پانزدهمين شماره ماهنامه مديريت ارتباطات منتشر شد

پانزدهمين شماره ماهنامه مديريت ارتباطات – مردادماه 90- منتشر شد

در سرمقاله اين شماره ماهنامه به قلم اميرعباس تقي‌پور مديرمسؤول ماهنامه از روند صدور مجوز فعاليت‌هاي روابط‌عمومي تحت عنوان كانون‌هاي آگهي و تبليغات انتقاد شده و آمده است: حداقل و کف انتظارات در این زمینه اصلاح عنوان کانون‌های آگهی و تبلیغات به کانون‌های روابط‌عمومی و تبلیغات است.

دكتر حسن بشير نيز در بخش ثابت خود در اين ماهنامه كه با عنوان رسانه‌هاي بيگانه: قرائتي با تحليل گفتماني، منتشر مي‌شود به بررسي مسائل سوریه و بازنمایی‌های رسانه‌ای آن پرداخته است.

اما گفت‌وگوي ويژه پانزدهمين شماره ماهنامه مديريت ارتباطات، توسط اميرلعلي سردبير ماهنامه با محمد هاشمي رفسنجاني رئيس دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس اسبق سازمان صدا‌وسيما انجام شده و وي در این گفت‌وگو به صراحت به بیان دغدغه‌های خود در مورد وضعیت سیاسی کشور، وضعیت سازمان صداوسیما و نسبت‌هایی که در خصوص تحمیلی بودن او در دولت اول سید محمد خاتمی داده می‌شود، پرداخت. او از حزب کارگزاران و عدم فعالیت آن از انتخابات 88 تاکنون و همچنین دلایل عدم حمایت این حزب از کاندیدایی واحد در انتخابات گذشته سخن گفت. محمد هاشمی در سال‌های اخیر و در گفت‌وگوهایش نقشی داشته که می‌توان آن را «سخنگویی خاندان هاشمی» دانست؛ به همین دلیل به صراحت از او در مورد فشارهای وارده به خانواده هاشمی به‌ویژه اکبر هاشمی رفسنجانی و پرونده مهدی هاشمی سؤوال شده است. او به سؤالات این بخش نیز با شفافیت پاسخ داد اما ...

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز با پانزدهمين شماره ماهنامه مديريت ارتبطات به گفت‌وگو نشسته و به پرسش‌هاي مختلف پاسخ داده است. او معتقد است تغییر وزرا و مدیران وزارت ارشاد، گهگاه فراز و نشیب‌هایی در عملکرد این وزارتخانه ایجاد کرده و شاید فضا را متلاطم کند اما در بلندمدت خط سیر سیاست‌های فرهنگی کشور ثابت بوده و هیاهوهای منتقدان، هنگامی که همان‌ها بر مسند ریاست می‌نشینند، فروکش می‌کند.

گفت‌وگو با دكتر فریدون وردی‌نژاد در مورد تکنیک‌های اقناعی در رسانه‌ها از ديگر مطالب اين شماره ماهنامه مديريت ارتباطات است. ضمن آنكه مديركل روابط‌عمومي سازمان صدا‌وسيما در مورد نحوه اطلاع‌رساني اخبار سوريه، اطلاعاتي را در اختيار اين ماهنامه قرارداده و گفته: اخبار ما از سوریه با دیگر کشورها متفاوت است. وي همچنين ممنوع‌التصویري «مشایی»، «بقایی»، «قالیباف»، «فرهادی»، «معتمدآریا»  و «بنی‌اعتماد» را رد كرده است.

در اين شماره ماهنامه، گفت‌وگويي با دكتر حسينعلي افخمي در مورد نشريات آن‌لاين منتشر شده است. همچنين در پرونده‌اي مفصل با عنوان روزنامه‌نگاری پشت میزی؛ رویدادی که روابط‌عمومی ناخواسته به آن دامن زده است به آسيب‌شناسي اين پديده پرداخته شده و يادداشت‌ها و گفتارهايي از پ‍ژمان موسوي، علي‌اكبر قاضي‌زاده، ابراهيم عبدالله‌زاده، غلامرضا كاظمي‌دينان، محمد مهدی فرقانی، میرزابابا مطهری‌نژاد، مریم صدرالادبایی، نفیسه زارع کهن، ناصر رزاق‌منش و مهدی افروزمنش به چاپ رسيده است.

