هجدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

                                      هجدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

در آستانه برگزاری هجدهمین نمایشگاه مطبوعات، هجدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به مدیرمسؤولی امیر عباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی منتشر شد. این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات از روز یکم آبان‌ماه بر روی کیوسک‌های مطبوعاتی قرار می گیرد.

در سرمقاله این شماره ماهنامه که به قلم مدیرمسؤول منتشر شده، برگزاری نمایشگاه‌ها‌ و حقوق ذینفعان آن شامل چهار گروه شرکت‌ها و مؤسسات، برگزارکنندگان، دولت و در نهایت مخاطبان مورد توجه قرار گرفته و در بخشی از آن آمده است: نمایشگاه مطبوعات را در نظر بگیریم که برگزاری آن پیش روست. مکان برگزاری آن مناسب است؟ کارکرد مصلی که مشخص است اما چند سال است به محل برگزاری مهم‌ترین رویداد سالانه مطبوعات تبدیل شده است. جالب آنجاست که در سال‌های اخیر، برخی نمایشگاه‌های تخصصی دیگر هم در آن برپا می‌شود! خب، معلوم است که نمی‌توان استاندارد مشخصی برای برگزاری این نمایشگاه، تعیین کرد. دکتر حسن بشیر نیز که مقالات خود را با عنوان رسانه‌هاي بيگانه؛ قرائتي با تحليل گفتماني منتشر می‌کند در جدیدترین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات این مطلب را منتشر کرده است: بیداری اسلامی و آگاهی مردمی از  فلسطین تا وال‌استریت.

اما بررسی ظرفیت‌های ارتباطی رسانه‌های جدید در ساماندهی عمل جمعی، موضوعی است که  مورد توجه نگین حسینی، دانشجوی دکترا و مدرس علوم ارتباطات قرار گرفته و در آن به بررسی "خزبازی و آب‌پاشی در شبکه‌های اجتماعی" پرداخته شده است. نویسنده در ابتدای مقاله خود آورده است: این مقاله نسبت به پدیده‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی مانند حرکت موسوم به «آب‌بازی» یا  «همایش خزها» رویکرد سیاسی ندارد و با نگاهی کلی به شبکه‌های اجتماعی و ویژگی‌ها، قابلیت‌های ارتباطی و کاربردهای آنها به یکی از جنبه‌های شکل‌گیری عمل جمعی مبتنی بر این شبکه‌ها می‌پردازد.

صفحه موسوم به زبان بدن سیاستمداران که با قلم محسن بیات منتشر می شود در این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات با موضوع روان‌شناسي دست‌ها؛ حرکات ترکیبی منتشر شده است

دو گفت‌وگوی خواندنی امیر لعلی با پدرام پاک‌آیین مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از دیگر مطالب این ماهنامه است. پاک‌آیین در گفت‌وگوی خود تأکید کرده: تیراژ روزانه مطبوعات باید هفت ‌میلیون نسخه باشد. او همچنین گفته: اتکای صرف به تولیدات سایت‌های خبری، خبرنگاران روزنامه‌ها را به ویراستارانی غیرحرفه‌ای تبدیل کرده است. مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از توزیع بن خرید مطبوعات تا سقف 50 هزار تومان در نمایشگاه مطبوعات خبر داده است. مدیر عامل شرکت مخابرات نیز با بیان اینکه امکان ذخیره‌سازی محتوای پیامک‌ها وجود ندارد گفته: papها حق ندارند بگویند ارتباط از مخابرات قطع شده است. فیضی همچنین به بسیاری از سؤوالات افکار عمومی در مورد مخابرات که در سال‌های اخیر مطرح می‌شود پاسخ داده است.

تحولات شبکه های ماهواره‌ای فارسی‌زبان در گفت‌وگوی مجید یوسفی با دکتر فردین علیخواه از دیگر مطالب این ماهنامه است.

نشریات تخصصی روابط‌عمومی؛ فرصت‌ها، تهدیدها و آسیب‌ها نیز پرونده‌ای است که با مدیریت پژمان موسوی و همکاری  نفیسه زارع کهن، سمیرا سلطانی، سارا ساعتی، فاطمه شیرزادی، مریم اسفندیاری وعلی غرضی منتشر شده است. در این پرونده گفتار و نوشتارهایی از پژمان موسوی، فریدون صدیقی، میرزا بابا مطهری‌نژاد، حامد اسماعیلی، عبدالله اسکویی، بیتا شاه منصوری، کاظم متولی، هوشمند سفیدی ومحمود ترابیان به چشم می‌خورد.

در هجدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، منوچهر دین‌پرست مسؤولیت انتشار پرونده‌ای را بر عهده گرفته که در آن ویژگی‌های ارتباطی شهر استانبول مورد توجه و تشریح قرار گرفته است. در این پرونده نوشته‌ها و ترجمه‌هایی از ميرقاسم سيدين‌زاده، اسماعیل عیسایوف، مریم صفایی، محمد میرزاخانی، م.پرهیزجوان، رومیسا کیگر، ایمان گنجی، نوری کولاکوغلو و احمد رئوفی نصب منتشر شده است.

 سیدتقی کمالی هم همچون شماره‌های پیشین ماهنامه مدیریت ارتباطات، مسؤولیت انتشار پرونده جامعه اطلاعاتی را بر عهده داشته که در این شماره موضوع آن مدیریت دانش است. الهه حسینی، هاجر شادمانی و محیا برکت در انتشار این پرونده همکاری کرده‌اند و در آن گفتار و نوشتاری از رقیه قربانی بوساری، دکتر سعید اسدی، سید محمد جلالی، دکترمحمدرضا رسولی، ندا مفاخری، شاهین شاکری، لیلا هاشم‌پور، محدثه دخت‌عصمتی، محمد مهدی مولایی، دکتر زهرا جعفرزاده کرمانی و غلامحسن عبیری منتشر شده است.

ترجمه بخش دوازدهم کتاب نگارش در روابط‌عمومی نیز در این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به چاپ رسیده است.

علاقمندان به تهیه هفدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات می‌توانند علاوه بر کیوسک‌های مطبوعاتی، آنرا از طریق خرید آن‌لاین از سایت www.cmmagazine.ir  و یا  www.prshop.ir  تهیه نمایند. این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات در هجدهمین نمایشگاه مطبوعات نیز به فروش می‌رسد.

