پایان همایش ششم روابط عمومی الکترونیک

گزارش تصويري از مراسم عصر ششمين همايش روابط عمومي الكترونيك

ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک پایان یافت. اخبار، عکس ها و پاورپوینت مقالات را در آدرس www.eprcenter.ir ببينيد.مي خواهم از همه كساني كه در اين همايش حضور يافتند تشكر كنم. از استادان، مديران، كارشناسان عزيز روابط عمومي، از وزير محترم ارتباطات و معاون ايشان، از وزارتخانه ها و سازمان‌ها و مؤسسات مختلف كه در برگزاري اين همايش كمك كردند، از رسانه ها و از همه و همه. مي خواهم از همكاران عزيزم نيز تشكر كنم كه تا حد توان كه نه، بسيار بيش از حد توانشان كار كردند و زحمت كشيدند. دليل كاستي‌ها ضعف مديريت بنده است و مسؤوليتش بر عهده من. ببخشاييد. تا فردا اول وقت كه گزارش كامل همايش را خواهيد خواند بدرود! 

انتشار چهار ویژه نامه به مناسبت ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک

                   

نسخه پی دی اف را در سایت همایش به آدرس www.eprcenter.ir بخوانید.

در پاسداشت علم و اخلاق

                 دکتر علی اصغر محکی: پیشگامی، برازنده این استاد ارجمند است

دکتر علی اصغر محکی٬ عضو کمیته علمی ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک با صدور پیامی٬ انتخاب دکتر داود زارعیان را به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک تبریک گفت: متن پیام ایشان چنین است:

  به نام خدا

انتخاب جناب آقای دکتر داوود زارعیان به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک را به ایشان تبریک می گویم. جا  دارد مراتب قدردانی خود را از دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک به خاطر این انتخاب نیکو ابراز دارم. در واقع پیشگامی، برازنده این استاد ارجمند است. از دوران دانشجویی در اوایل دهه هزار و سیصد و شصت که افتخار هم دوره ای بودن با دکتر زارعیان را در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی داشتم، شخصیت علمی و اخلاقی ایشان مورد تحسین اینجانب و سایر دوستان بوده است. استاد زارعیان، اهتمام خود را در تمامی این سنوات، صرف توسعه دانش روابط عمومی و پیوند دادن وجوه علمی این حوزه با ابعاد کاربردی آن در چهارچوبی بومی کرده اند. جای بسی خوشحالی است که ثمره تلاش ایشان، اینک تا اندازه زیادی به بار نشسته و کشورمان در این زمینه طی سال های اخیر گام هایی بلند رو به جلو برداشته است. بی تردید تا رسیدن به روابط عمومی مطلوب هم شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران راه زیادی داریم، اما در این مسیر، پشتوانه حضور اساتیدی همچون دکتر زارعیان، قوت قلب و سرمایه ای ارزشمند به شمار می رود. از خداوند دوام موفقیت های ایشان را خواستارم.

علی اصغر محکی

برای دکتر زارعیان ، استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک

           zareian (1).JPG

مرد علم و عمل

در ادامه ارسال پیام های تبریک خطاب به دکتر داود زارعیان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک٬ دکتر حمید ضیایی پرور عضو کمیته علمی ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک نیز با ارسال پیامی٬ انتخاب دکتر زارعیان را تبریک گفت. متن این پیام چنین است:
دکتر داوود زارعیان از جمله استادان سخت کوش و تیز بین رشته ارتباطات در ایران است ، او از معدود استادانی است که در این حوزه کار نظری و تئوریک را با عمل و کار میدانی در هم آمیخته است ، تجربه سالها مدیریت روابط عمومی در شرکت مخابرات ایران و سایر سازمانها از او مرد علم و عمل ساخته است ، دکتر زارعیان سخاوتمند در انتشار اطلاعات و آموخته های خود نیز هست و راه اندازی وب سایت اینترنتی برای انتشار کتابها و جزوه ها و منابع آموزشی و حتی مقاله هایش نشان می دهد که او در اعطای دانشش به مخاطبان و دانشجویان و علاقمندان رشته ارتباطات و روابط عمومی دست و دل باز است .
آرام سخن می گوید و آرامشش مثال زدنی است و به همین دلیل در مواجهه با او این آرامش درونی به شما هم منتقل می شود . پیگیر و دقیق است و حتی به ریز ترین جزییات و مسایل توجه دارد و این را نشانه تیز هوشی و هوش بالای او در توجه به مسایل می دانم . بارها در گفتگو و برخوردهایی که با او داشته ام به این ویژگی و صفت پسندیده پی برده ام.
دکتر زارعیان بی ادعا و بی آلایش است ، طوری که اگر کسی نداند در برخورد اول شاید متوجه شخصیت علمی برجسته و مسئولیت بالای ایشان در یک دستگاه بزرگ دولتی نشود . خودمانی بگویم ، او خاکی است و هرگز ادعایی نکرده است ، درست به همین دلیل قدرت جاذبه دارد و برای امثال من او و دیگر استادان ارتباطات و پیشگامان روابط عمومی الکترونیک همواره الگو و نشانه راه بوده اند .
انتخاب دکتر داود زارعیان به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک را تبریک می گویم و مطمئن هستم با این انتخاب چراغی دیگر فراروی رهروان رشته ارتباطات و روابط عمومی روشن می شود تا تعداد بیشتری از علاقمندان روابط عمومی به ویژه روابط عمومی الکترونیک از دانش و تجربیات او استفاده کنند .
• دکتر حمید ضیایی پرور ، دبیر گروه دانش و سلامت روزنامه همشهری

برنامه زمانبندی ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک اعلام شد

اینجا

با حضور وزیر ارتباطات و بیش از 500 نفر از استادان و کارشناسان روابط عمومی:

ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک برگزار می شود

ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و بیش از 500 نفر از استادان و کارشناسان روابط عمومی سراسر کشور، روز شنبه 31 اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

امیرعباس تقی‌پور، دبیر ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با بیان این مطلب گفت: در مراسم آغازین این همایش، پیام‌های جداگانه ریچارد لینینگ، رييس انجمن جهاني روابط عمومي و پروفسور یحیی کمالی‌پور، رییس انجمن جهانی ارتباطات قرائت خواهد شد.

وی با اعلام اینکه دکتر رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این همایش سخنرانی خواهد کرد افزود: روابط‌عمومی‌ها بدون بکارگیری ابزار و تکنولوژی‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، قادر به ایفای وظایف و مسؤولیت‌هایشان نخواهند بود.

دبیر ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با بیان اینکه در این همایش از مقام علمی دکتر داود زارعیان، استاد پیشگام روابط‌عمومی الکترونیک در سال 90 تقدیر خواهد شد افزود: در این روز از دو جلد کتاب ایشان با عناوین صفحه اول و روابط‌عمومی همراه و همچنین از تمبر یادبود و تندیس استاد پیشگام روابط‌عمومی الکترونیک، رونمایی خواهد شد.

او همچنین اسامی استادان و عناوین مقالات آن‌ها را که در روز همایش ارائه خواهد شد اینچنین اعلام کرد: دکتر محمد کرم‌پور با عنوان ذینفعان روابط‌عمومی الکترونیک، دکتر سعید رضا عاملی با مقاله روابط عمومی مؤثر و کوتاه سازی مسیر توسعه و پیشرفت: نگرش‌ها، ظرفیت‌ها و فرایندها، دکتر حسن بشیر با مقاله روابط‌عمومی الکترونیک: تعامل کلام و تصویر در بازنمایی شیوه‌های نقادی، شفاف‌سازی و پاسخگویی، دکتر داود زارعیان با مقاله روابط‌عمومی همراه، حمید شکری خانقاه با مقاله تفکر مهندسی و استراتژی ارتباطی در روابط‌عمومی الکترونیک، مهندس فرید روایی با مقاله روابط‌عمومی الکترونیک اجتماعی، دکتر حسین امامی با مقاله روابط‌عمومی با طعم وب2 و جواد افتاده با مقاله روابط‌عمومی ویروسی.

تقی‌پور با شاره به اینکه سه برگزیده مقالات برتر این دوره از همایش، ضمن ارائه مقالات خود مورد تقدیر قرار خواهند گرفت گفت: بر اساس بررسي‌هاي انجام شده مقاله Smart phones و نقش ابزارهای هوشمند در روابط عمومی الكترونيك نوشته علی اسماعیل زاده، مقاله روابط عمومي مشترك- PRP- نوشته علي حيدري و مقاله روابط عمومی، شبکه اجتماعی نوشته مشترك روشنک رضائی و فروغ رستگارمهر به ترتيب به عنوان مقالات برتر اين دوره معرفي شده‌اند.

وي از همه متخصصان و دانشجوياني كه به فراخوان دبيرخانه دائمي همايش روابط‌عمومي الكترونيك پاسخ مثبت داده و زمینه رقابتی شدن آن‌را فراهم کردند تشکر کرد.

دبیر همایش روابط‌عمومی الکترونیک با بیان اینکه برگزاری چنین گردهم‌آیی‌هایی بهترین فرصت برای بررسی چالش‌های موجود بر سر راه توسعه فعالیت‌های روابط‌عمومی است ادامه داد: دکتر حمید ضیایی‌پرور در ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک مسؤولیت برگزاری پانل راهبردهای استقرار نظام روابط‌عمومی الکترونیک را بر عهده خواهد داشت.

تقی‌پور با اشاره به ضرورت آشنایی مدیران ارشد وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف با قابلیت‌های روابط‌عمومی الکترونیک و  راه‌حل‌هایی که روابط‌عمومی برای کاهش و حل مسائل سازمانی ارائه می‌دهد گفت: سنت دبیرخانه دائمی همایش این است که با شناسایی مدیرانی که حامی توسعه روابط‌عمومی الکترونیک هستند تجلیل کند و بر همین اساس در این همایش از از حسين هاشمي، استاندار هرمزگان به عنوان مدیر حامي توسعه روابط عمومي الكترونيك تجليل مي شود.

وی در پایان از نمایندگان استانی دبیرخانه همایش، سازمان‌ها و مؤسسات و بویژه رسانه‌های حامی، که در باشکوه‌تر برگزار شدن ششمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با دبیرخانه همایش همکاری کردند تشکر و اظهار امیدواری کرد نتایج تلاش‌های یکساله همکارانش در دبیرخانه، به توسعه بیش از پیش ادبیات و فرهنگ روابط‌عمومی الکترونیک در کشور بیانجامد. 

کتاب «مجموعه مقالات پنجمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک» منتشر شد

                               

نسخه الکترونیکی این کتاب برای استفاده علاقه‌مندان و محققان بر روی وب‌سایت دبیرخانه دائمی همایش روابط‌عمومی الکترونیک به نشانی www.eprcenter.ir قرار گرفته است.

سیزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات از روز یکشنبه بر روی کیوسک های مطبوعاتی

          معاون امورمطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پیام تبریک انجمن روابط‌عمومی ایران  خطاب به دکتر داود زارعیان

استاد ارجمند جناب آقای دکتر داود زارعیان

در زمانه‌ای که به نظر می‌آید شناساندن حقوق مخاطبان سازمان‌ها و دفاع از آن، در کنار اطلاع‌رسانی شفاف از برنامه‌ها و عملکرد سازمانی بیش از هر دوره دیگر می‌بایست مورد توجه روابط‌عمومی‌ها قرار گیرد، معرفی الگوهای اخلاقی و حرفه‌ای به جامعه روابط‌عمومی نیز ضرورت تام می‌یابد.

به نیابت از سوی هیئت‌مدیره و اعضای انجمن روابط‌عمومی ایران، انتخاب و معرفی آن استاد فرزانه را که از ویژگی‌های اخلاقی و علمی شایان توجهی برخوردار هستید به عنوان استاد پیشگام روابط‌عمومی الکترونیک تبریک عرض می‌نماید.

امید است هموراه موفق و مؤید باشید.

جواد قاسمی ـ رییس انجمن روابط‌عمومی ایران 

امیر عباس تقی‌پورـ دبیر انجمن روابط عمومی ایران

تسهيلات ويژه براي خبرنگاران و روابط عمومي هاي كشور

همزمان با 27 ارديبهشت ماه مصادف با روز جهاني ارتباطات، گروه صنعتي انتخاب به عنوان بزرگترين توليد كننده لوازم خانگي كشور تسهيلات ويژه اي براي خبرنگاران و روابط عمومي هاي سراسر كشور فراهم نموده است.اين تسهيلات كه شامل انواع محصولات لوازم خانگي شركت هاي تابعه اين گروه (اسنوا- دوو- بست- تكنوگاز) مي باشد بدون پيش پرداخت و كارمزد ، طي 10 قسط در اختيار خبرنگاران صدا وسيما، روزنامه ها، مطبوعات و روابط عمومي نهادها و موسسات دولتي و غير دولتي قرار مي گيرد.لذا تمام روابط عمومي ها و خبرنگاران سراسر كشور مي توانند از 27 ارديبهشت ماه تا 3 خرداد ماه 1390 با ارائه معرفي نامه و كارت شناسايي از مزاياي اين طرح بهره مند گردند.
متقاضيان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به سايت www.entekhabgroup.ir مراجعه و يا با شماره هاي82102- 021 و 49100- 0311 تماس حاصل نمايند.

کتاب خلاصه مقالات ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک منتشر شد

کتاب خلاصه مقالات ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک منتشر شد

اینجا کلیک کنید

سیزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات از روز یکشنبه بر روی کیوسک های مطبوعاتی

سیزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

دی وی دی دوازده شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

دی وی دی دوازده شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات با امکانات مناسبی برای محققان و پژوهشگران حوزه روابط‌عمومی، رسانه، تبلیغات و جامعه اطلاعاتی به مناسبت برگزاری ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک در تاریخ 31/2/90 منتشر شد.

«مدیریت ارتباطات» اول هر ماه منتشر می‌شود. برای تهیه این دی وی دی با دفتر ماهنامه به شماره 88931913 تماس حاصل نمایید.

بیانیه انجمن روابط عمومی ایران بمناسبت 27 اردیبهشت 1390  

بيست وهفتم ارديبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومي فرصتي است تا نقش و جايگاه اين هنر فن را به عنوان هنرهشتم يادآورشويم ودست آوردهاي تلاشگران خانواده بزرگ روابط عمومي را ارج نهيم

امروزه نقش روابط عمومي درتصميمات استراتژيك سازمان، نقشي موثرقلمداد مي شود و جايگاه روابط عمومي به عنوان ابزار مديريتي بر مبناي حركت هاي علمي و حرفه اي از مشخصه هاي جديد روابط عمومي درعصر ارتباطات قلمداد مي شود.  روابط عمومي صاحب سبك ، به عنوان اصلي ترين حلقه ارتباط بين مديران ، كاركنان وجامعه ، مسووليتي خطير درفرآيند تصمم گيري مديران وشناخت  افكارعمومي به عهده دارد. 