فتوژورناليسم اطلاع‌رساني با عكس، پرونده ديگري است كه در اين شماره ماهنامه منتشر شده و در آن با انتشار گفتارها و نوشتاري از زویا چراغی، بهروز مهری، یلدا معیری و مهران مهاجر به بررسی جایگاه عکس به مثابه رسانه در مطبوعات و ابزار رسانه در دنیا و ایران پرداخته شده است.

كاريزما در دنياي معنويت، عنوان پرونده ديگر اين شماره ماهنامه مديريت ارتباطات است. نگاهی به مفهوم کاريزماتيک به قلم دکتر محمد اخگری، کاریزما گره‌گاه اجتماع کاذب به قلم ایمان گنجی، کارکردهای غریزه در انسان نوشته محمد ایزدی و کاریزمای معنوی در جهان سکولار نوشته مریم صفایی از جمله مطالبي است كه در اين پرونده منتشر شده است.

اما علاقمندان به پرونده‌هاي جامعه اطلاعاتي اين ماهنامه مي‌توانند مطالب متنوع آن را با موضوع وب 2 و سواد اطلاعاتي ، مطالعه كنند. اين پرونده با گفتار يا نوشتار محمدرضا نیازمند، محمد جواد اشتری، حسينعلي جاهد، دکتر فریده عصاره، الهه حسینی، دکتر مریم نظری، محمد مهدی مولایی و امیر یزدیان همراه است.

در پانزدهمين شماره ماهنامه مديريت ارتباطات، بخش نهم كتاب نگارش  در روابط‌عمومی با موضوع روابط بین رسانه‌ها و درج خبر منتشر شده است.

علاقمندان به تهيه ماهنامه مديريت ارتباطات مي‌توانند اين نشريه را از كيوسك‌هاي مطبوعاتي تهيه و يا از طريق سايت www.cmmagazine.ir  مشترك ماهنامه شوند.

تشکر انجمن متخصصان روابط عمومی از ماهنامه مدیریت ارتباطات

 رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی با ارسال نمابری به ماهنامه مدیریت ارتباطات، از انتشار پرونده آسیب‌شناسی انجمن‌های روابط‌عمومی تشکر کرد. در این نمابر که به امضای سیدمحسنی، رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی رسیده، آمده است:

جناب آقای امیرعباس تقی‌پور

مدیرمسؤول محترم نشریه مدیریت ارتباطات

سلام علیکم؛ با احترام و خسته نباشید خدمت جنابعالی و همکارانتان در بخش تحریریه و فنی، جا دارد از توجه خاص آن نشریه در واکاوی و آسیب‌شناسی وضعیت انجمن‌های روابط‌عمومی در ایران در شماره 12 اردیبهشت‌ماه آن نشریه تشکر نمائیم. امید است همچنان شاهد طرح مباحث تحلیلی در حوزه روابط‌عمومی در کشور از سوی آن نشریه باشیم.

پانزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات از روز شنبه بر روی کیوسک های مطبوعاتی

فعالیت روابط‌عمومی تحت عنوان کانون آگهی و تبلیغات!