حضور ماهنامه مدیریت ارتباطات در هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها

حضور ماهنامه مدیریت ارتباطات در هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها

 

www.cmmagazine.ir

سخنرانی پروفسور کمالی پور در دانشگاه مالزی با عنوان آینده نشر علمی

کوالالامپور – دفتر منطقه ای خبرگزاری مهر در جنوب شرق آسیا: سخنرانی پروفسور "یحیی کمالی پور" استاد علوم ارتباطات از دانشگاه پوردو آمریکا پنجشنبه در دانشگاه لیم کوک وینگ (Limkokwing) مالزی برگزار می شود.

استاد ارتباطات دانشگاه لیم کوک وینگ با اعلام این خبر به خبرنگار مهر افزود: این سخنرانی با عنوان "آینده نشرعلمی، دیجیتال در برابر چاپ" و با هدف تبادل اندیشه و تجربیات بین اساتید، دانشجویان و فعالان عرصه رسانه برنامه ریزی شده است.

دکتر"عباس قنبری" برگزاری این نشست و سخنرانی علمی را با اهمیت توصیف کرد و در این باره گفت: انتشار اخبار بصورت چاپ و یا دیجیتالی چالشی است که در جهان ارتباطات ایجاد شده و بایستی محاسن و معایب آن را مورد مطالعه و تحقیق قرار داد.
 
سخنرانی پروفسور کمالی پور روز پنجشنبه 20 اکتبر از ساعت 16 الی 18 در سالن Fame دانشگاه لیم کوک وینگ برگزار می شود.

معرفی نیوزیلند به عنوان میهمان ویژه شصت‌و چهارمین نمایشگاه کتاب بین‌المللی فرانکفورت



امیر عباس تقی‌پور- با پایان یافتن شصت‌و سومین نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت، کشور نیوزیلند به عنوان میهمان ویژه این نمایشگاه در سال 2012 معرفی شد. «زمانی که شما می خوابید، ما مدت زیادی بیداریم» شعار نیوزلند برای نمایشگاه سال آینده است. در مراسم معرفی میهمان ویژه شصت‌و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت که در حضور خبرنگاران برگزار شد، جمعی از مسؤولان وزارت فرهنگ و میراث فرهنگی این کشور به همراه نویسندگان و هنرمندان مشهور و مدیران نمایشگاه حضور داشتند. لوئیس هولدن، معاون وزیر ارشاد و میراث فرهنگی نیوزیلند، انتخاب کشورش به عنوان میهمان ویژه- افتخاری- نمایشگاه 2012 را  فرصتی منحصر به فرد برای معرفی توانمندی‌ها و تنوع فرهنگی نیوزیلند دانست. تانئا یکه، مدیر پروژه نیوزلند در نمایشگاه سال آینده، در این مراسم در سخنانی گفت: حضور نیوزیلند به عنوان میهمان افتخاری نمایشگاه 2012 یک فرصت و سکوی  بی سابقه برای نویسندگان ، ناشران و هنرمندان ما برای به اشتراک گذاشتن خلاقیت‌هایشان خواهد بود. وی از برنامه‌های متنوع فرهنگی این کشور در نمایشگاه سال آینده خبر داد. همچنین باس، مدیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، اظهار امیدواری کرد فرصتی که در اختیار نیوزیلند قرار گرفته است موجب معرفی ادبیات جدید این کشور شود. او گفت از این کشور هیچ چیز نمی‌داند و چه زیباست که نمایشگاه فرانکفورت، عاملی برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و ادبی کشورهای میهمان است. گفتنی است میهمانان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از فرصت‌های بیشتری برای معرفی توانائی‌های علمی و فرهنگی کشور خود بهره‌مند می‌شوند. شصت‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از 10 لغایت 14 اکتبر 2012 در فرانکفورت برگزار می‌شود.

گزارش اختصاصي همشهري از نمايشگاه كتاب فرانكفورت

رونق فناوری اطلاعات در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

شصت‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت که در تاریخ 20 مهرماه آغاز به کار کرده بود پس از 5 روز در حالی به کار خود پایان داد که به‌نظر می‌رسد در سال‌های آتی، با شدت بیشتری تحت‌تأثیر تکنولوژی‌های نوین نشر، قرار خواهد گرفت.

براساس آخرین آمارهای منتشر شده، امسال 7هزار و 384 ناشر از 106 کشور جهان در این نمایشگاه غرفه برپا کرده بودند و در مجموع 280 هزار و 194‌نفر از آن بازدید کردند که این تعداد به نسبت نمایشگاه سال 2010 افزایشی حدود یک‌درصدی داشته است. در بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب جهان، بیش از 3هزار و 200‌سمینار تخصصی و برنامه جنبی برگزار شد و حدود 10‌هزار خبرنگار از رسانه‌های گروهی، اخبار نمایشگاه را پوشش ‌دادند.

در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، فروش کتاب ممنوع است و صرفاً محلی برای مذاکره و فراهم کردن زمینه‌های عقد قراردادهای کلان محسوب می‌شود. شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه، از هر فرصتی برای توسعه بازار کسب‌وکار خود در ملاقات‌هایشان با یکدیگر استفاده می‌کردند. این امر، به‌ویژه در 3 روز اول نمایشگاه که بازدید از آن، مختص متخصصان و فعالان حوزه نشر است، مشهودتر بود.

فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات

در سال‌های اخیر، فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، چهره جدیدی به نمایشگاه کتاب فرانکفورت داده است تا جایی که می‌توان گفت این نمایشگاه دیگر در انحصار ناشران مکتوب نیست. حضور فعال تولید‌کنندگان و ناشران فیلم، بازی‌های رایانه‌ای، کتب الکترونیک، چند رسانه‌ای‌ها و صنایع مرتبط با فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، حوزه تعامل شرکت‌کنندگان را از صنعت چاپ و نشر مکتوب فراتر برده و چشم‌انداز همکاری‌های میان آنها را وسیع‌تر کرده است. البته، این موضوع یعنی توسعه نشر الکترونیک دغدغه‌هایی را هم به همراه دارد که عدم‌استقبال از خرید کتاب‌های الکترونیک یکی از این دغدغه‌هاست. همچنین برخی از ناشران از دانلود رایگان کتاب‌هایشان نگرانند. آنها معتقدند با این کار، منافعشان و همینطور منافع نویسندگان به خطر می‌افتد. به‌نظر می‌رسد این شرایط، مسئولیت‌های جدیدی را نیز پیش‌روی ناشران و برگزارکنندگان این نمایشگاه قرار داده است تا بتوانند با نوآوری و خلاقیت در شکل برگزاری و محتوای نمایشگاه، به انتظارات جدید پاسخ دهند و شاید به‌دلیل درک همین ضرورت‌هاست که آقای باس، مدیر اجرایی نمایشگاه از انتخاب شعار تجدید نظر برای شصت‌و سومین دوره این نمایشگاه خبر داده بود.