روابط عمومي نوين، به مثابه آينه تمام نماي انتظارت و مطالبات برحق  مردم ،از سازمان ها و نهادهايي است كه براي خدمت به آن ها، تكوين و سازمان يافته اند.روز ارتباطات و روابط عمومي فرصتي است مغتنم براي بازبيني هوشمندانه و منصفانه در راه هاي طي شده، فراز و نشيب هاي فراوان پيش رو و نيز ترسيم چشم اندازي روشن از آينده كه مي تواند درخور شان و منزلت جوامع امروز طراحي و تدبير شود.

 از زماني كه روابط عمومي به عنوان يكي از اركان مديريت وبخشي از نظام رسانه اي مطرح شده، اهميت آن در مسووليت ارتباطي سازمان ها ، بنگاههاي اقتصادي ونهاد هاي فرهنگي اجتماعي نمود تازه اي پيدا كرده است. 

تفاهم اجتماعي از ديگر مفاهيم نويني است كه امروزه از عوامل تاثير گذار درتوسعه جوامع انساني محسوب مي شود،  و پديد آوردن آن به عنوان سرمايه اي ارزشمند  تلقي مي شود. در اين ميان روابط عمومي مي تواند  با زمينه سازي براي ايجاد تفاهم ميان سازمان ها و مخاطبان نقش كليدي خود را ايفاء نمايد..

روز ارتباطات و روابط عمومي بهانه اي است تا بارديگر يادآورشويم ، نمادهاي توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي يك جامعه در گرو ساز و كار هايي هايي همچون توزيع عادلانه اطلاعات ، روشن گري افكارعمومي ، مردم مداري  و احترام به حقوق انسان ها  به منظور افزايش سطح مشاركت مردمي است كه ماموريت انجام آن  به عهده مديريت روابط عمومي سازمان ها است.  

بانگاهي نو به روابط عمومي و جايگاه آن  مي توان گام هاي موثري را جهت رشد نظام ارتباطي كشور برداشت و اين حرفه و تخصص را درجايگاه و منزلت حقيقي خويش قرارداد. روز ارتباطات و روابط عمومي را به دست اندر كاران پر تلاش  دهكده جهاني روابط عمومي تبريك و تهنيت عرض نموده اميد واريم  اين روز  نقطه عطفي  درتوسعه و تحول روابط عمومي باشد.

به مناسبت 27 اردیبهشت: حرکت رو به جلوی روابط عمومی به مدد فناوری هایی که خیلی کم نو می مانند

از در مثبت اندیشی و امیدواری که لازمه پیشرفت و تعالی است، باید بگوییم ، در دهه اخیر روابط عمومی ایرانی، دست و پا زده تا خود را ارتقاء دهد. زحمت کشیده است. خود را مرور کرده و با پذیرش نقاط ضعفش، به سمت تقویت و حرکت به سمت جلو، رفته است. بخش بزرگ کار هم بر دوش سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی نه چندان پرشمار و البته متخصص و ماهر در این زمینه بوده است؛ اگرچه نباید در مورد حمایت های مستقیم و غیر مستقیم دولتی های وقت و حاضر، دچار بی انصافی شویم و نقش آنها را نادیده بگیریم. چه زجری می کشیدیم وقتی که می دیدیم تمام انتظار مدیران ارشدمان از ما چسباندن پوستر و برگزاری مراسم جشن و عزا بود! به ضرس قاطع عرض می کنم اگر در حال حاضر مدیر یا کارشناس روابط عمومی یک سازمان باز هم چنین وضعیتی دارد بهتر است همین امروز جای خود را به آدم توانمند تری بدهد. بدون تردید در زمانه ای که ما به سر می بریم اگر روابط عمومی در یک سازمان، مشغول رتق و فتق امور دست پایینی است یا کارش را بلد نیست و از سر اجبار برای گذران زندگی، حاضر است به بهای بدنامی و بی توان نشان دان روابط عمومی، همچنان بله قربان گوی مدیر ارشد و صد البته مدیران گاه هم عرض خود و حتی، گاه سرپرست و یا کارمند مجموعه باشد و یا...!تصور می کنم حداقل استاندارد روابط عمومی در ایران در حال حاضر بسیار بیشتر از آن است که دچار خودکم بینی و عدم اثربخشی در سازمان باشد. روابط عمومی امروزی، قادر به برنامه ریزی و تصمیم سازی و در بسیاری از مواقع، تصمیم گیری در سازمان است. این، شرایط مسبوق به سابقه نیست. مرور تولیدات مکتوب به جا مانده از شصت و چند سال سابقه روابط عمومی در قالب کتاب و جزوات، این نکته را تأیید و تأکید می کند.در طول دو دهه اخیر، به مدد فناوری هایی که شاید دیگر خیلی هم نو نیستند و یا خیلی کم نو می مانند علوم مختلف با دگرگونی مواجه شده اند. اگر چه روابط عمومی ایرانی با حدود یک دهه تأخیر به سراغ استفاده از فناوری رفت اما در همین وضعیت نیز قادر به جهش شده و فرصت های قابل توجهی برای رشدش فراهم است. فرصت هایی که روز به روز هم بیشتر می شود.جمله پایانی اینکه، مسؤولیت صنفی شاغلان روابط عمومی اقتضاء می کند برای رسیدن به اهداف خود، تلاش آگاهانه و مستمر را در دستور کار خود قرار دهند و در این مسیر آموزش و فراگیری از مرتبت ویژه ای برخوردار است.27 اردیبهشت ماه روز جهانی جامعه اطلاعاتی و روز ملی روابط عمومی مبارکباد.

                                                                       امیر عباس تقی پور

                                                               دبیر ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک

 

 

درخواست از دوست عزیز ناشناس

دوست عزیزی که به عنوان ناشناس پیغام می گذارید. ممنون می شوم که ایمیل یا شماره ای از خودتان را برایم ارسال کنید تا با شما تماس بگیرم. ضمناْ اشکال تایپی را هم که گوشزد کرده بود برطرف کردم و از این بابت هم ممنونم.

آسيب‌شناسي كاركرد روابط عمومي‌ها

 
روابط عمومي‌ها بيشتر وكيل مدافع هستند تا مدعي‌العموم

خبرگزاري فارس: مدير‌مسئول ماهنامه مديريت ارتباطات گفت: روابط عمومي‌ها بايد در برخي موارد به عنوان "مدعي‌العموم " وارد عرصه شوند‌ اما بيشتر شاهد آن هستيم كه روابط‌ عمومي‌ها در سطح كشور، "وكيل مدافع " سازمان مربوطه خود هستند.


اميرعباس تقي‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس در آستانه روز ارتباطات و روابط عمومي‌ها اظهار داشت: مهم‌ترين آسيبي كه در حوزه روابط عمومي دولتي وجود دارد، يكسويه بودن روابط عمومي‌هاست و اينكه كفه ترازوي روابط عمومي‌هاي دولتي به نفع سازمان‌ها سنگين‌تر است.

* روابط عمومي‌ها بايد به عنوان مدعي‌العموم وارد عرصه شوند

وي ادامه داد: روابط عمومي‌ها بايد در برخي موارد به عنوان مدعي‌العموم وارد عرصه شوند و البته در مواقعي نيز بايد وكيل مدافع سازمان خود باشند‌ اما بيشتر شاهد آن هستيم كه روابط‌ عمومي‌ها در سطح كشور وكيل مدافع سازمان مربوطه خود هستند.

مدير‌مسئول ماهنامه مديريت ارتباطات خاطرنشان كرد: بسياري از روابط عمومي‌ها به خاطر ترس از به خطر افتادن موقعيت خود در نزد مديران ارشد سازمان، تلاش دارند كه تريبون اخبار مثبت سازمان خود باشند‌ البته اين امر در جاي خود خوب است و با اصل اين موضوع مشكلي نداريم.

* كتمان مشكلات از سوي برخي روابط عمومي‌ها

تقي‌پور تصريح كرد: اما در مواقعي اين موضوع باعث بروز مشكل مي‌شود كه در جايي كه روابط عمومي‌ها بايد مشكلات سازمان را گوشزد كنند و نقطه‌نظرات مردم را از طريق نظرسنجي به مديران يادآور شوند در اين خصوص كوتاهي مي‌شود.

* ضعف در حوزه آموزش‌هاي مهارتي روابط عمومي

دبير همايش روابط عمومي الكترونيك، ضعف در "آموزش " را يكي از مشكلات حوزه كاري روابط عمومي‌ها در سطح كشور دانست و گفت: منظور از ضعف در حوزه آموزش، بيشتر ضعف در آموزش‌هاي مهارتي و آموزش‌هايي كه مديران و كارشناسان روابط عمومي براي انجام وظايف خود نيازمند آن هستند كه متاسفانه در اين زمينه از دانش به‌روز برخوردار نيستند.

وي با اشاره به كمبودهاي سيستم آموزش دانشگاه‌ها در حوزه آموزش روابط عمومي‌ها يادآور شد: نيازهايي كه در حال حاضر جامعه روابط عمومي كشور دارد، بسيار فراتر از چيزي است كه در دانشگاه‌ها مورد توجه است.

* ضعف در اعزام دانشجويان بورسيه روابط عمومي

مدير مسئول ماهنامه مديريت ارتباطات با بيان اينكه در رشته روابط عمومي دوره دكتري نداريم، متذكر شد: متاسفانه سال‌هاست در حوزه روابط عمومي كسي براي ادامه تحصيل در خارج كشور بورسيه نشده تا بتواند دوره‌هاي تكميلي را طي كند و اين دانش خود را در اختيار همصنفان خود قرار دهد.

تقي‌پور تصريح كرد: اگر در حوزه روابط عمومي‌ها راه‌حلي براي اين مشكلات انديشيده شود، مي‌توان گام‌هاي بلندي را راستاي ارتقاي كاركرد روابط عمومي‌ها برداشت.

قرائت پيام رییس انجمن جهانی روابط عمومی در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک

پيام ریچارد لینینگ، رييس انجمن جهاني روابط عمومي در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک قرائت خواهد شد.

انجمن جهانی روابط عمومی، معتبرترین انجمن فعال در زمینه روابط عمومی بوده و ریچارد لینینگ در سال 2011 میلادی ریاست آن را بر عهده دارد.

انجمن بین‌المللی روابط‌عمومی (IPRA) نهاد بین‌الدولی ارتباطات است و اگرچه تشکلی کاملاً خصوصی است، اما از سوی کشورهای مختلف به عنوان متولی روابط‌عمومی در دنیا شناخته می‌شود.

ریچارد لینینگ، رئیس فعلی ایپرا چندی پیش در گفت‌وگوی اختصاصی با ماهنامه مدیریت ارتباطات- بهمن ماه 89- گفت: ایرانی‌ها تجارب بسیار زیادی در حوزه روابط‌عمومی دارند که حتی می‌توانند به سایرین منتقل کنند.

او  در همان گفت و گو با تشریح وظایف و اقدامات انجمن جهانی روابط‌عمومی، به تشریح وضعیت فعلی روابط‌عمومی در جهان پرداخت و ادامه داد: من فكر می‌كنم با فناوری‌های جدید، روابط‌عمومی جدیدی در جهان در حال شكل گرفتن است. این مهم‌ترین موضوع بحث‌برانگیز كنونی است.

گفتني است ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک 31 اردیبهشت ماه سال جاری و سه روز پس از روز ارتباطات و روابط عمومی در تقویم رسمی کشور در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. در این روز در کنار ارائه جدیدترین مقالات علمی در حوزه روابط عمومی الکترونیک از مقام علمی دکتر داود زارعیان، تجلیل خواهد شد.

دانشجویان، مدیران و کارشناسان روابط عمومی قادرند برای حضور و ثبت نام در همایش ضمن کسب اطلاعات لازم از طریق سایت  www.eprcenter.ir با شماره ۸۸۹۲۲۷۸۲ تماس حاصل نمایند. 

توضیح در مورد یکی از مقالات برتر

سلام
نام مقاله برگزیده سوم و نویسندگانش یعنی ” مقاله روابط عمومی، شبکه اجتماعی نوشته مشترک روشنک رضائی و فروغ رستگارمهر” جزو ۱۳ مقاله اعلام شده برای داوری نبود.
اینجا هم پارتی بازیه، نه؟!!!

این پیام را یکی از خوانندگان محترم وبلاگ گذاشته و از این که نام دو خانمی که به عنوان نویسندگان سوم برتر اعلام شده پیش از این در خبر مربوط به بررسی مقالات واصله نامی از آنها نبوده٬ گله کرده است. البته بنده باید این توضیح را زودتر می دادم و ضمن پوزش از این بابت٬ اعلام می کنم که خوشبختانه فرآیند علمی و اعلام نتایج کنفرانس از بخش اجرایی کاملاْ متفاوت است و بنده به عنوان دبیر همایش٬ هیچگاه به خود اجازه دخل و تصوف در اعلام نتایجی که به تأیید رییس محترم کمیته علمی رسیده را نداده و نخواهم داد. اما موضوع از این قرار بود که خانم محترمی از اصفهان تماس گرفت و اعلام کرد که مقاله خود را در موعد مقرر ارسال کرده و نام او و همکارش در خبر مربوطه نیامده است. بنده هم پس از ارجاع موضوع به همکاران و بررسی آنها به صحت موضوع پی برده و در نهایت از اساتید مربوطه تقاضا کردم آن را بررسی کنندو چنین شد...

به هر حال از توجه و تذکر این عزیز٬ ممنونم. امیدوارم سوء تفاهمی اگر بوجود آمده برطرف شود.

روابط عمومي با طعم وب 2.0  در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک ارائه می شود

Public Relations with a Web 2.0 Flavor

 دکتر حسین امامی در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک به ارائه مقاله روابط عمومي با طعم وب 2.0 خواهد پرداخت.در چکیده مقاله وی آمده است.

استفاده از ابزارهاي وب 2 براي روابط عمومي ها موجب تغيير پارادايم هاي موجود شده، به گونه اي که مي تواند منجر به تکامل الگوهاي روابط عمومي شود. اين تغييرات بنيادين که به صورت کند و آهسته ولي ممتد در فضاي مجازي شکل مي گيرد، همگي آرام آرام در تار و پود وب رسوخ کرده و روابط عمومي ها نيز از آن تغييرات، بي بهره نمانده اند. جاي تعجب نيست که بسياري از صاحبنظران روابط عمومي، به رسانه هاي اجتماعي به عنوان نيروي انقلابي که مي تواند راه روابط عمومي ها را تغيير دهند نگاه مي کنند و نگران کارکردهاي آن در روابط عمومي هستند.