سرمقاله پانزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

پیش از آنکه در اوایل دولت نهم روابط‌عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی، زیر مجموعه شوراي اطلاع رساني دولت قرار گیرند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی-  متولی شناخته شده این بخش در کشور بود که هم وظیفه هماهنگی میان روابط‌عمومی‌های دولتی را بر عهده داشت و هم از طریق صدور مجوز فعالیت و نظارت بر نحوه عملکرد کانون‌های آگهی و تبلیغات، مسؤول رتق ‌وفتق امور روابط‌عمومی در بخش خصوصی محسوب می‌شد و البته بر اساس قانون، هنوز هم این وظیفه را بر عهده دارد. اینکه چرا فعالیت‌های روابط‌عمومی در بخش خصوصی باید تحت مجوزی با عنوان کانون آگهی و تبلیغات، انجام شود اشکال بزرگ و کهنه‌ای است که اصلاح آن در گرو تجدیدنظر در قانون تبلیغات کشور بوده و نیازمند ارائه طرح توسط نمایندگان مجلس و یا بردن لایحه توسط دولت به مجلس است. قضییه این است که اگر شما به عنوان یک متخصص روابط‌عمومی، قصد ایجاد شرکتی با این موضوع و ارائه راه‌حل‌های ارتباطی در بخش خصوصی داشته باشید باید با مراجعه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خود، درخواست تأسیس کانون آگهی و تبلیغات داده و در صورت برخورداری از شرایط و داشتن صلاحیت‌های لازم، مجاز به ارائه خدمات روابط‌عمومی خواهید شد. یعنی به جای اینکه در زیرمجموعه فعالیت‌های روابط‌عمومی از امکان ارائه خدمات آگهی و تبلیغات برخوردار شوید با دریافت مجوز کانون آگهی و تبلیغات، به شما اجازه فعالیت‌های روابط‌عمومی داده می‌شود! این در حالیست که کارشناسان روابط‌عمومی بر این عقیده‌اند که تکنیک‌ها و تاکتیک‌های روابط‌عمومی بسیارگسترده بود و آگهی و تبلیغات در زمره‌ی ابزار در اختیار روابط‌عمومی‌ها محسوب می‌شوند. روند افزایش‌ شرکت‌های مشاور و مجری روابط‌عمومی در کشورهای مختلف نیز حاکی از اثربخشی، قدرت نفوذ و ارتقای اعتبار روابط عمومی است. حالا در چنین شرایطی به نظر می‌رسد، تعجیل در اصلاح عناوین ذکر شده، ضروری است.حداقل و کف انتظارات در این زمینه اصلاح عنوان کانون‌های آگهی و تبلیغات به کانون‌های روابط‌عمومی و تبلیغات است. اگرچه عنوان کانو‌ن‌های روابط‌عمومی و یا کانون‌های ارتباطات، می‌تواند در برگیرنده مجوعه وظایفی باشد که تبلیغات نیز بر عهده دارد.

با هدف کمک به مدارس روستایی:

                          عکس کوچکترین مدرسه دنیا 5 میلیون تومان به فروش رفت 

این نمایشگاه را عبدالحمید شعرانی  که در چهارمین همایش روابط عمومی الکترونیک به عنوان وبلاگ نویس برتر معرفی شد برگزار کرده و تابلوهای عکس مدرسه را با هدف کمک به مدارس کوچک روستایی به فروش گذاشته است. دیروز و در مراسم افتتاح نمایشگاه یکی از تابلوها به قیمت ۵ میلیون تومان به فروش رفت. حتماْ از این نمایشگاه بازدید و اگر توانستید خرید کنید. لذت خواهید برد. تقدیر و تدبیر دست به دست هم داده تا یک روستا از طریق وبلاگ سرباز معلمش، جهانی شود. در این نمایشگاه حسین،محمد رضا و امید از دانش آموزان این مدرسه هم حضور دارند.

اینجا را مطالعه کنید.