افسانه ایسلند

در این دوره، ایسلند میهمان ویژه نمایشگاه بود و به همین دلیل در طول 5 روز برپایی تعداد زیادی از مسئولان، نویسندگان و هنرمندان برجسته آن در نمایشگاه حاضر بودند. مسئولان اجرایی این کشور با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های تولید و پخش فیلم‌های سه‌بعدی و در کمال سادگی، جایگاه کتاب و کتابخوانی در ایسلند 300 هزار نفری را به‌خوبی به نمایش گذاشته بودند. حضور پرشمار بازدیدکنندگان و توقف آنها در سالن اختصاصی این کشور، حکایت از موفقیت ایسلندی‌ها در جذب مخاطبان داشت. آنها به زیبایی هر چه تمام‌تر و در عین سادگی توانستند از این فرصت، برای معرفی فرهنگ و ادبیات خود استفاده کنند. پرده‌های بزرگی که روی آنها فیلم معرفی کتابخانه‌های شخصی و کتابخوانی شهروندان ایسلندی، بدون آنکه زاویه دوربین‌ها تغییر کند، پخش می‌شد، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کرد؛ شهروندانی که انتخابشان آگاهانه صورت گرفته بود. در اتاق نشیمنی هم که به‌صورت مکعب طراحی شده بود نمایش فیلم‌ پاناروما با موضوع فرهنگی و جاذبه‌های این کشور با استقبال بسیار مواجه شد.

ایران و نمایشگاه کتاب فرانکفورت

عدم‌حضور یکپارچه کشورمان در این نمایشگاه و کشیده شدن دیوار نمایشگاهی مقابل غرفه ایران، بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت تا جایی که علی زارعی نجفدری، مشاور رئیس‌جمهور و مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی ضمن مقصر دانستن سفارت ایران در آلمان از صدور دستور وزیر ارشاد برای بررسی موضوع خبر داد. این قضیه آنقدر اهمیت یافت که موجب اظهار نظر وزیر ارشاد و معاون فرهنگی وی نیز شد. با وجود این عدم‌حضور، ناشرانی از بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی در قالب حدود 20‌غرفه، تلاش مناسبی برای معرفی آثار و برگزاری دیدارهای کاری با ناشران مختلف داشتند.

امیرعباس تقی‌پور

شصت‌وسومین نمایشگاه کتاب فرانکفورت به کار خود پایان داد

امیر عباس تقی‌پور- شصت‌و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت که در تاریخ 20 مهرماه آغاز بکار کرده بود پس از پنج روز به کار خود پایان داد.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، امسال 7هزار و 384 ناشر از 106 کشور جهان در این نمایشگاه غرفه برپا کرده بودند و در مجموع 280 هزار و 194 نفر از آن بازدید کردند که این تعداد به نسبت نمایشگاه سال 2010 افزایشی حدود یک درصدی داشته است. در بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان، بیش از 3هزار و 200 سمینار تخصصی و برنامه جنبی برگزار شد و حدود 10 هزار خبرنگار از رسانه‌های گروهی، اخبار نمایشگاه را پوشش می‌دادند.

در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، فروش کتاب ممنوع است و صرفاً محلی برای مذاکره و فراهم کردن زمینه‌های عقد قراردادهای کلان محسوب می‌شود. شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه، از هر فرصتی برای توسعه بازار کسب‌وکار خود در ملاقات‌هایشان با یکدیگر استفاده می‌کنند. این امر، بویژه در سه روز اول نمایشگاه که بازدید از آن، مختص متخصصان و فعالان حوزه نشر است، مشهودتر بود.

امسال کشور ایسلند با شعار افسانه ایسلند میهمان ویژه نمایشگاه بود. حضور پرشمار بازدیدکنندگان و توقف آن‌ها در سالن اختصاصی این کشور، حکایت از موفقیت ایسلندی‌ها در جذب مخاطبان داشت. آن‌ها به زیبایی هر چه تمام‌تر و در عین سادگی توانستند از این فرصت، برای معرفی فرهنگ و ادبیات خود، استفاده کنند.

گزارش دیگری حاکیست، علی‌رغم حضور یکپارچه کشورمان در این نمایشگاه، انتشاراتی‌های حاضر از بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی در قالب حدود 20 غرفه، تلاش مناسبی برای معرفی آثار و برگزاری دیدارهای کاری با ناشران مختلف داشتند.

با پایان یافتن شصت‌و سومین نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت، کشور نیوزلند به عنوان میهمان ویژه این نمایشگاه در سال 2012 معرفی شد.

بخش‌هایی از آخرین مصاحبه مفصل مدیرکل سابق دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

 به محمدزاده گفتم اگر در برنامه‌های شما نمی‌گنجم، به من بگویید تا از اینجا بروم

در هفدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، گفت‌وگویی با علیرضا کریمی، مدیرکل سابق دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که دیروز از کار خود برکنار شد منتشر شده است که بازخوانی آن، جالب است.

مصاحبه اینگونه آغاز شده است:  آن‌قدر با صراحت به پرسش‌هایمان پاسخ داد که فکرش را نمی‌کردیم. او علاوه بر تشریح وظایف و مأموریت‌هایی که اداره‌کل متبوعش بر عهده دارد از ممنوعیت‌های تبلیغاتی در کشور گفت و تأکید کرد تمام اقداماتش قانونی و بر اساس آئین‌نامه و دستورالعمل‌هاست. از محدودیت‌هایی گفت که بر سر انجام وظایف این اداره‌کل قرار دارد و یاد‌آور شد اگر در جایی لازم ببیند، برای سیاست‌گذاری‌های تبلیغاتی با دفاتر حضرات آیات عظام مکاتبه و استعلام می‌کند. کریمی از مافیای تبلیغات هم گفت: «مطمئن باشید هرجا که گردش مالی بالاست، مافیا حتماً ایجاد می‌شود. در سال‌های گذشته اگر شما به کانون‌های تبلیغاتی نگاهی کرده باشید دیده‌اید که بعضاً کانون‌های تبلیغاتی در سطح کشور قدرت اول بوده‌اند، به‌ویژه در تهران.» حتی وقتی پرسیدیم می‌گویند این مافیا پول کلانی برده...گفت: «برده و می‌برد»! شاید صراحت این مدیرکل به دلیل تسلطی است که بر کارش دارد. او سال‌ها تجربه حضور در تلویزیون را داشته و دارد و مدیرکل روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی هم بوده است. کریمی از زمان تصدی مسؤولیت این اداره‌کل در ابتدای دولت نهم، با چهار معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد کار کرده و آن‌گونه که خود می‌گوید به تمام آنها گفته که برایش فرقی نمی‌کند چه کسی مدیر و بالای سرش است و تنها برایش کافیست با دولتی کار می‌کند که حاکمیت تأییدش می‌کند.