از سوي ديگر اکنون روابط عمومي ها با مخاطباني مواجه شده اند که ذائقه آنها نيز تفاوت کرده اند. اول اينکه وب ها، مردمي تر و کارپسندتر شده اند به گونه اي که، مصرف کنندگان اطلاعات، تمايل دارند که خود توليدکننده محتوا باشند. ديگر آنکه وب ها هوشمندتر شده اند که حاصل از خرد جمعي است. بنابراين هنر روابط عمومي ها و دارندگان وب سايت هاي مبتني بر وب 2 داشتن يک سايت کامل و مجهز از داده و اطلاعات نيست بلکه آنها در پي اين بايد باشند که داده ها را تبديل به "دانش" کنند. به عبارتي به جاي اينکه سرور سايت روز به روز سنگين تر شود، با ورود هر اطلاعاتي، آن سايت هوشمندتر مي شود.

اما آنچه به روابط عمومي در وب 2 طعم مي دهد همچنان بر پايه حفظ و برقراري ارتباط، تعامل و گفتگو مبتني است و مهمتر اينکه شيوه هاي ارايه و توليد محتوا با توجه به ذائقه مخاطبان تغيير کرده است که در اين مقاله به این الزامات به صورتی کاربردي اشاره شده است.

از سوي ديگر با در نظر گرفتن مباحث تئوريک جديد در عرصه روابط عمومي، به اختصار به ديدگاه هاي صاحبنظران اين حوزه اشاره مي شود. پرفسور جيمز گرونيک نظريه پرداز روابط عمومي معتقد است: "رسانه هاي اجتماعي مانند خيلي از ابزارها و تکنيک ها که در روابط عمومي آمدند ديگر مُد زودگذر نيستند بلکه رسانه هاي اجتماعي دقيقا روابط عمومي ها را در جايگاه مرکزي خودشان قرار داده اند و شکل جديدي از روابط عمومي را مطرح کرده اند."

شکل جديد روابط عمومي که پرفسور گرونيک مطرح مي کند به ويژگي ها و مهارت هايي نياز دارد که همگي سازنده و شکل دهنده فضاي روابط عمومي با طعم وب 2 است. مهارت هايي که از روابط عمومي سنتي همچنان باقي مانده و امروزه اهميت شان دو چندان شده است  و مهارت هاي جديدي که لازم است کارشناسان و فعالان عرصه روابط عمومي از آن مطلع باشند و آنها را فرا بگيرند. از این رو در اين مقاله ضمن مرور مباحث نظري، به فنون و مهارت هاي جديد در روابط عمومي هاي مدرن اشاره شده است.  

گفتني است ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک 31 اردیبهشت ماه سال جاری و سه روز پس از روز ارتباطات و روابط عمومی در تقویم رسمی کشور در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. در این روز در کنار ارائه جدیدترین مقالات علمی در حوزه روابط عمومی الکترونیک از مقام علمی دکتر داود زارعیان، تجلیل خواهد شد.

دانشجویان، مدیران و کارشناسان روابط عمومی قادرند برای حضور و ثبت نام در همایش ضمن کسب اطلاعات لازم از طریق سایت  www.eprcenter.ir با شماره ۸۸۹۲۲۷۸۲ تماس حاصل نمایند.  

تبریک به اروج زاده و همکارانش برای انتشار یکصدمین شماره ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات


با ابتکار محمود اروج زاده مدیرمسوول ماهنامه دنیای کامپیوتر مراسم چهارمین دوره تقدیر از چهره سال فناوری اطلاعات و ارتباطات به همراه جشن انتشار یکصدمین شماره ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات امروز ساعت 18 در هتل سیمرغ تهران برگزار شد. متاسفانه نتوانستم بطور کامل در برنامه بمانم اما به یاد روزهای اول فعالیت اروج زاده و همکارانش افتادم. با چه جدیت و اهتمامی علاوه بر مجله٬ سایت ایتنا را بنا گذاشت و الحمدالله امروز یکی از موفق ترین هاست. حالا هم چهار سالی است که به ابتکار وی چهره سال فناوری اطلاعات و ارتباطات هم معرفی می شود. به او و همکارانش خداقوت می گویم. به جناب آقای پرویز رحمتی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور هم به دلیل انتخابش به عنوان چهره سال فناوری اطلاعات و ارتباطات تبریک می گویم.

تقی پور: جامعه روابط عمومی نیازمند آموزش های مستمر است

گفت و گو با خبرگزاری مهر در تبریز: اینجا

پانل راهبردهای استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک برگزار می شود

                    

پانل تخصصی راهبردهای استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک در ایران با حضور صاحب نظران ارتباطات و دست اندرکاران روابط عمومی در کشور به عنوان یکی از بخش های اصلی ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک برگزار می شود.

در این پانل دکتر حمید ضیایی پرور ، مولف کتابهای تکنولوژی های کاربردی روابط عمومی الکترونیک به ارایه مقاله و سخنرانی می پردازد و علاوه بر آن استادان و صاحب نظران برجشته ارتباطات کشور دیدگاه های خود را در باره نحوه و چگونگی پیاده سازی نظام روابط عمومی الکترونیک در ایران بیان می کنند.

بر اساس این گزارش ، در چارچوب این پانل به کلیه شرکت کنندگان کنفرانس این فرصت داده می شود که در مباحث این پانل مشارکت کرده و راهبردهای مورد نظر خود را بیان کرده و یا در باره دیدگاه های مطرح شده بحث و تبادل نظر کنند.

در همایش سال گذشته نیز چنین پانلی با عنوان چالش های استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک در نشست های کنفرانس برگزار شد که به شدت مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.

ارایه راهبردهای استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک در ایران با اتکا  بر مطالعات میدانی و علمی ، به مسئولان و مدیران روابط عمومی نهادها و دستگاه های کشور کمک می کند تا در پیاده سازی سامانه ها و فناوری های مرتبط با EPR موفق تر عمل کنند. این پانل همچنین فرصت بی نظیری فراهم می کند تا تجربیات موفق سازمانها در اجرای طرح های مرتبط با روابط عمومی الکترونیک تشریح شود . همچنین صاحبان فناوری ها ، نرم افزارها ، سامانه های مبتنی بر وب و تلفن همراه نیز در این پانل فرصت می یابند تا از طرح ها و ایده های خود برای استقرار هر چه کاملتر نظام روابط عمومی الکترونیک در سازمانها دفاع کنند.

مدت زمان این پانل تخصصی یکساعت می باشد و مباحث مطرح شده در آن کاملا کاربردی بوده و با توجه به مشکلات و چالش های موجود در ساختارهای روابط عمومی در ایران ، ارایه می شود.

گفتني است ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک 31 اردیبهشت ماه سال جاری و سه روز پس از روز ارتباطات و روابط عمومی در تقویم رسمی کشور در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. در این روز در کنار ارائه جدیدترین مقالات علمی در حوزه روابط عمومی الکترونیک از مقام علمی دکتر داود زارعیان، تجلیل خواهد شد.

دانشجویان، مدیران و کارشناسان روابط عمومی قادرند برای حضور و ثبت نام در همایش ضمن کسب اطلاعات لازم از طریق سایت  www.eprcenter.ir با شماره ۸۸۹۲۲۷۸۲ تماس حاصل نمایند. 

اداي احترام دکتر یونس شکرخواه به استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک

 دکتر یونس شکرخواه از اساتید علوم ارتباطات و روزنامه نگاری با ارسال پیام تبریک به دکتر داود زارعیان، انتخاب وی را به عنوان استاد پشگام روابط عمومی الکترونیک تبریک گفته و آن را بایسته دانست. متن کامل این پیام، چنین است:

                                             

ادای احترام به دکتر داود زارعیان

معدود افرادي هستند كه هرگز از مسير تخصصي خود خارج نمي‌شوند. دكتر داوود زارعيان از جمله اين افراد است و معدودترند كساني كه تخصص دارند؛ ولي صداي عمل‌شان بلندتر از صداي گفتارشان است و باز او در اين فهرست هم هست.

با او سال‌ها در عرصه دانش ارتباطات هم مدرسه بوده‌ام؛ در انجمن‌هاي تخصصي همكار بوده‌ام و وقتي به پشت سر نگاه مي‌كنم مي‌بينم او هماني هست كه بوده و قطعا خواهد بود با دستي پر در نظريه و بحث؛ و دستي در كار تا به آزمون بكشد كتابي‌ها را در ابتلاي عمل.

دكتر زاعيان بيش از دو دهه است كه مدرس دروس روابط عمومی و روزنامه نگاری است؛ هنوز مسند روابط عمومي دارد؛ مي‌نويسد و مشاوره مي‌دهد و الان هم با فروتني و مهرباني ذاتي‌اش در كانون يك گردهمايي دوستانه ماهانه است كه اصحاب ارتباطات را دور يك ميز مي‌نشاند تا مرور كنند داشته و نداشته‌ها را.

دكتر در دوران رياستش بر انجمن متخصصان روابط عمومي ايران منشا خدمات گسترده‌اي بود و در همكاري با انجمن ايراني مطالعات جامعه اطلاعاتي نيز دست گشاده‌اي داشت و براي حل اكثر مشكلات پيشقدم و ثابت پاي بود.

دكتر با كتاب‌هايش درباره شناخت افكار عمومي و مباني كلي ارتباطات اجتماعي نشان داد؛ ضرورت درك زيربنايي از مفاهيم مرتبط با تخصص و كارش را خوب مي‌شناسد و با حضور فعالش در عرصه مباحث جامعه اطلاعاتي و روابط عمومي سايبر نيز نشان داد كه ضرورت‌هاي زمانه را هم خوب مي‌شناسد. من در تونس 2005 كه با دكتر هم سفر بودم از نزديك شاهد تلاش‌هاي فشرده‌اش در اجلاس جهاني سران درباره جامعه اطلاعاتي بودم و اين سخت‌كوشي او در عرصه بين‌المللي را همان هنگام ستودم.

حضور او براي جامعه روابط عمومي ايران يك غنيمت است و امروز بسيار خوشحالم كه به اين پيشينه روشن و پر تپش اداي احترام مي‌شود.

از صميم قلب به دوست و همكار گرانقدرم اين انتخاب بايسته به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک را تبريك مي‌گويم. 

تسلیت به دکتر یونس شکرخواه

استاد بزرگ علوم ارتباطات٬ دکتر یونس شکرخواه در غم از دست دادن مادر گرامی خود به سوگ نشسته است.به او که یکی از بزرگترین گنجینه های معنویش را از دست داده تسلیت گفته و در  مراسم ختم آن مرحومه روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ساعت ۴ تا ۵/۵بعد از ظهر در مسجد نور تهران واقع در میدان فاطمی حاضر می شویم.

مقاله دكتر سعید رضا عاملی در ششمين همايش روابط عمومي الكترونيك:

روابط عمومی موثر و کوتاه سازی مسیر توسعه و پیشرفت

دكتر سعید رضا عاملی، استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمریکاي دانشگاه تهران در ششمين همايش روابط‌عمومي الكترونيك آخرين تحقيقات و نظرات خودرا در مقاله‌اي با عنوان « روابط عمومی مؤثر و کوتاه سازی مسیر توسعه و پیشرفت: نگرش‌ها، ظرفیت‌ها و فرایندها» ارائه خواهد كرد.

به مناسبت معرفی استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک;رییس دانشکده مطالعات جهان خطاب به دکتر داود زارعیان پیام تبریک صادر کرد

وي در چكيده مقاله خود آورده است: روابط عمومی مؤثر مفهومی است که در درجه اول از "ارتباطات مؤثر" وام گرفته شده است. ارتباطات مؤثر در حوزه روانشناسی و روانشناسی اجتماعی به عنوان مفهومی شناختی و رفتاری مورد بررسی قرار گرفته است و موضوع آن ارتباطات دو سویه و یا چند سویه متقابل و نوع تعاملی است که در تبادل پیام و ارتباطات غیرکلامی بوجود می آید. ارتباطات مؤثر از سطوح مختلفی برخورار است که با  چگونگی تبادل پیام و اطلاعات آغاز می شود وبه  توجه به  سطوح ارتباط متقابل با توجه به کیفیت و رضامندی  توسعه پیدا می کند.

وي متذكر شده: در درجه بعدی روابط عمومی مؤثر، روابط عمومی جامع وکامل در مقابل روابط عمومی تک سویه است.وي در تشريح روابط عمومي يك سويه مي‌گويد:

 روابط عمومی تک سویه در بسیار از موارد به "رضایت سازمان" منهای "رضایت مشتری" توجه می کند. از سوی دیگر روابط عمومی تک سویه، روابط عمومی است که از روش های تکراری و متداول استفاده می کند. با نگاهی دیگر روابط عمومی تک سویه را می توان روابط عمومی تک محصول و تک رسانه  ای نیز نام نهاد. روابط عمومی تک سویه صرفا از روش های پوستری و پلاکارتی و صرفا توجه به تبلیغات تک رسانه ای و یا حتی چند رسانه ای استفاده می کند ولی توجهی به "تاثیر" و "خواسته های" مشتری و اعضاء ندارد.

اين استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران با تأكيد بر اينكه بر خلاف روابط عمومی تک سویه؛ روابط عمومی موثر با ابعاد جامع و کامل به رتباطات عمومی توجه می کند مي‌افزايد: روابط عمومی جامع (موثر)، روابط عمومی است که به رضایت سازمان و و مشتری، به محتوا و شکل کار روابط عمومی و همچنین  به تنوع و ثبات همراه با ماندگاری و ارتباطات مسؤولانه توجه می کند. روابط عمومی موثر، روابط عمومی جمع بین پاردوکس ها و تضاد هاست. لذا روابط عمومی مهربان و در عین حال نظم گراست. روابط عمومی منعطف و در عین حال سخت گیر، روابط عمومی ساده در عین حال عمیق است. روابط عمومی موثر جمع کننده بین ارتباطات مبتنی بر دوستی و در عین حال مبتنی بر قانون است. روابط عموی حضوری  همراه با روابط عمومی مجازی است.

در ادامه چكيده مقاله استاد پيشگام روابط‌عمومي الكترونيك در سال 87 آمده است: در یک قاعده کلی روابط عمومی موثر را می توان با 9 خصلت اساسی توضیح داد که مرتبط با سه سطح به هم مرتبط یعنی: 1) سطح نگرش ها و شناخت، 2) سطح ظرفیت ها و 3) سطح فرایندهای کار روابط عمومی، می باشد.

از نگاه دكتر عاملي اين خصلت‌ها عبارتند از:

1.       روابط عمومی خدا گرایانه و انسان گرایانه.

2.       روابط عمومی دانش گرا.

3.       روابط عمومی جامع و کمال گرا.

4.       روابط عمومی دیروز، امروز و آینده است.

5.       روابط عمومی محلی، ملی و جهانی.

