم. نمیدانم این آمار تا چه حد صحت دارد، چون در داخل كشور تعريف درستي از روزنامهنگار و خبرنگار نداریم. بعضیها كسي را كه يك وبلاگ شخصي داشته و مطالبی را منتشر میکرده، روزنامهنگار میدانند. نميتوانم بگویم اين آمار صحيح است يا خير. البته در اینكه اين آمارها با نگاه مخالف منتشر میشود، شك ندارم. این کار را میکنند تا به عنوان يك اهرم فشار عليه كشور استفاده كنند.معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه اگر روزنامهنگاری بخواهد برگردد، چگونه میتواند؟، گفت: در كشور تصميمگيرنده اين مسأله وزارت ارشاد نيست ولي در آن بخش كه مربوط به اختيارات ماست، حتماً كمك ميكنيم. در عین حال ميدانيد که دستگاههاي امنيتي و سياسي كشور ممكن است نظراتي داشته باشند ولي حتماً ما كمك ميكنيم. اين نگاه در كشور حاكم است که نبايد بچههاي ما ازكشور خارج شوند. ما بايد تلاش كنيم كسي ازكشور خارج نشود. اگر كسي از ايران براي افزايش معلومات و براي تحصيل خارج شد كه نتيجه آن به داخل كشور برگردد؛ من به اين معتقد هستم، در غیر اینصورت، بخش اندكي از موضوع به حوزه وزارت ارشاد برميگردد اما من یقین دارم كه دستگاههاي امنيتي هم كمك خواهند كرد اشخاص برگردند، كما اينكه اعلام هم شده است هر ايراني در هر جا كه هست براي ورودش به داخل كشور هيچ مشكلي نبايد باشد به شرط اينكه جرم خاصی نداشته باشد.شماره سیزدهم ماهنامه مدیریت ارتباطات را میتوانید به قیمت 3000 تومان از کیوسکهای مطبوعاتی تهیه فرمایید.برای اشتراک و آگاهی از آخرین مطالب منتشر شده در ماهنامه میتوانید به وبسایت www.cmmagazine.ir مراجعه کنید.
یکصدو سی و نهمین گردهمایی علمی – تخصصی انجمن روابط عمومی ایران با سخنرانی دکتر حسین باهر
یکصدو سی و نهمین گردهمایی علمی – تخصصی انجمن روابط عمومی ایران با سخنرانی دکتر حسین باهر پیرامون " چگونگی های ارتباطات انسانی" برگزار می شود.
همچنین در این نشست استراتژی های ارتباطی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و خصوصی تحلیل و طی آن آقای علی جهانی، مدیر روابط عمومی بانک پارسیان به بیان استراتژی های ارتباطی این بانک می پردازد. در این جلسه بمناسبت روز زن نیز به بانوان عضو انجمن هدایایی به رسم یادبود تقدیم خواهد شد.
زمان : دوشنبه 2/3/90 از ساعت17-19 برگزار می شود.
مکان: سالن اجتماعات " سرای محله خاقانی "
خیابان انقلاب، خیابان خاقانی، بین مفتح و بهار جنوبی روبروی دانشگاه تربیت معلم،پلاک 79
شایان ذکر است نشست های انجمن روابط عمومی ایران برای علاقمندان آزاد و رایگان بوده و برای اعضای محترم انجمن روابط عمومی گواهی شرکت در نشست صادر خواهد شد .
تقدیر و تشکر استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک
دکتر داود زارعیان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک در سال ۹۰ با انتشار نامه ای از شخصیت های حقیقی و حقوقی که انتخاب وی را تبریک گفتند تشکر کرد.
متن کامل این نامه چنین است:
تقدیر و تشکر از همراهیتان
لم یشکر المخلوق ، لم یشکر الخالق
من اگر خارم و گر گل چمن آرایی هست که از آن دست که می کشدم می رویم
بی هیچ تردیدی موفقیت هر انسانی در هر موقعیت و شرایط و در عرصه های مختلف زندگی ، ابتدا مرهون الطاف الهی و عنایات خاص خداوند، و پس از آن همدلی و همیاری یکایک دوستان و عزیزان همدل و همراه است.
بدینوسیله بر خود واجب می دانم که از تمامی سروران ، بزرگواران ، همکاران ، استادان ، دوستان ، دانشجویان و اصحاب رسانه و دیگر عزیزانی که در عرصه روابط عمومی فعال می باشند و با ارسال پیام های تبریک به طرق مختلف اعم از حضور در مراسم بزرگداشت ، ارسال پیامک ، e.mail ، قرار دادن کامنت درسایت ها و وبلاگ های مختلف ، ارسال گل ، اهدای لوح تقدیر و هدایا اینجانب را مورد لطف و محبت بزرگوارانهی خود قرار دادند صمیمانه تشکر نموده ، از درگاه خداوند سبحان برایشان سلامتی ، سعادت و سربلندی روزافزون آرزومندم.
از کارکنان و مدیریت پر تلاش دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی به خاطر تلاش های یک سال گذشته برای برگزاری موفق این همایش سپاسگزارم.
از پروفسور معتمد نژاد ، همیشه استادم که با پیام دلگرم کننده و حضور سبزشان شاگرد نوازی کردند قدردانم و از خداوند بزرگ پایداری و ماندگاری سایه عمر پر برکتشان را بر سر خود و دیگر دوستدرارانشان آرزومندم .
از پروفسور کمالی پور ، دکتر سعید عاملی ، دکتر شکرخواه ، دکتر ضیایی پرور و دکتر محکی و دیگر اساتید بزرگوار خود برای پیام های آموزنده و دلگرم کننده شان تشکر می کنم.
از همکاران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، شرکت مخابرات ایران ، شرکت ارتباطات سیار، شرکت مخابرات استان تهران و همه دانشجویان و دوستان دور و نزدیک که با حضور صمیمانه خود در مراسم ، یادآور روزهای همکاری و همدلی بودند سپاسگذارم.
در پایان یک بار دیگر ارادت خالصانه خود را به همه کسانی تقدیم می دارم که در توسعه کمی و کیفی ارتباطات و روابط عمومی کشور پر تلاش و صادق اند.
داود زارعیان
گزارش کامل ششمین همایش روابطعمومی الکترونیک
ششمین همایش روابطعمومی الکترونیک با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمع کثیری از استادان، مدیران، کارشناسان روابطعمومی و اعضای هیئتمدیره انجمنهای روابطعمومی ایران و متخصصان روابطعمومی، روز 31 اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار شد. گزارش کامل این همایش را میخوانید.



برگزاری همایش های سالانه روابط عمومی الکترونیک و لزوم تقویت و توسعه ادبیات تخصص این حوزه بهانه ای است برای راه اندازی وبلاگ روابط عمومی الکترونیک و ثبت اصل وحاشیه های آن + دیگر موضوعات مربوط به روابط عمومی+ثبت اصل و حاشیههای انتشار ماهنامه مدیریت ارتباطات از تاریخ اول خرداد ماه 89