بخش‌هایی از گفت‌وگوی ماهنامه مدیریت ارتباطات- مهرماه ۹۰- با علیرضا کریمی٬ مدیرکل سابق دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

برای تبلیغات شیوه‌نامه‌های خاصی دارید؟

قانون تبلیغات به آئین‌نامه‌هایی نیاز دارد که ما تقریباً 3 سال و نیم پیش آن را ارائه دادیم و باید در همین ایام به نتیجه برسد. ما برای آگهی‌نامه‌ها روش خاصی را اعلام و تدوین کردیم و برای نیازمندی‌های روزنامه‌ها آئین‌نامه‌ای مستقل را نوشتیم که سال 88 به پایان رسیده و در روزهای اخیر بازهم به جریان افتاده است که باید به روزنامه‌ها ابلاغ شود تا بدانند نیازمندی‌هایشان باید بر چه اساسی باشد. از سوی دیگر، در تمام مواردی که نیازی به سیاست‌گذاری هست و در آنجا اشکال شرعی نیز در کار دیده می‌شود، با دفتر حضرات آیات عظام مکاتبه می‌کنیم و استعلام می‌گیریم و بر اساس پاسخی که حضرات به ما می‌دهند، ما نظر عمومی خود را اعلام می‌کنیم.

 اگر اختلاف بین علما پیش آمد، نظر مرجع برای شما کدام است؟

ما سعی می کنیم از میان نظراتی که وجود دارد، آن نظراتی که به هم نزدیک‌تر است را ملاک عمل قرار دهیم.

 مثالی بزنید، مثلاً در چه موردی؟

مثلاً برای غذای سگ و گربه که در بعضی از این آگهی‌نامه‌ها چاپ می‌شد یا نگهداری سگ‌های تزئینی در خانه از نظرات مراجع استفاده کردیم. می‌دانید که در شرع مقدس اسلام فقط تنها جایی می‌شود از سگ استفاده کرد که برای نگهبانی و حفاظت باشد و در بقیه موارد نگهداری سگ رد شده است به‌ویژه در منزل. ما دیدیم برای پانسیون کردن سگ و گربه و برای انواع غذای آنها تبلیغات زیادی صورت می‌گیرد که مجبور شدیم سؤال کنیم. به دفتر بعضی از حضرات نامه نوشتیم. یکی دو نفر جواب ندادند و چند نفری که پاسخ دادند، پاسخ‌ها شباهت موزونی داشت. یکی از مراجع فرمودند با توجه به این که کار، تجملاتی است و از بابت شرع اسلام رد شده است، تبلیغش هم حرام است. یکی از حضرات گفتند بر اساس آنچه که قانون گفته عمل کنید. ما آمدیم و نظرات را جمع‌بندی کردیم. مراجع گفتند که حرمت دارد، پس نباید این کار را کنیم. اتفاقاً چند وقت پیش چند تا از این روزنامه‌ها غذای سگ را تبلیغ کرده بودند. دوستان صداوسیما مصاحبه‌ای با من انجام دادند، گفتم نظر من نیست، نظر مرجع است. وقتی مرجعی اعلام می‌کند حرام است، پس حرام است؛ چطور روزنامه تشخیص می‌دهد که حرام نیست، دیگر نمی‌دانم.

 چه برخوردی با آن روزنامه انجام شده؟ فرض بفرمایید بعضی مواقع روزنامه‌ای تبلیغی را درج می‌کند و دو روز دیگر، آن تبلیغ دیده نمی‌شود. شما چه برخوردی می‌کنید؟ جریمه می‌کنید؟

خیر، ما جریمه نمی‌کنیم. ما تخلفات را به اداره‌کل مطبوعات داخلی ارجاع می‌دهیم، آنها هم به عنوان تخلف، آن مطبوعه را آرشیو می‌کنند و زمانی که می‌خواهند تذکر دهند و رسانه‌ای را تعلیق کنند، از این موارد استفاده می‌کنند. برخورد با آگهی‌نامه‌ها در اختیار ماست و به آنها گفته‌ایم حق ندارید از چنین تبلیغاتی استفاده کنید و اگر استفاده کنند حداقل کاری که می‌کنیم، تعلیق 3 ماهه برایشان می‌زنیم.

 این برخوردها قانونی است؟ یعنی مدون شده؟

بلی، در ماده 12 بند الف قانون تبلیغات آمده آگهی تبلیغاتی باید با موازین شرعی و قانونی کشور منطبق باشد.

 آیا برخوردها سلیقه‌ای است و شما تشخیص می‌دهید که به چه شکلی برخورد شود؟

من نیستم که تشخیص می‌دهم. ما یک کمیته مرکزی تبلیغات داریم که 3 رأی دارد؛ یک رأی مربوط به مدیرکل اداره کل تبلیغات که دبیر جلسه هم هست، یک رأی معاون مطبوعاتی و یک رأی هم مربوط به نماینده وزیر در این کمیته است. پرونده در این کمیته بررسی می‌شود، تخلفات آن کانون آگهی را بررسی می‌کنیم و اگر پرونده شامل تخلفات زیادی باشد، مشخص است که جریمه‌ای که برایش صادر می‌کنیم جریمه بالایی خواهد بود. تقریباً این کمیته همانند دادگاه است.

 ......

 گردش مالی صنعت تبلیغات در کشور چقدر است؟

همه اعدادی که در این خصوص گفته می‌شود، نظری است. دستگاهی هم که بتواند به عنوان یک متولی حجم تبلیغات را مشخص کند، نداریم.

  متولی‌اش شما نیستید؟

خیر.