6.       روابط عمومی میان برهاست.

7.       روابط خدمت به همگان (مشتری، تولیدکننده و اعضاء).

8.       روابط عمومی دو زمانی و دو فضایی.

9.       روابط عمومی حرفه ای گرا.

وي در پايان چكيده مقاله خود اشاره كرده است: توسعه و پیشرفت به عنوان یک جهش اقتصادی مستلزم برخوردار از یک نگرش، ظرفیت و فرایندهای موثر در همه عرصه‌هاست. نقش روابط عمومی موثر، پیوند زدن اعضاء، مشتری، محتوا و اهداف یک سازمان است. روابط عمومی موثر ظرفیت تبدیل کردن پراکندگی ها به انسجام، ناتوانی های به توانمند سازی و میان بر زدن های خیره کننده است.

گفتني است ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک 31 اردیبهشت ماه سال جاری و سه روز پس از روز ارتباطات و روابط عمومی در تقویم رسمی کشور در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. در این روز در کنار ارائه جدیدترین مقالات علمی در حوزه روابط عمومی الکترونیک از مقام علمی دکتر داود زارعیان، تجلیل خواهد شد.

دانشجویان، مدیران و کارشناسان روابط عمومی قادرند برای حضور و ثبت نام در همایش ضمن کسب اطلاعات لازم از طریق سایت  www.eprcenter.ir با شماره ۸۸۹۲۲۷۸۲ تماس حاصل نمایند. 

مقالات برترششمين همایش روابط عمومی الکترونیک معرفی شدند

                     

اسامی نویسندگان و عناوین مقالات برتر بخش فراخوان ششمين همایش روابط عمومی الکترونیک اعلام شد.

 دکتر محمد سلطاني فر رییس کمیته علمی همايش مذكور با اعلام مطلب فوق افزود : در ساعات پاياني روز 15 ارديبهشت ماه، جمع بندي نهايي امتيازات مقالات دريافتي به پايان رسيد و مطابق سنت دبيرخانه همايش سه برگزيده بخش فراخوان مقالات مشخص شدند.

وي با تشكر از همه متخصصان و دانشجوياني كه به فراخوان دبيرخانه دائمي همايش روابط‌عمومي الكترونيك پاسخ مثبت دادند گفت: بر اساس بررسي‌هاي انجام شده مقاله Smart phones و نقش ابزارهای هوشمند در روابط عمومی الكترونيك نوشته      علی اسماعیل زاده، مقاله روابط عمومي مشترك- - PRP نوشته علي حيدري و مقاله روابط عمومی، شبکه اجتماعی نوشته مشترك روشنک رضائی و فروغ رستگارمهر به ترتيب به عنوان مقالات برتر اين دوره معرفي مي شوند.

دكتر سلطاني فر با اعلام اينكه تجربه شش دوره اعلام فراخوان همايش روابط عمومي الكترونيك تتايج بسيار مثبتي داشته است گفت: دريافت بيش از 150 مقاله از علاقمندان اقصي نقاط كشور كه به توليد محتوا پرداخته اند دستاورد بسيار خوبي است. وي ادامه داد: تعدادي از برگزيدگان ادوار گذشته اين همايش در حال حاضر در رديف فعال‌ترين اساتيد و دانشجويان حوزه روابط‌عمومي الكترونيك محسوب شده و عملاً به الگويي مناسب براي جوانان علاقمند تبديل شده‌اند.

رييس كميته علمي ششمين همايش روابط‌ عمومي الكترونيك با اعلام اينكه برگزيدگان مقالات از فرصت ارائه مقاله خود در روز همايش برخوردار هستند گفت: دبيرخانه همايش از ايشان تجليل خواهد كرد.

ششمين همایش روابط عمومی الکترونیک سه روز پس از گرامیداشت روز روابط عمومی در تقویم رسمی کشور31 اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

تا كنون بيش از 20 وزارتخانه، سازمان و مؤسسه فرهنگي و مطبوعاتي از برگزاري اين همايش اعلام حمايت كرده اند. اطلاعات مربوط به چگونگي حضور در اين همايش در سايت www.eprcenter.ir  موجود است.

كاركردها و ناكاركردهای انجمن‌های روابط‌عمومی در ایران

اعضای هیأت مدیره انجمن روابط‌عمومی و انجمن متخصصان روابط‌عمومی در میزگرد تخصصی ماهنامه مدیریت ارتباطات

اعضای هیأت مدیره انجمن روابط‌عمومی و انجمن متخصصان روابط‌عمومی در میزگرد تخصصی ماهنامه مدیریت ارتباطات 

انجمن روابط‌عمومی ایران در كنار انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران به عنوان دو تشكل غیر دولتی فعال در عرصه روابط‌عمومی، مدافعان و منتقدان سرسختی دارند. مدافعان، سال‌ها كار و ایده‌پردازی برای ارتقای جایگاه نهاد روابط‌عمومی در ایران را از جمله دلایل خود برای دفاع از عملكرد این دو انجمن می‌دانند و منتقدان اما با آسیب‌شناسی جایگاه انجمن‌های روابط‌عمومی در ایران، عملكرد آنها را تكرار مكررات دانسته و گردانندگان آنها را چهره‌هایی تكراری و با وسعت دیدی محدود می‌دانند كه چندان در معادلات روابط‌عمومی ایران جایی ندارند. در كنار تمام اینها، فعالیت دو انجمن با فعالیت‌هایی مشخص و مشترك در كنار یكدیگر هم موضوع دیگری است كه مدت‌هاست مورد چالش صاحبنظران قرار دارد و این سؤال اساسی هنوز بی‌پاسخ مانده است كه چرا انشعاب؟ چه ضرورتی بر تشكیل انجمن متخصصان روابط‌عمومی در آن مقطع زمانی و تداوم فعالیتش وجود داشت؟ آیا اهداف تشكیل انجمن جدید در انجمن سابق قابل پیاده‌سازی نبود؟ همه این سؤالات و سؤالات دیگر محورهایی است كه در میزگردی كه در ادامه می‌خوانید، با فعالان و اعضای هیأت مدیره دو انجمن نام برده در میان گذاشته شده است. اهمیت این میزگرد از آن روست كه این برای نخستین بار است كه اعضای بلند پایه این دو انجمن در میزگردی چالشی رو در روی هم نشسته و به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه مسائل مورد نظر و احیاناً موارد اختلاف می‌پردازند. جواد قاسمی رئیس هیأت مدیره انجمن روابط‌عمومی ایران، سید شهاب سید محسنی، رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی، میرزابابا مطهری‌نژاد، عضو هیأت مدیره انجمن روابط‌عمومی ایران، محمد خجسته‌نیا نایب رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی، ابراهیم رستمیان، مشاور انجمن روابط‌عمومی ایران و دكتر داوود زارعیان، عضو هیأت مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی میهمانان ماهنامه مدیریت ارتباطات در این میزگرد بودند.

در این مجال، بخشی از نظرات میهمانان را می خوانید:

زارعیان: مطالعاتی که من در حوزه انجمن‌های روابط‌عمومی دنیا بویژه در کشورهای سرمایه‌داری و کشورهایی که بخش عمده اقتصاد آنها خصوصی اداره می‌شود، داشته‌ام، نشان می‌دهد انجمن‌ها در ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این كشورها دارای قدرت هستند و این قدرت به آنها جایگاهی داده که این جایگاه کارکردهای آنها را تعریف کرده است. به‌عنوان مثال، انجمن روابط‌عمومی آمریکا به عنوان یک انجمن روابط‌عمومی قدیمی، به کسانی که در رشته روابط‌عمومی نزد این انجمن آموزش دیده‌اند، کارنامه‌ای می‌دهد که این کارنامه برای آن فرد در همه سازمان‌ها هنگام استخدام امتیاز محسوب می‌شود. انجمن روابط‌عمومی انگلستان وضعیت مشابهی دارد، یعنی اگر کسی بخواهد در حوزه روابط‌عمومی فعالیت کند باید توصیه‌ای از ناحیه این انجمن‌ها برای جذب و استخدام داشته باشد. این وضعیت را با ایران مقایسه کنید. آیا در ایران ساختار قدرت چنین جایگاهی را به انجمن‌های روابط‌عمومی و سایر انجمن‌ها داده است؟ طبیعی است که پاسخ منفی است و چنین جایگاهی در هیچ دوره و عصری به انجمن‌ها داده نشده است.

.

مطهری‌نژاد: در شرایط فعلی کشور که به لحاظ فعالیت‌های گسترده انجمن، نقش و ضرورت روابط‌عمومی بیش از گذشته شناخته شده است، ضروری است که حوزه فعالیت انجمن گسترش یافته تا علاقه‌مندان به حرفه و فن روابط‌عمومی، حوزه عمل اجتماعی خود را در اقصی نقاط کشور متجلی ساخته و مورد حمایت قرار گیرند.

خجسته‌نیا: جایگاه شایسته انجمن‌های روابط‌عمومی زمانی محقق می‌شود که روابط‌عمومی‌های کشور و جامعه مدیران دولتی و خصوصی به کمک انجمن‌های روابط‌عمومی نیازمند شوند؛ در حوزه روابط‌عمومی‌ها، کمک‌های فکری و علمی و توسعه جایگاه و توانمندسازی روابط‌عمومی‌ها و از منظر مدیران دولتی و خصوصی، کمک انجمن‌های روابط‌عمومی در معرفی و توانمندسازی مدیران روابط‌عمومی دستگاه‌ها همانگونه که امروز در کشورهای پیشرفته صورت می‌گیرد.

رستمیان: به نظر میرسد انجمن‌ها باید با صراحت و شهامت حرفه‌ای بیشتری به رصد مسائل مشخص روابط‌عمومی‌ها در دستگاههای دولتی و خصوصی بپردازند و از مجادله و تعارف درگذرند. شناسایی، دسته‌بندی، اولویت‌گذاری و تحلیل نقاط قوت و ضعف روابط‌عمومی در دستگاههای دولتی حائز اهمیت فراوان است، زیرا نهاد دولت درصد بالایی از امکانات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور را تحت مدیریت و سیطره خود دارد اما آیا الزاماتی چون شفاف‌سازی اطلاعات، پاسخگویی به مخاطبان، تعامل فعال با نهادهای مدنی، آگاهی‌بخشی به مردم درباره حقوق و تکالیفشان، برابرسازی فرصت‌ها و... در این بخش از دستگاه‌ها در حد مطلوبی قرار دارد؟ انجمن‌ها دقیقاً باید در همین زمینه‌ها یعنی در کنار ایستگاه‌ها، موانع و سرعت‌گیرهای ارتباطی- اجتماعی به کنکاش برخیزند و همچون پزشکی حاذق به دردشناسی همت گمارند و با درآمیختن تئوری و عمل، نسخه‌های کاربردی پیش پای جامعه بگذارند.

سید محسنی: انجمن‌ها هیچ حمایتی از سوی دولت نمی‌شوند و به ناچار برای تأمین بخشی از هزینه‌های خود به برخی کارهای مؤسسه‌ای و شرکتی روی آورده‌اند، مثلاً برگزاری برخی همایش‌ها که کارکرد مؤسسه‌ای دارد. بنابراین این دیدگاه به وجود آمده که انجمن‌ها، انجمن‌هایی نیستند که به دنبال کارکرد اصلی و علمی خودشان باشند.

قاسمی: اگر بخواهیم ارزیابی از نهادهای روابط‌عمومی در ایران داشته باشیم، باید بگوییم که هنوز به جایگاه خود نرسیده‌اند. یکی از دلایل آن این است که این انجمن‌ها سابقه طولانی در ایران ندارند. دلیل دیگر این است که این انجمن‌ها حمایت نمی‌شوند و کسانی که در این انجمن‌ها فعالیت می‌کنند، کسانی هستند که به خاطر رشته تحصیلی، حرفه یا علاقه‌شان حضور پیدا می‌کنند و اغلب در کنار مشاغل اصلی‌شان زمانی را هم به وظایفشان در انجمن‌ها اختصاص می‌دهند. مسأله اساسی که در رابطه با این انجمن‌ها باید در نظر داشت، ارتباط اصولی بین اعضای تصمیم‌گیرنده این انجمن‌هاست. هرقدر این تعامل بیشتر باشد آن انجمن بهتر عمل خواهد کرد. موضوع بعدی که باید مورد توجه باشد، مشارکت و همراهی اعضای این انجمن‌هاست و همچنین ارتباطی که بین انجمن‌های مختلف وجود دارد، زیرا جزایر پراکنده جوابگوی نیاز روابط‌عمومی کشور نخواهند بود. همچنین هیچ حمایتی از سوی دولت و دیگر بخش‌ها به انجمن‌ها نمی‌شود.

متن کامل این میزگرد در دوازدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است.

به مناسبت معرفی استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک

رییس دانشکده مطالعات جهان خطاب به دکتر داود زارعیان پیام تبریک صادر کرد

 ارسال پیام های تبریک شخصیت های علمی و فرهنگی خطاب به دکتر داود زارعیان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک، ادامه دارد.

براساس این گزارش، دکتر سعید رضا عاملی استاد ارتباطات دانشگاه تهران و رییس دانشکده مطالعات جهان این دانشگاه نیز با ارسال پیامی انتخاب وی را تبریک گفت. پیش از این پروفسور یحیی کمالی پور رییس انجمن جهانی ارتباطات و پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات ایران نیز در پیام های جداگانه ای انتخاب دکتر زارعیان به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک را به وی و جامعه روابط عمومی کشور تبریک گفته بودند.

متن کامل این پیام چنین است:

بنام خدا

عرصه روابط عمومی الکترونیک، قلمرو عمل، تجربه، دانایی و اخلاق است. دکتر داوود زارعیان انعکاسی از پیوند عمل حرفه ای، تجربه های طولانی و دانایی و خردورزی درمرز علم و دانش است. انسجام بخشنده همه سه عنصر قبلی اخلاق است که ارزش متعالی است که سایر اصول را ارزشمند و معنا دار می کند. دکتر زارعیان از این حیث نیز از سرآمدن اخلاق و ادب علمی و حرفه ای محسوب می شود. انتخاب شایسته ایشان را بعنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک به جامعه علمی و حرفه ای حوزه روابط عمومی الکترونیک تبریک عرض می کنم. استمرارموفقیت های ایشان را آرزومندم.