محمد یعقوبی، کارگردان تئاتر:

تئاتر در ایران پولساز نیست 

ماهنامه مدیریت ارتباطات- وقتی به همراه محمد یعقوبی، کارگردان شناخته‌شده تئاتر کشورمان برای گفت‌وگو به کافه‌تریای سالن اصلی تئاترشهر می‌رویم، اسماعیل خلج، نمایشنامه‌نویس پیشکسوت و پیر محبوب سینمای ایران را می‌بینیم. یعقوبی می‌گوید «ایشان استاد من هستند» و خلج هم می‌گوید «خواهش می‌کنم. ما که یک آقای یعقوبی بیشتر نداریم؛ مثل یوسف که یک یعقوب بیشتر نداشت». با گفتن این دیالوگ شیرین، همگی می‌خندیم. محمد یعقوبی بخش مهمی از موفقیت و محبوبیت‌اش در عرصه تئاتر را مدیون صداقت‌اش است. علاوه بر اینکه نکته‌سنج و ریزبین هم هست؛ خوب حرف‌زدن و احترام به اصحاب رسانه نیز محبوبیت او را نزد رسانه‌ای‌ها دوچندان کرده است. گفت‌وگو با این کارگردان موفق تئاتر ایران درباره مسائل اقتصادی و اجتماعی در تئاتر در چهاردهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است.

 او در پاسخ به این سؤوال که چقدر با این گفته موافقید که تئاتر یک هنر پولساز است؟ می‌گوید: تئاتر یک هنر پولساز هست اما نه در ایران. اگر می‌گفتید تئاتر در ایران یک هنر پولساز است، من می‌گفتم نه. بنابراین در ذات تئاتر این امکان وجود دارد که پولساز باشد ولی نه هر تئاتری. به‌طور مشخص من معتقدم تئاترهایی وجود دارد که بعضی از آنها را خود من کارگردانی کرده‌ام که اگر به من 150 شب هم سالن می‌دادند، من تماشاگر داشتم. بنابراین برای من پولساز بود ولی چون در ایران کارها 30 اجرا بیشتر نمی‌رود، طبیعی است که پولساز نخواهد بود و دولت برای اینکه نمی‌تواند 30 اجرا بیشتر بدهد، می‌آید به او کمک مالی می‌کند. برای همین علاقه‌ای برای بیش از 30 اجرا رفتن وجود ندارد. بنابراین در این شرایط تئاتر در ایران پولساز نیست اما عمیقاً معتقدم تئاتر هنر پولسازی هست.

خبرنگاراز وی می‌پرسد: اگر دولت شما را به اختیار خودتان بگذارد و بگوید «خودت برو کار روی صحنه ببر» و طبیعتاً «هزینه‌هایش را هم خودت بپرداز»، آنگاه فکر می‌کنید تئاتر بتواند روی پای خود بایستد؟ یعقوبی پاسخ می‌دهد: فکر می‌کنم بله. بستگی دارد کار کجا اجرا شود. اگر در همین تئاترشهر بگویند هر چقدر دوست داری اجرا برو خرجت را هم خودت در بیاور، من این کار را می‌توانم انجام دهم.

 اگر بخواهد اجاره سالن بگیرد؟

باز هم من می‌گویم پولم را در می‌آورم. فقط من نیستم که می‌توانم. مطمئن هستم که مثلاً محمد رحمانیان می‌تواند، حسین کیانی و کوروش نریمانی هم می‌توانند پول دربیاورند.

وی در بخش‌های دیگری از این گفت‌وگو به سؤوالات مختلف ماهنامه مدیریت ارتباطات پیرامون اقتصاد تئاتر، دستمزد بازیگران و... پاسخ داده است.

علاقمندان به دریافت این ماهنامه قادرند علاوه بر رجوع به کیوسک های مطبوعاتی از طریق سایت www.cmmagazine.ir اقدام نمایند.     

روزنامه ها


ابوالفضل جلیلی نویسنده و کارگردان سینما:

آمدم حافظ بسازم، حافظ مرا ساخت!