 یعنی شما نباید بدانید چه حجمی از تبلیغات در این کشور صورت می‌گیرد؟

چون 90 درصد آمار و ارقامی که در تبلیغات قید می‌شود، رقم واقعی نیست، امکان محاسبه وجود ندارد. من می‌دانم که بعضی جاها تبلیغات را انجام می‌دهند و روی تعرفه‌های تبلیغات تا 90 درصد تخفیف می‌دهند و بعضی جاها 10 درصد تخفیف می‌دهند. به چه شکل می‌شود ارقام واقعی را پیدا کرد؟ ولی این‌طور که پیش‌بینی شده و گردشی که در صداوسیما، مطبوعات و تبلیغات محیطی است، شاید بشود رقمی نزدیک به 2هزار میلیارد تومان در سال را پیدا کرد.

 به نظر می‌رسد که بالاتر از اینها باشد. با توجه به پهناوری و جمعیت کشور و اگر سرانه تبلیغات را حساب کنیم، این رقم پایینی است.

شما جمعیت روستاها را جدا در نظر بگیرید.

 عیب نیست که ما نمی‌دانیم رقم تبلیغات در کشور ماچقدر است؟

چرا، این عیب است.

 یعنی معاونت برنامه‌‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور هم این را نمی‌داند؟

ما تا به حال اعلامی از سوی آنها نداشتیم.

 در سرفصل‌های بودجه به چه شکل است؟ مگر تبلیغات در سرفصل بودجه عمومی وجود ندارد؟

از همین اطلاعاتی که از بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی دارند، یک برآورد داشتیم ولی دستگاه‌های خصوصی را نمی‌توانیم تشخیص دهیم مگر اینکه از تک‌تک آنها سؤال کنیم. 

  ما در تبلیغات مافیا داریم یا خیر؟

مطمئن باشید هر جا که گردش مالی بالاست، مافیا حتماً ایجاد می‌شود. در سال‌های گذشته اگر شما به کانون‌های تبلیغاتی نگاهی کرده باشید، دیده‌اید که بعضاً کانون‌های تبلیغاتی در سطح کشور قدرت اول بوده‌اند، به‌ویژه در تهران.

 بعد دوره عوض شود می‌بینیم که یک گروه دیگر جایگزین شده‌اند.

سعی کرده‌ایم که این قضیه را مقداری اصلاح کنیم.

 .......

 شما می‌توانید منع کنید یک سازمانی در یک رسانه‌ای تبلیغ نکند؛ یعنی مجوز دارید که جلوی تبلیغ آدمی را بگیرید که مجوز هم دارد؟ منظورم مشخصاً ممنوعیت تبلیغات ماهواره‌ای است.

وقتی ما می‌گوییم اگر با موازین شرعی و قانونی‌مان تطابق نداشته باشد، نمی‌تواند تبلیغات داشته باشد، بله، می‌گویم که آقای شرکت فلان، شما دارید از جیب مردم کشور من ارتزاق می‌کنید و پولت را به عنوان یک پشتوانه مالی به شبکه ماهواره فلان که دشمن کشور من و دشمن رهبری و دولت من است می‌دهی. یا از ایران بیرون برو یا تبلیغاتت را قطع کن.

 این صفر و یکی نیست؟ ارشادش کنید، خیلی از کسانی که این کار را می‌کنند فقط هدفشان فروش است و مخالفتی با کشور ندارند...

بله، من اول و آخرش را گفتم، وسطش را نگفتم. ما با آنها صحبت کردیم و توجیه‌شان کردیم که این کاری که دارد انجام می‌شود...

 هنوز هم انجام می‌شود، یک زمانی شماره ثابت بود هیچ کسی سراغشان نمی‌رفت، الان به نظر می‌رسد که اینها هماهنگ شده دارند کار می‌کنند.

ما نامه‌هایی که از صاحبان صنایع به‌ویژه از خارج داشتیم حاکی از این است که این کار انجام شده است، منتهی این را هم قبول کنید که شبکه‌های ماهواره‌ای دشمن ما هستند و طبق آن قاعده‌ای که برای منع شبکه‌های ماهواره‌ای دارید، هر چیزی که متضمن پخش از شبکه‌های ماهواره‌ای باشد تبلیغاتش ممنوع است.

 اما ارشاد به یک‌سری از شبکه‌ها مجوز داده است.

خیر، سه تا شبکه بیشتر نیست که آقای وزیر هم توضیح دادند...

 بله، گفتند یکی لغو امتیاز شده، یکی هم داریم پیگیری می‌کنیم، یکی هم فعال نیست ولی بالاخره غیرفعال هم می‌تواند فعال شود.

می‌گویند که برای ایرانی‌های خارج از کشور این کار انجام می‌شود. من بحث جداگانه برای این قضیه دارم. مدیر این شبکه که دارد برای این شبکه کار می‌کند کیست که از مدیرعامل صداوسیما بیشتر می‌فهمد، این کیست که می‌خواهد کمبودهای فرهنگی داخل کشور را جبران کند؟

 .......

 آقای کریمی در این سال‌ها خیلی زیرپوستی و آرام کارهایش را انجام داده و به خاطر همین هم هست که تا به حال با چهار معاونت مطبوعاتی کار کرده است. کار با کدامیک از این آقایان سخت‌تر بود؟

بسته به برداشت‌هایشان و اهمیتی که برای کار قائل بودند، متفاوت رفتار کردند. فردی بوده که بنده را قبول داشته و در کار می‌گفت من اصلاً کاری به کارت ندارم. یکی می‌گوید اصلاً شما برای چه تبلیغ می‌کنید و اصلاً اعتقادی به تبلیغات ندارد، یکی دیگر هم هست که برنامه دارد. من به هرکدام از این دوستان عرض کردم که من به خاطر شما سر کار نیامدم، لذا برایم فرق نمی‌کند که چه کسی مدیر و بالا سرم باشد و همین که می‌دانم این مجموعه دولت است و حاکمیت تأییدش می‌کند، کارم را انجام می‌دهم.