پدر فناوری اطلاعات ایران از وضعیت جامعه اطلاعاتی در ایران می‌گوید:

فاصله با کشورهای پیشرفته هر روز بیشتر می شود

دکتر علی‌اکبر جلالی، مطرح‌کننده نظریه موج چهارم (عصر مجازی سه بعدی) برای نخستین بار در جهان است و سال‌های متمادی را برای توسعه و گسترش فرهنگ فناوری اطلاعات در ایران گذرانده است. تأسیس نخستین روستای الکترونیکی (شاهکوه) در ایران و اولین مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی کشور (قرن‌آباد) و دریافت جایزه خلاقیت و نوآوری در فناوری اطلاعات روستایی منطقه آسیا و اقیانوسیه از جمله افتخارات اوست. دکتر جلالی فارغ‌التحصیل دکترا و فوق دکترای رشته برق در گرایش‌های کنترل و کامپیوتر از دانشگاه ویرجینیای غربی آمریکاست و هم‌اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت است. به پاس زحمات وی در توسعه و فرهنگ‌سازی فناوری اطلاعات در کشور، او مفتخر به دریافت عنوان «پدر فناوری اطلاعات ایران» شد. دوازدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به مناسبت در پیش بودن روز جهانی جامعه اطلاعاتی، با دکتر جلالی به گفت و گو نشسته است.

وی معتقد است فاصله كشورمان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با كشورهای توسعه‌یافته بسیار زیاد شده و هر روز این فاصله بیشتر هم می‌شود. باید ابتدا خودمان را به سرعت توسعه امروز كشورهای در حال توسعه برسانیم. در این گفت‌وگو با نظرات وی در خصوص وضعیت جامعه اطلاعاتی در ایران و اهمیت و ضرورت و نتایج حاصل از آن آشنا می‌شویم.

  به نظر شما جامعه اطلاعاتی از یک روند تاریخی تبعیت می‌کند یا نه، یک پروژه است که ممکن است تحمیلی باشد؟

اعتقادی به تحمیلی بودن و پروژه بودن موضوع ندارم. جامعه اطلاعاتی یك واقعیت برآمده از توسعه عصر ارتباطات و دنیای دیجیتال است و واقعیت‌هایی كه امروزه با آن در جهان مواجه هستیم، نشان می‌دهد كه هیچ بانی مشخص و تحمیلی ندارد و از یك روند تاریخی تبعیت می‌كند.

 تحقق اهداف ملی جامعه اطلاعاتی چه ثمراتی دارد و نتایج حاصل از آن چیست؟

پذیرش زودهنگام واقعیت‌های حاصل از تحولات علمی و فناوری باعث می‌شود تا با برنامه‌ریزی بهتری از آن واقعیت در سطح ملی استفاده كرد و در مسیر توسعه آن نقش داشت. به عنوان مثال پذیرش دیرهنگام رادیو، تلویزیون، ویدئو، اینترنت و حتی یوتیوب و فیس‌بوك كه هنوز هم بعد از چند سال در ایران پذیرفته شده نیست، مطمئناً باعث می‌شود تا نتوانیم از مزایای توسعه‌ای آن و سودهای سرشاری كه در ابتدای تولد آنها وجود دارد استفاده كنیم. معمولاً زمانی از آنها استفاده می‌كنیم كه در توسعه و سود آنها سهم نداریم و فقط یك مصرف‌كننده و هزینه‌كننده می‌شویم. باید نه تنها در سطح ملی از پدیده‌های جدید علمی و فناوری در اولین زمان حضور استفاده كنیم بلكه باید با پیش‌بینی‌های درست به استقبال آنها رفته تا پس از حضور بتوانیم ارزش افزوده در آن ایجاد كنیم. مثلاً قرار است آیفون 5 بزودی وارد بازار جهانی شود. حالا اگر به استقبال برویم و برنامه‌های نرم‌افزاری برای آن بنویسیم، به محض ورود می‌توانیم نرم‌افزارهای مناسب برای آن را به عنوان یك ارزش افزوده به فروش برسانیم. نتیجه تحقق جامعه اطلاعاتی در سطح ملی باعث آینده‌نگری و توجه بیشتر ما به بازارهای جهانی می‌شود.

 چه مدت است که ایران وارد مباحث جامعه اطلاعاتی شده و به‌طور عمده چه تحولاتی را تا کنون پشت سر گذاشته است؟

تصمیم در رابطه با برگزاری اجلاس‌های WSIS در نشست سران اتحادیه جهانی مخابرات(ITU) در سال 1998 و طبق قطعنامه 73 گرفته شده بود كه طبق برنامه در دو فاز در تاریخ‌های 10 تا 12 دسامبر 2003 در ژنو و 13 تا 18 نوامبر 2005 میلادی در تونس برگزار شدند. هدف از برگزاری این ‌اجلاس‌های تاریخی كه تكرار آنها بعید به نظر می‌رسد‌، خلق یك دیدگاه مشترك در مورد عصر اطلاعات تحت عنوان جامعه‌ اطلاعاتی بوده است. ایران از ابتدای بحث‌ها به صورت مؤثری در همه زمینه‌ها شركت فعال داشت، به طوری كه در سال 2005 وقتی در اینترنت جست‌وجو می‌شد، بعد از تونس، ایران فعال‌ترین كشور در زمینه همكاری با اجلاس‌های جامعه اطلاعاتی و محتوای قطعنامه‌های آنها بوده است. مشاركت فعالانه ایران در پیش‌نشست‌های اجلاس‌های ژنو و تونس در موضوع جامعه اطلاعاتی باعث شد تا نظرات كشورمان در قطعنامه‌ها و مدارك نهایی این نشست‌ها وارد شود. در آینده نیز خواه و ناخواه تصمیمات جهانی در تعاملات كشورمان با سایر كشورهای جهان تأثیر دارد، لذا مشاركت در این نشست‌های مشورتی كاملاً ضروری است. متأسفانه با وجود اینكه ایران در این حوزه تا سال 2005 بسیار عالی عمل كرد ولی بعد از آن سیاست مسؤولان عوض شد و كار به جایی رسید كه حتی در اجلاس‌های اصلی نیز كه مثلاً در سال 2010 انجام شد، مشاركت محدود و تأثیر ناچیز داشتیم. به‌طور عمده تحول جدی از سال 2005 تا كنون در كشورمان دیده نشده است.

 رویکرد ایران به مباحث جامعه اطلاعاتی چیست.نواقص و موانع موجود در تحقق جامعه اطلاعاتی در کشور را در چه می‌دانید؟

رویكرد بخش دولتی متفاوت از بخش شهروندی است. بخش دولتی تمایلی به همكاری در این پدیده نشان نمی‌دهد و گاهی اصل موضوع را زیر سؤال می‌برد اما شهروندان و كارشناسان و همینطور سازمان‌های غیر انتفاعی علاقه‌مند به مشاركت در فعالیت‌های جهانی بویژه این موضوع مهم جامعه اطلاعاتی هستند. نواقص عمده در انتخاب مدیریت‌های مرتبط در بخش بین‌الملل است كه تحلیل دقیقی از شرایط جهانی نداشته و همواره به علت كم اطلاعاتی با شك و تردید به هر اتفاقی در جهان می‌نگرند. نبود سازمان مشخصی برای پیگیری مباحث جامعه اطلاعاتی ضعف دیگری در این حوزه است كه آنطور كه لازم است برنامه عمل جامعه اطلاعاتی در دستور كار مسؤولان كشور قرار نگرفته است.

  با توجه به اهتمام شما طی سالیان گذشته برای گسترش جامعه اطلاعاتی و فراگیر ساختن بسترها و خدمات ارتباطی کشور از لحاظ توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و نیز مدیریت ارتباطی، وضعیت ایران را چگونه می‌بینید؟

بنده تلاش كردم در چند صد سخنرانی علمی همواره موضوع جامعه اطلاعاتی را مطرح كنم تا فرصت‌های مناسب برای استفاده از مزایای آن و شناخت نقاط ضعف احتمالی به‌دست آید اما با سخنرانی یك یا چند نفر نمی‌توان موضوع به این مهمی را در یك جامعه 70 میلیونی به پیش برد. رسانه‌های گروهی ‌باید همانطوری كه در زمان اجلاس‌های 2003 و 2005 ژنو و تونس فعال بودند، دوباره فعال شوند. در تمام این سخنرانی‌ها سعی شد تا ضعف‌های عمده ارتباطی كشور در توسعه جامعه اطلاعاتی بویژه بحث پهنای باند زیاد مطرح شود. همواره با مشكل زیرساخت ارتباطی و مدیریت در حوزه كاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات مواجه بوده‌ایم. هنوز نیز مشكل پهنای باند زیاد و فیلترینگ سخت را داریم و با بستر ارتباطی موجود نمی‌توان شهرهای الكترونیكی با كیفیت بالا در سیستم‌های ارتباطی داشت. در چنین فضایی حتی دولت الكترونیكی و سایر كاربردهای لازم در جامعه اطلاعاتی قابل توسعه نیست.

 از نظر جنابعالی برای پیشبرد هر چه بیشتر و جبران فاصله خود با دیگر کشورها چگونه می‌توانیم شاخص‌های توسعه دیجیتالی را در کشور بهبود ببخشیم؟

باید عزم و ارداه ملی را در استفاده از فناوری اطلاعات و كاربردهای آن به‌وجود آوریم. ایران اكنون 10 هزار دفتر فناوری اطلاعات روستایی دارد و در حال توسعه فرهنگی 500 شهر الكترونیكی است. باید تلاش كنیم شهرهای الكترونیكی را تقویت كنیم و محتوای مناسب در اختیار شهروندان قرار دهیم. همین‌طور باید همزمان به كیفیت ابزارهای ارتباطی بیفزاییم تا قدم‌های اولیه در شهر و روستا برای توسعه جامعه اطلاعاتی برداشته شود. فاصله كشورمان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با كشورهای توسعه‌یافته بسیار زیاد شده و هر روز این فاصله بیشتر هم می‌شود. باید ابتدا خودمان را به سرعت توسعه امروز كشورهای در حال توسعه و حداقل به اندازه تركیه برسانیم. متأسفانه برنامه مدونی در این خصوص نداریم. در بعضی زمینه‌ها مثل تلفن همراه با نسل 3 و پهنای باند حداقل استاندار ITU كه 256 كیلوبیت در ثانیه است نیز مشكل داریم. واقعاً اگر بخواهیم شاخص‌های دیجیتالی در كشور را توسعه دهیم، باید ابتدا یك برنامه شجاعانه كه كره جنوبی اخیراً تهیه كرده را طراحی و اجرا كنیم. در كره جنوبی قرار است با اعتبار 24 میلیارد دلار به مردم از طریق تلفن همراه و اینترنت پهنای باند 1024 مگابیت در ثانیه دسترسی به دیتا داده شود. در این بستر می‌توان شاخص‌ها را تعیین كرد اما در كشور ما كه معلوم نیست چه برنامه‌ای داریم، چطور می‌توان شاخص داد؟!

 پس از سال‌ها فعالیت‌های متعدد مراکز بین‌المللی آیا ضرورت جامعه اطلاعاتی برای دست‌اندرکاران جامعه ما مسجل شده است. برای درک بهتر این موضوع از سوی مسؤولان اجرایی و نیز نهادهای علمی و مدنی چه اقداماتی را شایسته می‌دانید؟

واقعاً نمی‌دانم برای مسؤولان و دست‌اندركاران ضرورت جامعه اطلاعاتی مسجل شده باشد. البته شك دارم كه خیلی از مسؤولان آن را دنبال كرده باشند و به تعمد آن‌را نپذیرفته باشند.

برای اطلاع افرادی كه مؤثر هستند باید جلسات همفكری توسط انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی ترتیب داده شود. این نمونه جلسات با بعضی از مسؤولان در گذشته بوده است، اتفاقاً جلسات خوبی هم بود و نتایج مثبتی داشته است.

 آیا برنامه مشخصی برای تحقق جامعه اطلاعاتی در ایران وجود دارد؟ نحوه برنامه‌ریزی‌های موجود متأثر از چه عواملی است و صاحب‌نظران و مجامع علمی و آکادمیک در پی‌ریزی آن چه نقشی دارند؟

برنامه مشخصی كه وجود ندارد یا بنده بی‌اطلاع هستم. باید كنفرانس بزرگی تدارك دید و افراد علاقه‌مند را شناخت و با برگزاری میزگردهای متعدد زمینه ایجاد یك گروه كاری قوی را تدارك دید. این گروه می‌تواند علاقه‌مندان را از بخش‌های مختلف جامعه در خود جای دهد. حتماً افراد دانشگاهی و كارشناسان غیر دانشگاهی نقش مهمی در ایجاد یك گروه علاقه‌مند برای توسعه این پدیده دارند. برنامه‌ریزی برای پیشبرد اهداف جامعه اطلاعاتی بعد از تشكیل یك گروه منسجم مقدور خواهد شد.

 با توجه به فعالیت‌های نسبی انجام شده در خصوص مباحث جامعه اطلاعاتی در ایران، سهم هر کدام از بخش‌های دولتی، خصوصی و نهادهای مدنی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نقش دولت تا سال 1385 بیشتر از بخش غیر دولتی بوده است و از سال 1385 به بعد نقش بخش غیر دولتی به مراتب بیشتر بوده است.

 برای برون‌رفت از شرایط موجود و بازیابی اهمیت جامعه اطلاعاتی در ایران چه اقداماتی را پیشنهاد می‌کنید؟

بنده همواره اهمیت آن را در جامعه و رسانه‌ها مطرح كرده‌ام كه مطمئناً بی‌تأثیر نبوده است. باید علاقه‌مندان دیگر بویژه اعضای فعال جامعه اطلاعاتی زحمت بیشتری متحمل شده و با تولید نشریات متنوع، مصاحبه، برگزاری سمینارها و سخنرانی‌ها فضای جامعه را نسبت به اهمیت موضوع تغییر دهند و به شرایط سال‌های قبل از 1385 برگردیم.

 ماهنامه مدیریت ارتباطات هم اکنون بر روی پیشخوان مطبوعات قرار دارد.

ذهنیت شهروندان استان تهران نسبت به هویت ونمادهای فرهنگی بررسی می شود

دانشکده مطالعات جهان با انتشار پرسشنامه ای اینترنتی از شهروندان شهرستان های مختلف استان تهران، دعوت کرد با بیان نظراتشان، امکان بررسی بررسی ذهنیت شهروندان استان تهران نسبت به هویت ونمادهای فرهنگی شهرستان های استان تهران را فراهم کنند. بر اساس این گزارش بخشی از پرسشنامه جنبه ایده آلیستی دارد وطراحان بر این جنبه آگاه هستند و با نگاه بررسی فاصله ها تنظیم شده است.
علاقمندان با ورود به لینک ذیل امکان تکمیل پرسشنامه را بدست خواهند آورد.
http://fws.ut.ac.ir/rtl/winQuestion.aspx?Path=http://bakhshaei.com/mo2/default.html
در بدو ورود به صفحه اصلی پرسشنامه شما با این توضیحات روبرو می شوید:
هویت نمادین و تمدنی شهر موجب تقویت حس عضویت و تعلق تمدنی به شهر می‌شود و عوامل آسایش و آرامش را برای همه شهروندان فراهم می‌کند.
 این پژوهش تلاشی برای انعکاس نظرات شما در خصوص بایسته‌ها و نبایسته‌های هویت نمادین اسلامی – ایرانی شهراست.
نظرات شما راهنمای طراحی شهری، معماری شهری، نماد‌های شهری، مولفه‌های منظرشهری، طراحی مبلمان شهری، میراث فرهنگی، تبلیغات دینی، آگهی‌ها تجاری و بازنمایی رسانه‌ای و مجازی شهر خواهد بود.
لذا خواهشمند است با دقت به همه سئوالات این پرسشنامه پاسخ دهید. پیشاپیش از اختصاص اوقات شریف نهایت تشکر و سپاسگزاری را داریم و امیدواریم در پرتو این مطالعات، شهری سالم همراه با معنویت و احترام را تجربه کنیم. 