فروش جوانمردانه یک فیلم هر چقدر هم که باشد، برایم قابل قبول است 

چهاردهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات که یکی از پرونده‌های خود را به بررسی «اقتصاد هنر» اختصاص داده، گفت‌‌و‌گویی از ابوالفضل جلیلی نویسنده و کارگردان سینما را منتشر کرده است. وی در این گفت‌وگو ضمن بیان دیدگاه‌های خود در مورد مدیریت سینمای ایران در سال‌های پس از انقلاب و به‌طور ویژه سال‌های اخیر، گفته : اگر این اواخر می‌بینید تک و توک فیلم‌ها فروش خوبی دارند، معتقدم این فروش بالا مربوط به فیلم نیست، این مبلغ هزینه‌ای است که بسیاری از مردم که نمی‌توانند خیلی از حرف‌ها را بزنند، می‌دهند تا از طریق یکی دو تا فیلمی که مجوز عبور از خطوط قرمز را داشته‌اند، حرف‌هایشان را بشنوند، همین!

ادامه نوشته

تخفیف‌ 25 تا 50 درصدی کتاب‌های منتشر شده توسط دبیرخانه همایش روابط‌عمومی الکترونیک

دبیرخانه دائمی همایش روابط‌عمومی الکترونیک در راستای توسعه دانش روابط‌عمومی الکترونیک و افزایش مطالعات این حوزه در میان فعالان و علاقه‌مندان رشته یاد شده، در نظر دارد کتاب‌های منتشر شده خود را تا نیمه مردادماه با تخفیف ویژه در اختیار وزارتخانه ها، دانشگاه ها، سازمان‌ها و گروه‌های داوطلب قرار دهد.

بی‌تردید با توجه به محدود بودن نسخه‌های باقیمانده از کتاب‌های چاپ شده، اولویت فروش کتاب‌ها بر اساس ترتیب زمانی درخواست‌های خرید خواهد بود.در جدول زیر عنوان کتاب‌ها، قیمت آنها پس از تخفیف و تعداد کتب باقیمانده از هر جلد مشخص شده است.

گفتنی است در صورت خرید بیش از 10 جلد کتاب، هزینه ارسال کتاب‌ها رایگان خواهد بود.

علاقه‌مندان برای خرید این کتاب‌ها می‌توانند با دبیرخانه دائمی همایش روابط‌عمومی الکترونیک با شماره تلفن‌های3-88922782 تماس حاصل نمایند.

               

دیدار اعضای هیئت ‌مدیره انجمن روابط‌عمومی ایران با معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی ارشاد:

محمدزاده: آینده متعلق به روابط‌عمومی است

اعضای هیئت ‌مدیره انجمن روابط‌عمومی ایران بمناسبت در پیش بودن بیستمین سالگرد تأسیس این انجمن با محمد جعفر محمدزاده معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار و گفت و گو کردند.

ادامه نوشته

بررسی کمی و کیفی همایش‌های برگزار شده در حوزه روابط‌عمومی در گفت‌وگو با حمید شکری خانقاه

برخی رفتارها وازدگی ایجاد می‌کند

  ماهنامه مدیریت ارتباطات- شماره ۱۴

در دنیای تجربی، خط‌کش، دماسنج و ابزارهای اندازه‌گیری دیگری وجود دارد تا محقق بتواند قضاوت درستی انجام بدهد. در دنیای علوم انسانی برای آنکه معیارهایی با کارکرد خط‌کش و دماسنج داشته باشیم، باید براساس نتایج آن حوزه خاص علوم انسانی و توافق نسبی عالمان آن شاخص‌سازی کنیم. گفت‌وگو با حمید شکری خانقاه که سال‌ها در عرصه روابط‌عمومی فعالیت کرده، تلاشی برای به دست آوردن شاخص درباره همایش‌های روابط‌عمومی متنوع در ایران است تا بتوانیم معیارهای دقیقی برای بررسی همه‌جانبه این همایش‌ها داشته باشیم. بخشی از نظرات شکری خانقاه:

  •  سمینارها که در قالب همایش و سمپوزیوم و نشست هستند، بیشتر به خاطر برجسته‌سازی یک موضوع خاص برگزار می‌شوند. این برجسته‌سازی از چند زاویه مطرح است. یک زاویه اینکه یک مسأله و موضوع خاص مدنظر است و نیاز به بررسی و کنکاش بیشتری دارد. زاویه دیگر اینکه می‌خواهند با برگزاری سمینار جلب توجه کنند. سمینارهای ما در حوزه روابط‌عمومی اخیراً در این راستاست و به خاطر ضعفی است که در این موضوع وجود دارد. می‌دانید روابط‌عمومی‌های ما در کشور چه به لحاظ کیفی و چه کمی با ضعف‌های زیادی روبه‌رو هستند. برگزاری این نشست‌ها و این سمینارها به نوعی این ضعف‌ها را کنکاش و موشکافی می‌کند تا به استاندارد خود برسد. موضوع دیگری که در همایش‌های ایران شاید به ظاهر کمی زیاد نشان داده می‌شود، ضعف مراکز دانشگاهی است. این مراکز با پیشرفت روز کاملاً ناهماهنگ هستند، در صورتی که سمینارها تلاش می‌کنند با آخرین پیشرفت‌های روز هماهنگ باشند و به نوعی ضعف‌های دانشگاهی را هم نشان دهند.
  • برگزاری همایش در واقع به دو صورت باید انجام شود. اگر به صورت کلیشه‌ای قصد برگزاری همایش را داشته باشیم، این آفت است، چون هزینه بر است و وازدگی به بار می‌آورد. اگر همایش خوب برگزار نشود یا حاوی نتایج کاربردی یا مهارتی نباشد، یک نوع وازدگی در فراگیران به وجود خواهد آورد اما اگر سمینارهای ما به صورت کاملاً سنجیده‌شده و آگاهانه و دقیقاً متناسب با نیاز دست‌اندرکاران روابط‌عمومی برگزار شوند، نه تنها اثرگذاری خوبی خواهند داشت بلکه استقبال از آنها در سال‌های بعد همچنان ادامه پیدا می‌کند. در کشور ما به خاطر ضعف شدید دانشگاهی و ضعف شدید کمی و کیفی در روابط‌عمومی‌ها و فقر فرهنگ ارتباطی که وجود دارد، شما می‌بینید این سمینارها هر سال پُربار‌تر از سال گذشته هستند. این استقبال به این معنی نیست که سمینار خوب برگزار شده است. عدم سواد رسانه‌ای و ارتباطی است که فرد یا سازمان در دست‌اندرکاران خود می‌بیند و فکر می‌کند با این سمینارها می‌تواند این خلاء را پُر کند.
  • نه اینکه اینها کاملاً کاربردی باشند. خلأ را از این جهت پر کنند که به مدیران و دست‌اندرکاران ما قوت‌ها و ضعف‌هایشان را نشان بدهند. در یک همایش بین‌المللی وقتی چند نفر خارجی دعوت می‌شوند و این اساتید معمولاً انتخاب‌شده هستند، ما می‌توانیم دانش بومی خود را با دانشی بسنجیم که این استاد از آن طرف دنیا در کشورهای غربی، آسیایی و سایر کشورهای دنیا با خود به ارمغان آورده است. در واقع می‌توان گفت محک‌زنی خود نسبت به دانش روز دنیا هم است. متأسفانه در کشور مسائل سیاسی اجازه به ما نداده است که اساتید خوب و برجسته‌ای را هم برای سمینار دعوت کنیم. ممکن است به دلایل برخی مسائل سیاسی نتوانیم اساتید انتخاب شده‌ای را همیشه از خارج دعوت کنیم بلکه به جای آن اغلب اساتید در دسترس را دعوت می‌کنیم.
  •  کسانی که می‌گویند هزینه‌ها گران است از یک جهت حق دارند و از یک جهت می‌توان به آنها حق نداد. از این جهت می‌توان به آنها حق داد که وقتی کسی چنین هزینه‌ای را می‌پردازد، انتظار دارد تا در پایان همایش با دست پر از آنجا خارج شود. از این جهت حق ندارد که برگزاری یک همایش در کشور ما متأسفانه هزینه‌های بسیار زیادی به دنبال دارد؛ از هزینه اقامت مسؤولین و اساتید تا هزینه سالن‌های همایش که متأسفانه یک بازار سیاه و بازار غیرمنطقی و غیراصولی بر آن حاکم است. حق‌الاجاره‌های سنگینی گرفته می‌شود و همه اینها باعث می‌شود هزینه‌های مضاعفی بر دست‌اندرکاران برگزارکننده این همایش‌ها تحمیل شود. اما در مقابل دوستان هم انتظار دارند اساتید و سخنرانان برجسته انتخاب شوند اما در بسیاری از همایش‌ها این نظارت بر کیفیت سخنرانی‌ها وجود ندارد. در بسیاری از همایش‌ها می‌بینیم مقالات می‌آیند، انتخاب و بررسی می‌شوند ولی با این انتخاب هنوز ما آن نظارت لازم را نداریم. فقط می‌گوییم جذاب است یا جالب است. جالب از نظر کی؟ از نظر دست‌اندرکاران؟