 با کدامیک از این آقایان کار سخت‌تر بود؟

من یکی‌یکی تفسیر می‌کنم. آقای مختارپور به خاطر نوع دیدگاه، رفتارشان و نوع مدیریتشان قائل به این بودند که به اصطلاح هر کدام از دستگاه‌ها برای خودشان کار کنند، منتهی ایشان آن‌قدر که به مطبوعات نگاه می‌کرد، به تبلیغات نگاه نمی‌کرد. آقای ملکیان بر اساس آن شخصیت مطبوعاتی‌شان‌ بیشتر مطبوعاتی بودند ولی تبلیغات را هم حالا یا به واسطه کریمی یا به واسطه باوری که از تبلیغات پیدا کرده بودند، مهم می‌دیدند و دستمان را باز گذاشتند. آقای رامین محسنات خاص خودشان را داشتند ولی دلشان می‌خواست همه گزارشات مدیریتی را داشته باشند و خودشان تصمیم‌گیری‌ کنند که شاید یک مقدار فضای کار محدود می‌شد.... به آقای محمدزاده گفتم که شما برنامه ‌دارید و اگر یک روز احساس می‌کنید که من در برنامه‌های شما نمی‌گنجم، به من بگویید تا از اینجا بروم. با آدم برنامه‌دار راحت می‌شود کار کرد.

انتقاد شدید مشاور رئیس‌جمهور از سفارت ایران در آلمان:

 سفارتخانه ایران در آلمان نسبت به نمایشگاه کتاب فرانکفورت بیگانه است

                                         

مشاور رئیس‌جمهور از بی‌تفاوتی سفارت ایران در آلمان در قبال کم و کیف حضور ناشران ایرانی شرکت کننده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت انتقاد کرد و گفت:  سفارتخانه ایران در آلمان نسبت به نمایشگاه کتاب فرانکفورت بیگانه است و لازم است  وزارت خارجه این نقص بزرگ را برطرف نموده و سفیر و سفارتخانه را نسبت به مسائل فرهنگی توجیه کند.

دکتر علی زارعی نجفدری که در عین حال مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی است یکی از دلایل حضور نامناسب ناشران ایرانی در نمایشگاه‌های معتبر جهان از جمله نمایشگاه کتاب فرانکفورت  را عدم رویکرد فرهنگی برخی از سفارتخانه‌ها از جمله سفارت ایران در آلمان دانست و گفت: علی‌رغم رویکرد فرهنگی مثبت دولت که حقیقتاً قابل دفاع و بسیار خوب بوده، متأسفانه برخی از سفارتخانه‌های ما منفعل عمل کرده و آنگونه که بایسته و شایسته است اقدام نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه، سال گذشته سفیر ایران در آلمان حتی در نمایشگاه حاضر هم نشد افزود: سفیران و سفارتخانه­ها نمایندگان رسمی و شاخص نظام می­باشند و باید حساسیت لازم را در فراهم کردن شرایط مناسب برای حضور ایران و ایرانیان در خارج از کشور  بویژه در حوزه‌های علمی و فرهنگی فراهم کنند.

تکنولوژی در خدمت نمایشگاه کتاب فرانکفورت

برگزارکنندگان شصت‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت برای برگزاری هرچه منظم‌تر این نمایشگاه، از تکنولوژی‌های روز ارتباطات و فناوری اطلاعات بهره گرفته‌اند. این اقدام علاوه بر اینکه به نفع مجریان و متصدیان نمایشگاه بوده و آن‌ها با سرعت و دقت بیشتری به انجام وظایف خود می‌پردازند موجب رضایت شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان نیز می‌شود.

پرترافیک بودن برنامه‌های اصلی و جانبی نمایشگاه، لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای حضور و حتی بازدید از آن را اجتناب ناپذیر می‌کند. بر اساس اقدامات اجرایی انجام شده، نرم‌افزار APP به شما این امکان را می‌دهد تا از طریق تلفن همراه، آی پد و یا آیفون خود با تمام جزئیات نمایشگاه  آشنا شده و آگاهانه مسیر بازدید خود را طراحی کنید.

حاضران در این نمایشگاه، با استفاده از نرم افزار یاد شده می‌توانند علاوه بر در اختیار داشتن نقشه نمایشگاه و سالن‌ها، از طریق کاتالوگ دیجیتال، نام و مشخصات، آدرس و شماره تلفن ناشران موردنظرشان را استخراج کرده و در صورت لزوم با او قرار ملاقات تنظیم و یا از غرفه شرکای تجاری خود بازدید کنند.

همچنین آنها می‌توانند برنامه سمینار موردنظر خود را از میان حدود 3 هزار نشست تخصصی که ظرف مدت 5 روز نمایشگاه برگزار می‌شود از طریق این نرم‌افزار انتخاب و اطلاعات عمومی و مفید موردنظرشان را کسب کنند.

شصت‌و سومین نمایشگاه کتاب فرانکفورت از امروز آغاز بکار کرده و لغایت 24 مهرماه به کار خود ادامه خواهد داد.

گزارش تصویری از آماده سازی غرفه‌های شصت‌وسومین نمایشگاه کتاب فرانکفورت

 امیرعباس تقی‌پور- شصت‌وسومین نمایشگاه کتاب فرانکفورت از فردا بیستم مهرماه به مدت 5 روز با شعار تجدیدنظر برگزار می‌شود. غرفه‌داران کشورهای مختلف به سرعت در حال آماده‌سازی غرفه‌های خود هستند. بر اساس گزارش دریافتی از مرکز اطلاعات نمایشگاه، از ایران نیز 21 ناشر بصورت مستقل در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند. در دوره قبل، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی کشورمان شرکت می‌کرد.انتشارات علمی و فرهنگی، انتشارات الهدی، مجمع جهانی اهل البیت، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، اندیشه‌ورزان و روایت فتح از جمله ناشران ایرانی شرکت کننده در این نمایشگاه هستند.

شصت و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت

آماده سازی غرفه انتشارات علمی و فرهنگی از ایران

استیو جابز و شصت و سومین نمایشگاه کتاب فرانکفورت

سالن 5- جایی که اکثر ناشران ایرانی در آن هستند

ایسلند میهمان ویژه نمایشگاه شصت و سوم

آخرین تلاش ها برای غرفه سازی

 

شصت‌وسومین نمایشگاه کتاب فرانکفورت با شعار تجدیدنظر فردا افتتاح می‌شود

امیرعباس تقی‌پور- شصت‌وسومین نمایشگاه کتاب فرانکفورت از فردا بیستم مهرماه به مدت 5 روز با شعار تجدیدنظر برگزار می‌شود. در این نمایشگاه بیش از 7300 ناشر از 100 کشور جهان شرکت کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود حدود 300 هزار نفر از این نمایشگاه دیدن کنند. بیش از 3 هزار سمینار و نشست تخصصی با موضوعات کتاب، فیلم، نشر الکترونیک، کتاب صدا و مولتی مدیا در طول مدت برگزاری نمایشگاه برپا خواهد شد.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت، بزرگترین و تخصصی‌ترین نمایشگاه کتاب دنیاست. سه روز اول این نمایشگاه به بازدید متخصصان اختصاص دارد و محلی برای عقد قراردادهای فروش کتاب و سایر محصولات انتشاراتی‌های معتبر است.  در دو روز پایانی نمایشگاه نیز گروه‌های مختلف و بویژه دانش‌آموزان و دانشجویان از نمایشگاه بازدید می‌کنند.