پیام تبریک پدر علم ارتباطات ایران به دکتر داود زارعیان، استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک

 تبریک پدر علم ارتباطات ایران به دکتر داود زارعیان، استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک

پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علم  ارتباطات ایران ، به مناسبت انتخاب دکتر داود زارعیان به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک، پیام تبریک صادر کرد.

متن کامل این پیام چنین است:

به نام خدا

دوست گرامی و همکار ارجمند

جناب آقای دکتر داوود زارعیان 

با عرض سلام صمیمانه و ارادت صادقانه؛

 انتخاب جنابعالی به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک را تبریک می گویم. امیدوارم همان گونه که در طول تحصیلات دانشگاهی دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای علوم ارتباطات، با کوشش های علمی و برخورداری از خصوصیات بردباری روحی و متانت اخلاقی، همیشه موفقیت های مهمی به دست آورده اید، در آینده هم با آمیختن علم و عمل و حسن سلوک و فروتنی خاص خود، بتوانید در خدمات آموزشی و پژوهشی علوم ارتباطات و به ویژه روابط عمومی و همچنین در مسئولیت های مدیریتی ارتباطی، همچنان موفق باشید و برای کمک به پیشرفت و گسترش ارتباطات و اطلاعات مملکتی، مساعی مهم تر و موثرتری به عمل آورید. 

با آرزوی سلامت و سعادت

کاظم معتمدنژاد

انتشار دوکتاب جدید از دکتر داود زارعیان، استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک

صفحه ی اول و روابط عمومی همراه  به مرحله انتشار رسید

دو کتاب جدید دکتر داود زارعیان، استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک با عناوین صفحه ی اول و روابط عمومی همراه به مرحله انتشار رسید.

بنابر گزارش دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک، دکتر داود زارعیان در کتاب صفحه ی اول، ضمن تبیین اهمیت جایگاه سرمقاله در نشریات مجموعه سرمقالات 10 سال اخیر خود در نشریه ارتباطات را در هشت فصل جمع بندی و آماده انتشار کرده است.

مدیریت، خصوص سازی، مخابرات و سامانه های اطلاع رسانی، پژوهش، جامعه اطلاعات، روابط عمومی و روز جهانی ارتباطات، توسعه­ی مخابرات و عملکرد (مخابرات) عناوین فصول کتاب صفحه ی اول است.

نویسنده در سرمقالات خود، چند و چون دنیای ارتباطات را به مقتضای مقاطع زمانی تصویر کرده است.

کتابِ «صفحه ی اوّل»، برای دانشجویان علوم ارتباطات و IT  نیز می تواند ، یک کتابِ سودمند باشد ؛ که افزون بر محتوای مربوط به جامعه ی اطّلاعات ، نگارش ساده ی روزنامه نگارانه و سرمقاله نویسی را نیز می آموزد.

روابط عمومی همراه عنوان دومین کتاب استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک در سال 90 است که با هدف تبیین نقش تلفن همراه در روابط عمومی ها، به قلم دکتر داود زارعیان منتشر خواهد شد.

وی در این کتاب تلاش کرده تا با بازتعریف کارکردهای ابزارهای نوین و بویژه تلفن همراه، تاثیرات دو سویه این ابزار را در حوزه روابط عمومی معرفی نماید.

این کتاب که حاوی مطالب مفیدی در خصوص تعاریف روابط عمومی ، روابط عمومی الکترونیک، ریزکارکردهای تلفن همراه و شبکه های ارتباطات سیار و ... است، روشهای علمی و عملی استفاده از تلفن همراه را در مأموریت های روابط عمومی ها به خواننده عرضه می کند و می تواند مورد استفاده صاحبنظران ، محققین ، کارکنان و مدیران روابط عمومی و دانشجویان این حوزه قرار بگیرد.

کتاب روابط عمومی همراه در 4 فصل با موضوعات تعاریف، وظائف و کارکردهای روابط عمومی - تاریخچه تلفن همراه در ایران و جهان- روابط عمومی همراه– خدمات ارزش افزوده تلفن همراه و روابط عمومی، کارکردهای تلفن همراه در روابط عمومی مورد بررسی قرار می دهد.

نقش پیامک، پیام های چند رسانه ای، بلوتوث و اینترنت در روابط عمومی از محورهای اصلی این کتاب است.

جواد شمقدری از حاشیه‌های اکران نوروزی می‌گوید:

«دیکتاتورها» می‌خواهند شکست‌های سیاسی خودشان را در سینما جبران کنند

بخشی از گفت و گوی شمقدری٬ معاون سینمایی وزیر ارشاد با ماهنامه مدیریت ارتباطات را اینجا بخوانید.

تجليل از استاندار هرمزگان به عنوان مدیر حامي توسعه روابط عمومي الكترونيك

دبير ششمين همايش روابط عمومي الكترونيك گفت: از حسين هاشمي استاندار هرمزگان به عنوان مدیر حامي توسعه روابط عمومي الكترونيك در ششمین همايش روابط عمومي الکترونیک تجليل مي شود.
اميرعباس تقي پور افزود: در اين همايش كه به مناسبت روزجهاني ارتباطات و روابط عمومي در31 ارديبهشت ماه جاري درتهران برگزار مي شود، استاندارهرمزگان بخاطر اهميت دادن به موضوع روابط عمومي واطلاع رساني بعنوان مدیر حامي توسعه روابط عمومي الكترونيك تجليل مي شود.
وي که به منظور اعلام این موضوع و دعوت از هاشمی به هرمزگان سفر کرده بود ادامه داد: طبق بررسي هايي كه در طول يك سال گذشته از عملكرد مدیران ارشد استان ها و روابط عمومي ها صورت گرفت، استاندارهرمزگان بعنوان بومي منطقه از فعالیت های ارتباطی  و توسعه دانش روابط عمومی الکترونیک در سطح سازمان ها و ادارات استان حمایت کرده و با دبير شوراي هماهنگي روابط عمومي ها نیز تعامل خوبي داشته است.
دبير ششمين همايش روابط عمومي الكترونيك اظهارداشت: شوراي هماهنگي روابط عمومي ها در هرمزگان عزم جدي وفضاي متفاوتي را دربين مردم٬ رسانه ها و مسؤولان ايجاد كرده و با برگزاري دوره های آموزشي نظیر برنامه ريزي راهبردي ارتباطي در روابط عمومي در جهت ارتقای دانش کارشناسان استان، گام های خوبی برداشته است.

تقي پور گفت: حسين هاشمي ، استاندار هرمزگان بعد از ابوطالب شفقت استاندار وقت مازندران، دومين استانداری است كه به خاطر اهميت به موضوع روابط عمومي ها تجليل مي شود. گفتنی است، محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز، تا کنون این عنوان را کسب کرده است.
ششمين همايش روابط عمومي الكترونيك 31 ارديبهشت ماه جاري با حضور بيش از 500 نفر از روابط عمومي هاي وزارتخانه ها وسازمان هاي دستگاه هاي دولتي وخصوصي درتهران برگزار مي شود.

در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک بررسی می شود:

 تفکرمهندسی و استراتژی ارتباطی در روابط عمومی الکترونیک

حمید شکری خانقاه، مدرس دانشگاه و نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی  در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک به ارائه جدیدترین مقاله خود با عنوان « تفکرمهندسی و استراتژی ارتباطی در روابط عمومی الکترونیک » خواهد پرداخت.

استراتژي‌ ارتباطی‌، برنامه‌اي‌ يكپارچه‌، جامع‌، منسجم‌ و هماهنگ‌ است‌ كه‌ مزيت هاي‌ استراتژيك‌ سازمان ‌را به‌ چالش هاي‌ محيطي‌ آن‌ مرتبط‌ مي‌سازد.

استراتژي‌ ارتباطی‌ در روابط عمومی الکترونیک براي‌ ايجاد اطمينان‌ از اينكه‌ هدف هاي‌ اساسي‌ سازمان‌ از طريق‌ اقدامات‌ مناسب‌ تحت وب تأمين‌ خواهند شد، طراحي‌ مي‌گردد.

 وی در چکیده مقاله خود آورده است: استراتژي‌، الگو يا برنامه‌اي‌ است‌ كه‌ هدف هاي‌ بنيادي‌، سياست ها و زنجيرة‌ اقدام هاي‌ يك‌ سازمان‌را در قالب‌ يك‌ مجموعة‌ منسجم‌ نظام‌ مي‌بخشد.

از نظر کارکردی استراتژی رویکردی است که برای مشتری ارزش و برای سازمان مزیت رقابتی می‌آفریند. خلق مزیت رقابتی برای سازمان کارکرد اصلی استراتژی است و اثر بخشی استراتژی به میزان مزیت رقابتی ایجاد شده و پایداری آن در طول زمانی بستگی دارد.

مزیت رقابتی عاملی است که سبب ترجیح سازمان بر رقیب توسط مشتری می‌شود. این مفهوم در کسب و کار، علی‌الخصوص در شرایط رقابتی نهایت اهمیت را داشته و تمامی تلاشهای سازمان برای نوآوری، کیفیت، بهره‌وری و مدیریت را معنا می‌بخشد.

چگونه می‌توان  از طریق روابط عمومی الکترونیک برای سازمان مزیت رقابتی آفرید؟ شکری تأکید کرده است:از مدل ها ميتوان براي توصيف اجزاء يك سيستم،  ارتباط بين آنها، و غيره استفاده كرد. استراتژی ارتباطی در روابط عمومی الکترونیک فرايندي است براي تضمين تاثيرگذاري پيام بر جامعه مخاطب و دستيابي به فرهنگ و رفتار موردنظر در بين گروههاي مختلف مخاطب كه هدف اصلي فرايند اطلاع‌رساني محسوب مي‌شوند.

این مدرس دانشگاه در مقاله خود آورده است: برنامه‌ريزي ارتباطي و روابط عمومي براي ارتقا و توسعه ارتباطات الکترونیک  در صورتی موفق خواهد بود که آگاهانه، سنجيده و مستدل طراحي شده وگام به گام بر اساس مراحل اساسی و کلیدی فوق الذکر  مرحله به مرحله به صورتي فرايند محور و در راستاي حل مشكلات ارتباطي با در نظر گرفتن شرایط و مقتضیات محلی ، فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی سازمان اجرا شوند. وی همچنین موضوع تفکر مهندسی ارتباطی را تشریح خواهد کرد.

ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک 31 اردیبهشت ماه سال جاری و سه روز پس از روز ارتباطات و روابط عمومی در تقویم رسمی کشور در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. در این روز در کنار ارائه جدیدترین مقالات علمی در حوزه روابط عمومی الکترونیک از مقام علمی دکتر داود زارعیان، تجلیل خواهد شد.

دانشجویان، مدیران و کارشناسان روابط عمومی قادرند برای حضور و ثبت نام در همایش ضمن کسب اطلاعات لازم از طریق سایت www.eprcenter.ir  با شماره ۸۸۹۲۲۷۸۲ تماس حاصل نمایند.   

در آستانه روزجهاني مطبوعات، نظرات پدر علم ارتباطات ايران منتشر شد:

پروفسور معتمدنژاد:آزادی نسبی بهتر از آزادی مطلق کوتاه‌مدت است


در آستانه روز جهاني مطبوعات- سيزدهم ارديبهشت ماه- ماهنامه مدیریت ارتباطات، آخرين نظرات پروفسور كاظم معتمدنژاد پدرعلم ارتباطات ايران را در خصوص وضعيت رسانه‌ها و نسبت آن با آزادي كه در ديدار اخير دكتر محمد سلطاني‌فر، امير عباس تقي‌پور و امير لعلي (مشاور، مديرمسؤول و سردبير ماهنامه) با ايشان مطرح شده را منتشر كرده است.
به دليل اهميت موارد طرح شده و جلوگيري از هر گونه تفسير به رأي، متن كامل پرسش‌ها و پاسخ‌هاي رد و بدل شده در مورد رسانه‌ها و مطبوعات را مي خوانيد. در اين ديدار، پيرامون وضعيت روابط ‌عمومي‌ها نيز سخن به ميان آمده است.
 ...
سلطانی‌فر: جریانات اخیر کشورهای عربی مانند تونس، مصر، لیبی و... را دنبال می‌کنید؟
معتمدنژاد: بله.
سلطانی‌فر: چقدر نقش رسانه‌ها را در شکل‌گیری و جهت‌دهی به این مسائل مهم می‌بینید؟
معتمدنژاد: خیلی مهم است.
سلطانی‌فر: مثلاً فکر می‌کنید الجزیره به آن جایگاه رسیده است که بتواند در این بحران‌ها تأثیرگذار باشد؟
معتمدنژاد: اگر خوش‌بینی نسبت به شبکه‌های اینچنینی وجود داشته باشد، بله. الان بدبینی وجود دارد و مردم منطقه این شبکه‌ها را بی غرض نمی‌دانند. برخی آنها را متهم می‌کنند که تحت تأثیر سیاست‌های قدرت‌های بزرگ خبرسازی می‌کنند.
تقی‌پور: بدبینی نسبت به رسانه‌ها در همه حوزه‌ها وجود دارد. ما که ماهنامه مدیریت ارتباطات را منتشر می‌کنیم، آقای دکتر سلطانی‌فر می‌توانند شهادت دهند که سعی کردیم استقلال خودمان را حفظ کنیم، یعنی وابستگی سیاسی نداشته باشیم اما جامعه این را کمتر قبول می‌کند و می‌گویند چه کسانی از شما حمایت می‌کنند؟ چه اتفاقی می‌افتد که به اینجا می‌رسیم؟
معتمدنژاد: این سابقه تاریخی دارد. در دوره‌های گذشته و در دولت‌های مختلف، روزنامه‌ها اغلب به افراد و گروه‌ها وابسته بودند و این در اذهان باقی ماند. اصولاً نابسامانی مطبوعات ما یک میراث تاریخی است که از گذشته باقی مانده و ادامه یافته است.
تقی‌پور: اگر یک بررسی تاریخی داشته باشیم، بفرمایید اوج شکوفایی مطبوعات در کشور ما به چه دوره‌ای بر می‌گردد؟
معتمدنژاد: دوره‌ای که آزادی بوده است.
تقی‌پور: مشخصاً می‌توانید مقاطع آن را بگویید؟
معتمدنژاد: چند ماهی در اوایل مشروطیت، قبل از استبداد صغیر، بعد از استبداد صغیر، دو سه سال قبل از روی کار آمدن رضاشاه، شهریور 20 تا 28 مرداد 32 و دوره پیروزی انقلاب اسلامی که به بهار آزادی معروف شده است و سال‌های پس از پایان جنگ عراق علیه ایران و مخصوصاً سال‌های 1376 تا 1378.
تقی‌پور: در مقطع معاصر خیلی‌ها معتقدند که در نظر نگرفتن خیلی از خطوط قرمز موجب شد تا وضعیت رسانه‌ها یک عقب‌گرد هم داشته باشد. شما موافقید؟
معتمدنژاد: اگر موقعیت برای تجربه آزادی مهیا نباشد، معمولاً اشتباه پیش می‌آید.
تقی‌پور: از نظر شما اشتباه شد؟
معتمدنژاد: کم و بیش احتمالاً اشتباهاتی شده است. دقیقاً بررسی نکرده‌ام. من در مصاحبه‌ها و گفته‌هایم در همان دوره بارها تأکید کرده بودم باید محتاط بود و اگر آزادی نسبی داشته باشیم بهتر از این است که آزادی مطلق کوتاه‌مدت داشته باشیم. متأسفانه ما وقتی از آزادی برخوردار می‌شویم، دچار احساسات می‌شویم و تندروی می‌کنیم. به هر حال باید سعی کنیم آزادی را تقویت کنیم. ما باید هر دو سال یکبار سمینار بررسی مسائل مطبوعات ایران را برگزار کرده و تمام مسائل را آنجا ارزیابی کنیم.
تقی‌پور: فرمودید هر وقت آزادی بوده، مطبوعات هم شکوفایی داشته‌اند. برعکس، دورانی که احساس می‌کنید بدترین عملکرد در اداره امور رسانه‌ها انجام شده، مربوط به چه دوره‌هایی است؟
معتمدنژاد: هر وقت آزادی نبوده. خیلی جای بحث دارد، اگر بحث‌های عملکرد روزنامه‌نگاری ایران دنبال شود، بحث‌های خود روزنامه‌نگاران هم می‌تواند تقویت شود.
تقی‌پور: آقای دکتر! شما در حال حاضر مهم‌ترین چالش‌های رسانه‌ها و مطبوعات ایران را چه می‌بینید؟
معتمدنژاد: من بارها گفته‌ام که پیشرفت فرآیند آزادی، توسعه مطبوعات را کامل می‌کند. در اردیبهشت‌ماه سال گذشته‌ به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات مقاله‌ای برای خبرگزاری ایسنا تهیه کردم که رسانه‌ها به آن توجه نکردند. در آن مقاله دگرگونی‌های مبانی حقوقی توسعه آزادی رسانه‌ها در سطح‌های ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای را بررسی کردم. مسأله دیگر، موضوع استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاران است. روزنامه‌نگاران تا مقررات حاکم بر کار حرفه‌ای خود را دارا نباشند، نمی‌توانند استقلال داشته باشند. ما باید نظام حرفه‌ای روزنامه‌نگاران داشته باشیم تا آن نظام بر کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاران نظارت کند و همه‌چیز مانند نظام پزشکی، کانون وکلای دادگستری و مهندسان معمار، تابع مقررات حاکم بر آن نظام باشد. ما روی زمینه‌های قانونی این موضوع کار کردیم و در سال‌های 82 و 83 دو متن حقوقی در این زمینه تهیه کردیم؛ یکی پیش‌نویس قانون استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و پیش‌نویس تشکیل شورای‌عالی رسانه‌ها بود. در کنار دو متن مذکور که نیاز به تقدیم به مجلس شورای اسلامی داشت، دو متن دیگر شامل آیین‌نامه کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاران و میثاق اصول اخلاقی حرفه روزنامه‌نگاری را که باید از سوی انجمن‌های حرفه‌ای، روزنامه‌نگاران و مدیران مطبوعات پذیرفته می‌شد نیز آماده کردیم. پیش‌نویس لایحه قانونی شورای‌عالی رسانه‌ها پس از بررسی‌های فراوان، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هیأت دولت ارائه شد و قرار بود برای تصویب به مجلس تقدیم شود اما فرصتی فراهم نشد. میثاق اصول اخلاقی حرفه روزنامه‌نگاری از سوی مدیران مطبوعات و روزنامه‌نگاران تأیید شد و باید به مورد اجرا گذاشته می‌شد.
تقی‌پور: ولی اجرایی نشد.
معتمدنژاد: وقتی آقای دکتر احمدی‌نژاد سر کار آمدند، آقای مختارپور، معاون مطبوعاتی جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار را دنبال ‌کردند. به کوشش ایشان، آیین‌نامه کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاران تدوین شد و قرار بود به اجرا گذاشته شود اما معوق ماند. اکنون در مورد ضرورت تدوین و تصویب مقررات جدید مربوط به توسعه آزادی مطبوعات و تقویت و تحکیم استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاری جای هیچ تردیدی وجود ندارد و باید هرچه زودتر برنامه‌های معوق گذشته را از سر بگیریم و آنها را تکمیل کنیم. به طور کلی ما مسائل اساسی زیادی در این زمینه‌ها داریم که باید آنها را حل و فصل کنیم. مگر ما از کشورهای دیگر عقب‌تر هستیم؟ در بسیاری موارد حتی جلوتر هم هستیم. ضرورت کسب مجوز برای انتشار مطبوعات در بسیاری از کشورهای دنیا منسوخ شده است. اگر کشورهای عربی و برخی کشورهای دیگر را در نظر بگیریم، مجموعاً حدود 20 کشور هستیم که این ضرورت هنوز در آنها مصداق دارد. خارج از کشورهای عربی در آسیا فقط مالزی، سنگاپور، چین کمونیست، کامبوج، کره شمالی، ویتنام و ما ماندیم و اکثر کشورهای عربی مانند اردن، سوریه، لبنان، یمن، بحرین، لیبی نیز همین وضع را دارند که البته باید الجزایر، تونس، مراکش و موریتانی را مستثنی کرد. ما در خیلی زمینه‌های علمی پیشرفت داریم؛ چرا در این زمینه پیشرفتی نداشته باشیم؟ اگر کار اصولی باشد، روزنامه‌نگاران پیشرفت می‌کنند و استقلال حرفه‌ای آنها حفظ می‌شود.
لعلی: روزنامه‌نگاران به تنهایی نمی‌توانند استقلال داشته باشند. روزنامه‌نگاری انعکاس برآیند افکار عمومی جامعه است. در واقع استقلال در انعکاس آرای افکار عمومی می‌تواند به استقلال روزنامه‌نگاری بیانجامد. اگر استقلال روزنامه‌نگاران را تأیید کنیم، تا افکار عمومی آزاد نداشته باشیم، آزادی رسانه‌ها و استقلال روزنامه‌نگاران اتفاق نمی‌افتد.
معتمدنژاد: اینها لازم و ملزوم یکدیگرند.
لعلی: شما روی بخش استقلال روزنامه‌نگاران کار کردید اما آن بخش وابسته، یعنی آزادی افکار عمومی هنوز مورد توجه واقع نشده و کاری روی آن صورت نگرفته است.
معتمدنژاد: روی آن هم باید کار کنیم. باید انجمن‌ها و سازمان‌های مدنی در این حوزه فعال شوند و تا آزادی گسترش پیدا نکند، نمی‌توان روزنامه‌نگاری خوب داشت. در اواخر قرن هجدهم، بحثی بین ایمانوئل کانت، فیلسوف معروف آلمانی و فردریک دوم، امپراطور وقت پروس پدید آمده بود. فردریک دوم امپراطوری مستبد و در عین حال طرفدار روشنگری بود. او می‌پرسید، روشنگری چیست؟ کانت در یک روزنامه آلمانی مقاله‌ای نوشت و به آن جواب داد. وی در این مقاله خطاب به امپراطور نوشت «شما می‌گویید مردم تا عاقل نشوند، آزادی فایده‌ای ندارد. شما آزادی بدهید، مردم عاقل می‌شوند. وقتی مردم عاقل شدند، منافع آن به همه خواهد رسید و شما هم منتفع خواهید شد». اکنون در مورد کشور ما و بسیاری کشورهای دیگر هم همین بحث تقدم و تأخر آزادی مطرح است و تردیدی نیست که با توجه به افزایش باسوادان و
با فرهنگان کشور، آزادی تقدم دارد.
لعلی: شما به درستی اشاره کردید که آزادی تا جایی جایز است که منافع ملی تضمین شود. این منافع ملی اما قابل درک نیست. عده‌ای منافع ملی را چیزی می‌بینند و عده‌ای دیگر چیز دیگری و اختلافات از همین‌جا نشأت می‌گیرد که گاه نتیجه این اختلافات محدود شدن آزادی‌های همین مطبوعات است. هر کس فکر می‌کند منافع ملی همان‌چیزی است که در پس فکر اوست. آیا واقعاً در دنیا به این سؤال جواب داده‌اند که منافع ملی کجا تأمین می‌شود؟
معتمدنژاد: در مورد منافع ملی، مصالح عمومی و نیازهای مردمی، آثار علمی زیادی در دنیا منتشر شده است. ما هم باید به این موضوع توجه بیشتری معطوف داریم و باید واحد درسی در دانشگاه‌ها دایر شده و منافع ملی تدریس شود. ما چنین تجربه‌هایی را نداریم. باید در این زمینه‌ کتاب‌ها، مقاله‌ها و سرمقاله‌ها نوشته شود. در دانشگاه‌ها و مطبوعات باید به این موضوع پرداخته شود.
لعلی: همان‌طور که اشاره کردید، باید فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت گیرد و کار فرهنگی نیز زمان‌بر است و در کوتاه‌مدت شدنی نیست.
معتمدنژاد: اگر توجه بیشتری پدید آید، می‌تواند این تعریف‌ها صورت گیرد.
لعلی: باید یک تغییر فرهنگی در باورها، ایدئولوژی‌ها و نگرش‌های جامعه نسبت به این موضوع صورت گیرد.
سلطانی‌فر: وقتی ما منافع ملی را تعریف می‌کنیم، قطعاً هر گروهی منافع خودش را در منافع ملی می‌بیند. دولت‌ها، حکومت‌ها و احزاب منافع خودشان را در منافع ملی می‌بینند. وقتی مجموعه این آرا بتوانند دور هم جمع شوند و به یک تکثری برسند، از برآیند آن برخوردها چیزی بیرون می‌آید که می‌شود منافع ملی وگرنه حزب سیاسی، اقتصادی، دولت و... هرکدام منافع خودشان را دنبال می‌کنند اما اگر این بحث‌ها وارد انجمن‌ها و پارلمان شود، بیرون آمدن منافع ملی از این دیدگاه‌ها کار ساده‌ای است. اگر سیستمی شکل بگیرد که معنای آن دموکراسی باشد و دولت‌ها عموماً بر مبنای تکثر ایجاد شوند، احزاب آزاد خواهند بود هر جور خواستند حرف بزنند، رسانه‌ها آزاد خواهند بود که نقد کنند و مردم آزاد خواهند بود که نظر بدهند. اینجاست که منافع ملی خیلی زود تعریف می‌شود.
تقی‌پور: منافع ملی در قانون تعریف نشده؟ من فکر می‌کنم منافع ملی در قوانین ما آمده است.
معتمدنژاد: خیلی چیزها در قوانین آمده اما توجه به آنها و اجرای آنها باید به تحقق برسد.
تقی‌پور: پس منافع ملی مشخص است ولی اگر توجه نمی‌شود، باید جای دیگر دنبال دلیل آن بگردیم.
سلطانی‌فر: ببینید، همه قوانین اساسی در تمام دنیا به شکل شعاری یا باطنی منافع ملی را مطرح می‌کنند و کسی نمی‌گوید من مخالف منافع ملی هستم اما اینکه منافع ملی چگونه از دل این حکومت‌ها و قوانین بیرون می‌آید، بسته به نوع دموکراسی‌هایی است که در کشور‌ها وجود دارد. دموکراسی اگر وجود داشته باشد، منافع ملی منافع ملی واقعی است اما دموکراسی اگر شکل نگیرد، صدام ‌حسین هم می‌گوید من به دنبال منافع ملی هستم، آقای طالبان و آقای شاه‌حسین اردنی هم می‌گویند منافع ملی همان است که ما می‌گوییم.
لعلی: نکته اصلی همین‌جاست. ما گاهی منافع حاکمیتی را جایگزین منافع ملی می‌کنیم، یعنی گاهی منافع حاکمیتی بر منافع ملی غلبه می‌کند.
معتمدنژاد: روی منافع ملی و مصالح عمومی باید کار شود. از سوی دیگر در کنار موضوع  منافع ملی، رسانه‌ها باید به این موضوع توجه کنند که مردم چه نیازی دارند. الان چندان به نیازهای مردم توجهی نمی‌شود و بیشتر از سلیقه‌ها و خواست‌های ظاهری آنها صحبت به میان می‌آید. اینجاست که مدیریت ارتباطات نقش مهمی را ایفا می‌کند. این کارها از وظایف مدیریت ارتباطات است.
تقی‌پور: دولت در رسانه‌های ما نقش تعیین‌کننده دارد. آقای محمدزاده که به سمت معاونت مطبوعاتی منصوب شدند، یکی از اولین اقداماتشان دیدار با حضرت‌عالی بود. این دغدغه‌ها را به ایشان منتقل کردید؟
معتمدنژاد: ایشان بسیار لطف کردند. بله. این دغدغه‌ها را قبلاً هم منتقل کرده بودم. در کتاب‌هایی که نوشته‌ام هم به آنها اشاره کرده‌ام.
تقی‌پور: به نظر می‌رسد حتی در حوزه تخصصی رسانه‌ها هم نخبگان چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند. درست است؟
معتمدنژاد: باید بیشتر در این باره بررسی شود.
تقی‌پور: و این حرکت نمادین آقای محمدزاده بیانگر این بود که می‌خواهند به خواسته‌های نخبگان این حوزه و دغدغه‌های آنها توجه کنند.
معتمدنژاد: قرار شد سمینار چهارم «بررسی مسائل مطبوعات ایران» را تشکیل دهند. همچنین قرار شد جشنواره مطبوعات اصولی‌تر برگزار شود که برگزاری آن در دست خود مطبوعاتی‌ها باشد. این دیدار ایشان نشان داد که حسن نیت دارند و می‌خواهند کارهای مثبت انجام دهند و به پژوهش‌های ارتباطات توجه خاصی دارند.