  متن کامل این گفت و گو در چهاردهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است. امکان اشتراک اینترنتی ماهنامه از طریق سایت www.cmmagazine.ir  فراهم است.

آسیب‌شناسی همایش‌ها، کنفرانس‌ها و سمپوزیوم‌های حوزه روابط‌عمومی کشور

کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی، سمپوزیوم روابط‌عمومی، همایش روابط‌عمومی الکترونیک و.... اینها نام‌های آشنایی هستند که خانواده بزرگ روابط‌عمومی در ایران چند سالی است با آنها روبه‌روست، در آنها شرکت می‌کنند، از مقالات و کتب منتشر شده در آنها بهره‌برداری می‌کنند، انتقاداتشان را نسبت به آنها اظهار می‌دارند و حتی از اساس آنها را نهی کرده و نبود آنها را به از بودشان می‌دانند. اما به راستی چرا این همایش‌ها تا به این حد حساسیت‌برانگیز شده و توجهات را به سوی خود جلب کرده‌اند؟

      

طی چند سال گذشته که همایش‌های روابط‌عمومی در سطوح مختلف آن برگزار شده، همواره این پرسش و دغدغه بين اعضای خانواده روابط‌عمومی وجود داشته است که اساساً فلسفه برگزاری این همایش‌ها چیست که به طور مشخص اين پرسش سمپوزیوم بین‌المللی روابط‌عمومی، کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی و همایش روابط‌عمومی الکترونیک را شامل می‌شود. در جواب دیدگاه‌های مختلفی وجود داشت. کسانی دیدگاه‌های کاملاً مدافعانه داشتند و اظهار مي‌داشتند كه بالاخره اين همايش‌ها گفتمان روابط‌عمومی را جا می‌اندازد، از اساتید مطرح دعوت می‌شود، مقاله‌های خوب ارائه می‌شود و به هر حال بود آن از نبودش بهتر است. در مقابل این دیدگاه از سوي منتقدين ابراز داشته می‌شد که این همایش‌ها چیزی به بار علمی شرکت‌کنندگان اضافه نمی‌کنند، حداکثر مدرکی به شرکت‌کنندگان داده می‌شود، تازه مشخص نیست این مدرک چه پشتوانه‌ای دارد چه از بعد علمی و چه بعد عملی. این منتقدين بیشتر اصطلاح بیزینس را براي اين همايش ها به کار می‌برند و این كه اين فعاليت‌ها فقط یک بیزینس برای برگزارکنندگان است. این دغدغه‌ها همواره مطرح بوده است و هیچ گاه هم فرصتی فراهم نبود تا برگزار‌کنندگان و منتقدان در کنار هم قرار بگیرند و ديدگاه هايشان را در معرض بوته نقد قرار دهند. به نظر می‌رسد این میزگرد اولین بار است در این سطح انجام می‌شود كه می‌تواند به سؤالات زیادی پاسخ بدهد که در این حوزه وجود دارد.