تجدیدنظر، شعار شصت‌وسومین دوره بزرگترین نمایشگاه کتاب دنیاست. شعاری که امثال در کنار لوگوی نمایشگاه خودنمایی می‌کند.

برگزار کنندگان نمایشگاه، معتقدند اگر چه هرساله اصلاح و بازنگری در فرآیندهای بر گزاری نمایشگاه را در دستور کار داشته‌اند اما سرعت پیشرفت های تکنولوژیک در عرصه چاپ و نشر باعث شده، آنها به این موضوع، بیش از گذشته اهمیت داده و بر آن تأکید داشته باشند.

بووس، مدیر نمایشگاه امسال در تشریح دلایل انتخاب این شعار گفته: صنعت چاپ و نشر در حال تغییراست. داستان ها، ایده‌ها ، اطلاعات و تصاویر همگی در حال جستجوی فرمت های جدید دیجیتال می باشند که در کنار کتاب معتبر کاغذی، تأثیر خود را گسترش دهند .

او افزوده: شاهد ایجاد و آغاز دوران جدیدی از چاپ و نشر هستیم، شکی ندارم که محتوا های چند رسانه‌ای نقش مهمی را در آینده چاپ و نشر بازی خواهند کرد.

اما کشور ایسلند به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه امسال، شعار «افسانه ایسلند» را برای معرفی ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و هنری خود انتخاب کرده است. بر اساس سنت دیرینه، هر سال یک کشور به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه حاضر و با تقبل بخش زیادی از هزینه‌های نمایشگاه، از فرصت‌های تبلیغاتی نمایشگاه برای معرفی فرهنگ و آداب و رسومش بهره‌مند می‌شود. کشور میهمان برنامه‌های گسترده‌ای برای معرفی کتاب های فاخر، نشریات، فیلم و موسیقی با حضور مسؤولان و هنرمندان برجسته خود تدارک می‌بیند.

گزارش نحوه حضور ناشران ایرانی در این نمایشگاه متعاقباً ارسال خواهد شد.

 

تودیع و معارفه مدیرکل سابق و جدید روابط عمومی وزارت نفت

اینجا

طرح روی جلد هفدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات/ وزیر ارتباطات: محتوای ایمیل ها را چک نمی کنیم

 

استیو جابز بنیانگذار و مدیر شرکت اپل درگذشت.

يل گیتس: ما دو نفر در بیش از نیمی از عمر خود، با یکدیگر همکار، رقیب و دوست بوده‌ایم.

استیو جابز - مرد فراموش نشدنی اپل

استیو جابز بنیانگذار و مدیر شرکت اپل درگذشت.
شرکت اپل در اعلامیه کوتاهی که به همین مناسبت منتشر کرده گفته است: اپل یک نابغه رویایی و خلاق، و جهان یک انسان خارق‌العاده را از دست داد.
در بخش دیگری از این اعلامیه آمده است: استیو شرکتی را رها کرده که فقط خود او می‌توانست آن را ایجاد کند. روح او برای همیشه در موسسه اپل حضور خواهد داشت.

استیو جابز پس از یک دوره طولانی ابتلا به بیماری، روز چهارشنبه پنج اکتبر (۱۳ مهر ۱۳۹۰) در پالو آلتو کالیفرنیا درگذشت.
وی که به هنگام مرگ ۵۶ ساله بود، با نوع نادری از بیماری سرطان لوزالمعده دست و پنجه نرم می‌کرد.

جابز در سال ۲۰۰۹ تحت جراحی پیوند کبد قرار گرفته بود. نابغه اپل چند هفته پیش از سمت مدیر عاملی این شرکت کناره گرفت و به دنبال آن، «تیم کوک» از مدیران ارشد اپل جایگزین وی شد.

تاثیر آقای جابز و اندیشه‌های بلندپروازانه او در بسیاری از ابعاد زندگی مردم جهان و به ویژه کاربران محصولات اپل مشهود است.

توانایی‌های شگفت‌انگیز آقای جابز در بازاریابی، نیازسنجی مشتریان و پیش‌بینی آینده باعث شد شرکت اپل در دوران مدیریت وی به رشد و درآمدزایی خیره‌کننده‌ای برسد.

مکینتاش، آیفون، آی‌پد و آی‌پاد جزو محصولات مشهور اپل به شمار می‌رود.

به گزارش ایتنا، شخصیت‌های مهم جهانی نسبت به مرگ جابز واکنش نشان داده‌اند.

بیل گیتس با ابراز تاسف از این ضایعه، از طرف خود و همسرش به خانواده و دوستان جابز و به همه کسانی که به نوعی با تولیدات این انسان خلاق سروکار دارند، تسلیت گفته است.

آقای گیتس با اشاره به این که او و جابز نخستین بار در سی سال پیش یکدیگر را ملاقات کرده‌اند، گفته ما دو نفر در بیش از نیمی از عمر خود، با یکدیگر همکار، رقیب و دوست بوده‌ایم.

مارک زوکربرگ مدیر فیس‌بوک نیز گفته است: استیو! از تو به عنوان یک آموزگار و دوست متشکرم... دلم برای تو تنگ خواهد شد.

مراسم گرامیداشت بیستمین سال تأسیس انجمن روابط‌عمومی ایران برگزار شد

مراسم گرامیداشت بیستمین سال تأسیس انجمن روابط‌عمومی ایران برگزار شدمراسم گرامیداشت بیستمین سال تأسیس انجمن روابط‌عمومی ایران با حضور اساتید، مدیران، کارشناسان و دانشجویان روابط‌عمومی برگزار شد.در این مراسم که اعضای هیئت‌مدیره انجمن‌های متخصصان روابط‌عمومی به همراه بازماندگان اعضای درگذشته انجمن نیز حضور داشتند از پروفسور کاظم معتمدنژاد، دکتر مهدی محسنیان راد، دکتر حسینعلی افخمی، دکتر هوشنگ عباس زاده و استاد علی میرسعید قاضی به عنوان چهره‌های ماندگار روابط‌عمومی ایران و به پاس سال ها تلاش‌شان در تولید و گسترش فن و هنر روابط‌عمومی تقدیر شد. همچنین لوح تقدیر و یادمان بیستمین سال تأسیس انجمن روابط‌عمومی ایران به بازماندگان اعضای درگذشته انجمن اهداء شد. شرکت‌کنندگان سلامتی دکتر هوشنگ عباس‌زاده که بدلیل بیماری نتوانسته بود در مراسم حاضر شود را از درگاه حضرت حق مسئلت کردند.گفتنی است دکتر یونس شکرخواه و دکتر محمد سلطانی‌فر از اساتید علوم ارتباطات به همراه مهندس قربانعلی تنگشیر به نمایندگی از انجمن متخصصان روابط‌عمومی و اکبر نعمت‌اللهی معاون ارتباطات فرهنگی و بین‌الملل خانه هنرمندان، اعضای هیئت‌مدیره انجمن روابط‌عمومی ایران را در اهدای الواح تقدیر و هدایا همراهی می‌کردند.بر اساس این گزارش در این مراسم بیانیه انجمن روابط‌عمومی ایران نیز توسط جواد قاسمی، رئیس انجمن قرائت شد. در این بیانیه با تشریح تاریخچه فعالیت‌های انجمن بر لزوم صیانت از آرمان های روابط عمومی و مسؤولیت های آن در پاسخگویی به پرسش‌ها و مطالبات قانونی مردم ، رعایت حقوق آنان در دسترسی به هنگام به اطلاعات و آگاهی‌های مورد نیازشان، و همکاری فعال با رسانه های جمعی و نهادهای مدنی درمسیر اطلاع رسانی صادقانه و اعتمادسازی با مخاطبان تأکید شده بود.همچنین علاوه بر میرزابابا مطهری‌نژاد عضو هیئت مدیره انجمن و مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان، هر یک از چهره‌های ماندگار به بیان سخنانی در باب اهمیت روابط‌عمومی و لزوم توجه مدیران ارشد کشور و سازمان‌ها به راه‌حل‌هایی که این دانش برای حل مشکلات کشور ارائه می‌دهد پرداختند. این گزارش حاکیست که در این مراسم غلامرضا کاظمی دینان رئیس دوره پیشین انجمن به همراه دکتر فرشاد فخیمی مدیر روابط عمومی بانک شهر و قاسم بی‌نیاز مدیرکل روابط‌عمومی وزارت راه و شهرسازی با اهدای تاج گل و پیام بیستمین سال تأسیس انجمن را تبریک گفته بودند.این مراسم با مشارکت خانه هنرمندان، انتشارات علمی و فرهنگی و بانک شهربرگزار شد.گزارش کامل این مراسم علاوه بر نشریه در سایت انجمن منتشر خواهد شد.

گزارش تصویری مهر

گزارش تصویری فارس

مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:مافیای تبلیغات پول کلانی برده و می‌برد!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:محتوای ایمیل‌ها را چک نمی‌کنیم

گفت و گوی من با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را اینجا بخوانید.

6 دلیل شیوع بیماری سر قت رسانه‌ای

امیرعباس تقی پور- سرمقاله هفدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

 تولید محتوای اختصاصی از خبر گرفته تا گزارش، تصویر، گفت‌وگو، مقاله، یادداشت، طرح و کاریکاتور، عرصه جولان حرفه‌ای و تخصصی رسانه‌ها محسوب می‌شود، یعنی معیار ارزش‌گذاری برای کارکردهای یک رسانه و تعیین درصد موفقیت یا عدم موفقیت آن به حجم و کیفیت محتوای تولیدی برمی‌گردد. سخت و زیان‌آور شناخته شدن کار خبرنگاران در قانون هم به دلیل خطراتی است که به هنگام تولید محتوا و البته بیشتر در حوزه خبر و عکس متوجه آنان می‌شود. ارزش کار خبرنگاری که مستقیماً از محل وقوع درگیری میان سربازان دو کشور گزارش داده یا تصاویر آن را مخابره می‌کند، به هیچ عنوان با ارزش کار خبرنگاری که پشت میز کار خود و در هوایی مطبوع(!) مشغول copy- paste کردن، دستکاری جملات و مخابره آن است، قابل مقایسه نیست. آنچه این روزها و بیش از پیش در برخی یا بهتر بگوییم در بسیاری از رسانه‌های کشور و بویژه روزنامه‌ها و سایت‌های خبری مشاهده می‌شود، فراگیر شدن انتشار مطالبی است که بدون زحمت و با حذف منبع اصلی تولید، عامل پرکردن صفحات شده است. جالب اینجاست که این «س ر ق ت» رسانه‌ای به حیطه‌ مقالات و یادداشت و سایر موضوعات هم رسیده است. شیوع این بیماری رسانه‌ای دلایل متعددی دارد از جمله:

  1. ناتوانی رسانه‌ها در تأمین منابع مالی مورد نیازشان برای تولید محتوا و پرداخت حقوق خبرنگاران حرفه‌ای
  2.  کاهش نظارت دبیران سرویس، سردبیران و در نهایت مدیران مسؤول بر نحوه و کیفیت کاری که خبرنگاران انجام می‌دهند
  3.  تخصیص ناعادلانه حمایت‌های قانونی -یارانه مطبوعات و سایر امتیازات- میان رسانه‌ها و خبرنگاران بدون آنکه تولید محتوای اختصاصی در کاهش یا افزایش این حمایت‌ها نقشی داشته باشد
  4.  تنبلی در انجام کار حرفه‌ای تولید محتوا به واسطه توسعه روزافزون اینترنت و دسترسی آسان به خبرگزاری‌ها و منابع خبری متعدد داخلی و خارجی
  5.  خلاء‌های ناشی از عدم اجرای قانون کپی‌رایت
  6.  مهم‌تر از همه، آگاه نبودن خبرنگاران و رسانه‌هایی که این روش را در پیش گرفته‌اند با اخلاق حرفه‌ای کار و مهارت تخصصی تولید محتوا

بنابراین مدیران مسؤول رسانه‌ها، دولت و خبرنگاران به عنوان سه ضلع یک مثلثی که در شکل‌گیری و تقویت این پدیده نامیمون، مؤثر یا شاید بهتر است بگوییم «مقصر» هستند باید برای غلبه بر آن تلاش کنند. یک سؤال دیگر؛ مخاطبان رسانه‌ها هم نقشی بر عهده دارند؟    

هفدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

اينجا

فارسی؛ جدیدترین زبان جی‌میل

اينجا