اما آنچه همیشه راهگشاست تعامل و گفت‌وگو برای حل مشکلات، ایرادها، نواقص و البته تشویق نکات مثبت برای بهتر شدن یک مسیر فعالیت است. میزگرد ماهنامه شماره 14 مدیریت ارتباطات با حضور برگزارکنندگان همایش‌های سالانه روابط‌عمومی برگزار شده و با حضور منتقدانی از جامعه دانشگاهی و فعالين روابط‌عمومی، در تلاش است تا به بررسی كم و كيف اين همايش‌ها پرداخته تا نواقص و ایرادها بيان و نکات مثبت پررنگ شود. اين میزگرد با حضور حسینعلی افخمی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، محمود ترابیان، منتقد، کارشناس ومدیر روابط عمومی بانک تات؛ هوشمند سفیدی برگزار کننده سمپوزیوم بین‌المللی روابط‌عمومی و امیرعباس‌تقی‌پور برگزارکننده همایش روابط‌عمومی الکترونیک تشکیل شد و البته تلاش بسيار شد تا مهدی باقریان برگزار کننده کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی هم در این جلسه حاضر شود كه در نهايت اين تلاش ها نتيجه نداد و....

متن کامل این میزگرد خواندنی در چهاردهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است.

 

دکتر حسین افخمی: نسبت کتاب های ترجمه ای به آثار تالیفی در حوزه علوم ارتباطات 80 به 20 است

اینجا

پروفسورعلی‌اکبر فرهنگی:

توانمندسازی به دنبال به راستی رساندن هستی انسان‌هاست

چهاردهمین شماره از ماهنامه مدیریت ارتباطات، گفت‌وگویی با پروفسورعلی‌اکبر فرهنگی، استاد مسلم علم مدیریت انجام داده و در مورد وضعیت ارتباطات در کشورمان به نقل از وی آورده است:

ادامه نوشته

گزارش یکصد و چهلمین جلسه گردهمایی علمی – تخصصی انجمن روابط عمومی ایران

 یکصد و چهلمین جلسه گردهمایی علمی – تخصصی انجمن روابط عمومی ایران دیروز برگزار شد.

ادامه نوشته

سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ماهنامه مدیریت ارتباطات:

تقریباً 10 دست كت‌وشلوار و حدود 20 مدل مختلف پيراهن استفاده می‌کنم

اینجا

معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح:

قوانین مربوط به ماهواره باید اصلاح شوند

اینجا

کتاب زندگی پروفسور یحیی کمالی‌‌پور منتشر می‌شود

همواره سعی‌ کرده‌ام که یک سفیر فرهنگی‌ در سطح جهانی‌ باشم

ادامه نوشته

چهاردهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

   چهاردهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات با مطالب متنوعی در حوزه جنگ نرم، آداب سخنگویی در وزارت امورخارجه، آسیب‌شناسی همایش‌ها، کنفرانس‌ها و سمپوزیوم‌های حوزه روابط‌عمومی کشور، اقتصاد هنر و جامعه اطلاعاتی بر روی پیشخوان مطبوعات قرار گرفت.
ادامه نوشته

دکتر علی اصغر محکی مدیرکل جدید  دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی تهران

گفته می شود بزودی از سوی شهردار تهران، دکتر علی اصغر محکی، به عنوان مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی تهران منصوب خواهد شد.
ادامه نوشته

یک روز تأخیر در توزیع چهاردهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

 روابط‌عمومی ماهنامه مدیریت ارتباطات اعلام کرد: علی‌رغم تمام تلاش‌های انجام شده، متأسفانه بدلیل مشکلات فنی دستگاه‌های صحافی، ماهنامه ساعت 6 صبح امروز اول تیرماه به شرکت توزیع تحویل شده و عملاً امکان توزیع در میان کیوسکداران مطبوعاتی میسر نشد.

ادامه نوشته

یادداشت دکتر حمید ضیایی پرور در مورد نخستین مدیر ایرانی روابط‌عمومی الکترونیک

اینجا