گفتني است متن كامل گفت‌وگو با پروفسور معتمد‌ن‍ژاد در دوازدهمين شماره ماهنامه مديريت ارتباطات منتشر شده است.اين ماهنامه از روز هشتم ارديبهشت ماه بر روي پيشخوان مطبوعات قرارگرفته است.

در «ماه ارتباطات»؛شماره دوازدهم ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

www.cmmagazine.ir
 

 دوازدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات از امروز بر روی کیوسک‌های مطبوعاتی قرار گرفت.
در این شماره که به دلیل در پیش بودن 27 اردیبهشت‌ماه، روز ارتباطات و روابط‌عمومی نگاهی ویژه به موضوعات و مسائل ارتباطی دارد، پرونده‌‌هایی با موضوع «روابط‌عمومی و روزنامه‌نگاری در ایران»، «چالش‌های انجمن‌های روابط‌عمومی»، «جامعه اطلاعاتی؛ نگاهی رو به توسعه» و «فلسفه تلویزیون» منتشر شده و گفت‌وگوهایی نیز با پروفسور کاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات ایران و جواد شمقدری، معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است.
در سرمقاله این شماره ماهنامه به قلم امیرعباس تقی‌پور با تیتر «ماه ارتباطات» به این موضوع اشاره شده است که «گنجاندن مناسبت‌ها در تقویم رسمی کشور، بهانه‌ای برای جلب توجه بیشتر افکار خواص و گاهی، عوام به یک موضوع است. اردیبهشت‌ماه، دو مناسبت بین‌المللی و یک مناسبت ملی مرتبط با «مدیریت ارتباطات» دارد: روز جهانی مطبوعات در روز سیزدهم، روز جهانی جامعه اطلاعاتی در روز بیست و هفتم و همچنین روز ملی روابط‌عمومی در همین روز» و به همین دلیل اردیبهشت را باید «ماه ارتباطات» نامید.
ماهنامه مدیریت ارتباطات در این شماره خود گفت‌وگویی را با پروفسور کاظم معتمدنژاد انجام داده و عکس روی جلد خود را نیز به این گفت‌وگو با تیتر «نابسامانی مطبوعات، میراثی تاریخی است»، اختصاص داده است.
پدر علم ارتباطات در این گفت‌وگو از وضعیت رشته‌های علوم ارتباطات و روابط‌عمومی در ایران، نابسامانی‌های مطبوعاتی، اصول اخبار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و آسیب‌های رشته ارتباطات سخن گفته است.
گفت‌وگوی ویژه این شماره ماهنامه نیز مربوط به گفت‌وگویی است که با جواد شمقدری، معاون سینمایی وزیر ارشاد انجام شده است. وی در این مصاحبه از فعالیت‌های معاونت‌ سینمایی، چالش‌های اکران نوروزی دو فیلم «اخراجی‌ها3» و «جدایی نادر از سیمین»، موضوع شکایت نیک‌نژاد از برخی سایت‌ها، خانه سینما و... سخن گفته است.
در مطالب پرونده ارتباطات این شماره ماهنامه نیز گزارشی از فعالیت‌های پنجاه ساله روابط‌عمومی‌ها در ایران و یادداشت‌هایی از غلامرضا کاظمی‌دینان، دکتر محمود ترابیان، دکتر حمید ضیایی‌پرور، علی درستکار و دکتر کاظم معتمدنژاد به چاپ رسیده است.
در پرونده دیگری نیز موضوع فعالیت‌ها و عملکردهای انجمن‌های روابط‌عمومی در گفت‌وگو با دکتر حسینعلی افخمی، ابوالقاسم حکیمیان و دکتر یحیایی ایله‌ای و میزگردی با حضور جواد قاسمی، سید شهاب سید محسنی، میرزابابا مطهری‌نژاد، محمد خجسته‌نیا، ابراهیم رستمیان و دکتر داود زارعیان مورد بررسی قرار گرفته است.
پرونده‌ای نیز در این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به موضوع جامعه اطلاعاتی اختصاص یافته و دیدگاه‌های دکتر علی‌اکبر جلالی، پدر علم فناوری اطلاعات ایران،دکتر شعله ارسطوپور، عضو هیأت علمی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری، دکتر شهیندخت خوارزمی، عضو هیأت علمی سازمان مدیریت صنعتی، دکتر اسماعیل قدیمی، پژوهشگر جامعه اطلاعاتی و حجت‌الله مدیریان، مشاور شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل  در آن انعکاس یافته است.
گفتنی است ماهنامه مدیریت ارتباطات را می‌توانید با پرداخت 3000 تومان از کیوسک‌های مطبوعاتی خریداری کرده و برای اشتراک به وب‌سایت wwww.cmmagazine.ir مراجعه نمایند.

نظرات کارشناسان روابط عمومی در خصوص انتخاب دکتر زارعیان به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک

نویسنده: دائمی
سلام آقای تقی پور
انتخاب بسیار شایسته ای بود دست مریزاد
هم شما و هم دکتر زارعیان موفق باشید و سربلند

نویسنده: علی حیدری
با تبريك به ايشان و آرزوي موفقيت
و با تشكر از شما بخاطر اين سنت حسنه

نویسنده: روابط عمومی
جناب آقای تقی پور از انتخاب به جا و شایسته تان سپاسگزاریم اما فکر می کنیم کمی با تاخیر و دیرتر از زمان لازم این کار انجام شد. آیا واقعا در عرصه روابط عمومی ایران کسی شناخته شده تر و مجرب تر از دکتر زارعیان سراغ دارید؟شاید بهتر بود زودتر از اینها ایشان را انتخاب می کردید که واقعا در این عرصه بسیار اثرگذار بوده اند. اما به هر حال از این انتخاب بسیار خرسندیم و برای شما و همکاران تان آرزوی توفیق داریم . امیدواریم دکتر هم مستدام و موید و منصور باشند و در مراسم تجلیل ایشان را زیارت کنیم.

نویسنده: پورداوود
داود زارعیان نمونه یک استاد با اخلاق و یک حرفه ای بی همتا در روابط عمومی است. به او تبریک می گویم

نویسنده: آیدا اصلانی
سلام
من هم انتخاب شایسته و بجای ایشون را تبریک میگم
امیدوارم سال های سال افتخار شاگردی ایشون را داشته باشم

نویسنده: نصیری
سلام و عرض ادب
تواضع ایشان نکته قابل ذکر و توجهی بود که اشاره شده است. این انتخاب را به ایشان و خانواده روابط عمومی تبریک می گویم.

نویسنده: سلیمی
با سلام و احترام. خدمت جناب آقای تقی پور و سایر اساتید بزرگوار حوزه روابط عمومی الکترونیک. انتخاب دکتر زارعیان را تبریک می گویم که افتخار شاگردی ایشان را نیز داشته ام. با سپاس و احترام مجدد

نویسنده: پورقناد
سلام
من هم تبریک میگم پیشاپیش به امید جهانی شدن در سطح روابط عمومی

نویسنده: olumi
سلام جناب تقی پور
هر آنکو خاطر مجموع و یار نازنین دارد / سعادت همدم او گشت و دولت همنشین دارد
بنده هم انتخاب شایسته جناب آقای دکتر زارعیان به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی را خدمت ایشان و همه جامعه روابط عمومی تبریک عرض نموده و برای این استاد ارجمند توفیق، سلامت، سیادت و سروری از کردگار یکتا تمنا دارد.
توفیق رفیق طریق اندیشه های نابشان .

نویسنده: صلاحی
شاید یکی از بهترین خبرهایی که می شد در حوزه روابط عمومی بشنویم همین خبر بود . می گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست و قطعا سال 90 سال بسیار نیکویی خواهد بود که خبر انتخاب دکتر زارعیان در ابتدای بهار منتشر شد . فقط می توانم به دکتر تبریک و تهینیت بگویم و از آقای تقی پور و تیم همراهش تشکر کنم . دست حق نگهدار همه شما

نویسنده: نقوی زاده
انتخاب بسیار خوبی کردید. دکتر زارعیان علاوه بر توانمندی هایی که در روابط عمومی دارد فرد متواضع و خوشرو و مردم داری است.از آقای تقی پور تقاضا میکنم که برای این موضوع اطلاع رسانی بیشتری کنند که همه متوجه شوند. خیلی هاهنوز نمی دانند و مطلع نیستند. ممنونیم

بررسی «روابط عمومی ویروسی» در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک

 روابط عمومی ویروسی، عنوان مقاله ای است که توسط جواد افتاده در ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک ارائه می شود.

                             

وی که مقالاتش در دوره چهارم و پنجم این همایش به عنوان برترین مقالات، برگزیده شده بود در چکیده جدیدترین مقاله خود آورده است:

نشر و توزیع پیام در رسانه های امروز به خصوص رسانه های اجتماعی به قدری زیاد است که دیده شدن یک پیام نیاز به الزامات و استراتژی های خاصی دارد. به عبارتی پیام روابط عمومی چطور می تواند در جهان رسانه ای امروز دیده شود و در عین حال تاثیرگذاری لازم را داشته باشد؟

به نظر می رسد روابط عمومی در این برهه از زمان با تبلور رسانه های اجتماعی نیاز به تغییر در ساختار تولید و نشر پیام دارد. این در حالی است که از گذشته تاکنون پیام های گوناگونی از سوی روابط عمومی سازمان ها و شرکت های مختلف جهت متقاعدسازی افکار عمومی در رسانه های آنلاین و آفلاین منتشر می شود اما این بار گستردگی پیام در رسانه های اجتماعی عرصه جولان روابط عمومی را روز به روز فشرده و کم اثرتر کرده است.

امروز با ظهور رسانه های اجتماعی شاهد شکل جدیدی از ارتباطات با عنوان ارتباطات ویروسی هستیم که در آن پیام همانند ویروس در سطح رسانه های اجتماعی و سایر رسانه ها نمایان و تاثیرگذار است. شاید بتوان، پیامی که در ارتباطات ویروسی مننشر می شود را "پیام ویروسی" و روابط عمومی که این پیام را منتشر کرده باشد را "روابط عمومی ویروسی" عنوان نهاد.

آنچه که مسلم است، روابط عمومی ویروسی شکل جدیدی از روابط عمومی نیست بلکه روابط عمومی است که تمرکز اصلی آن بر روی پیام و نحوه انتشار آن است. این روابط عمومی کمتر بر روی انتشار پیام در رسانه های جمعی تمرکز دارد بلکه تمرکز اصلی آن به روی تاثیر پیام در فرد و رسانه های اجتماعی است. فردی که با تزریق انگیزه از سوی روابط عمومی همانند یک رسانه پیام را برای سایر افراد ارسال می کند.

به عبارتی، روابط عمومی با تکیه بر بازاریابی ویروسی پیام را در رسانه های اجتماعی منتشر و مخاطب را درگیر می کند. اما این بار مخاطب روابط عمومی ویروسی، مخاطب منفعل و فعال گذشته نیست بلکه کاربرانی هستند که هر روز پیام های زیادی دریافت و ارسال می کنند. به عنوان مثال شاید بتوان گفت، پیام ویروسی همانند ویروس به سمت جامعه حرکت می کند و هرکسی که در سر راه باشد را آلوده می کند و از فردی به فرد دیگر منتقل می شود، بنابراین دامنه توزیع گسترده و نشر عظیمی پیدا می کند.

در این مقال سعی می شود مراحل تولید پیام ویروسی و استراتژی روابط عمومی ویروسی در رسانه های اجتماعی بررسی شود و به دنبال حل این سوال باشد که چطور پیام روابط عمومی می تواند در رسانه های گوناگون تاثیرگذارتر باشد؟

ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک 31 اردیبهشت ماه سال جاری و سه روز پس از روز ارتباطات و روابط عمومی در تقویم رسمی کشور در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. در این روز در کنار ارائه جدیدترین مقالات علمی در حوزه روابط عمومی الکترونیک از مقام علمی دکتر داود زارعیان، تجلیل خواهد شد.

دانشجویان، مدیران و کارشناسان روابط عمومی قادرند برای حضور و ثبت نام در همایش ضمن کسب اطلاعات لازم از طریق سایت www.eprcenter.ir  با شماره ۸۸۹۲۲۷۸۲ تماس حاصل نمایند. 

پیام تبریک رييس انجمن جهاني ارتباطات به دکتر داود زارعیان، استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک

 پروفسور یحیی کمالی‌پور رييس انجمن جهاني ارتباطات، به مناسبت انتخاب دکتر داود زارعیان به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک، پیام تبریک صادر کرد.

در این پیام، پروفسور کمالی پور با اشاره به سابقه آشنایی خود با دکتر زارعیان و توانایی های علمی ایشان، تأکید کرده است: آنچه که بیش از هر ویژگی دیگری در مورد دکتر زارعیان چشمگیر است و ارزش این استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک را بیشتر می کند، متانت و اخلاق خوبی است که مکمل بار علمی ایشان شده است.                  

رییس ایرانی دپارتمان هنرهای زیبا و ارتباطات دانشگاه پوردوی آمریکا اظهار امیدواری کرده است این قبیل تقدیرها نهادینه شده و تشویق جوانان به انتخاب این رشته و دلگرمی‌ سایر دست اندرکاران ارتباطاتی و رسانه‌‌ای را درپی داشته باشد

دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک با تشکر از حمایت های این استاد گرانقدر، متن کامل پیام تبریک پروفسور کمالی پور را منتشر می کند.

سالی‌ دیگر سپری و همایش روابط عمومی الکترونیک شش ساله شد، ماهنامه «مدیریت ارتباطات» با حضور چشمگیر خود، رشدی کمی و کیفی در ادبیات رشته ی ارتباطات ایجاد کرد و از همه مهم تر، دوست و هموطن‌ شایسته دیگری به جمع استادان پیشگام روابط عمومی‌ الکترونیک پیوست.

خوشحالم و باعث افتخار من است که دوست پرتلاش و پر انرژی‌ام، جناب آقای امیر عباس تقی‌ پور، به روال هرسال از من خواست چند خطی درمورد استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک بنویسم.

خوشبختانه دکتر داوود زارعیان را بیش از یک دهه است که می شناسم و در جریان فعالیت های علمی‌ و اجتماعی ایشان هستم. بدون تعارف باید بگویم که از همان ابتدای آشنایی با آقای دکتر زارعیان، مجذوب دانش، تجربه، رفتار موقر، اخلاق خوش، بینش مثبت، گفتار نیک‌ و تلاش مستمر ایشان در راه رشد روابط عمومی موثر و بهبود روند ارتباطات بین فردی، گروهی و اجتماعی شدم.

در یکی‌ از سفرهایم به ایران عزیز، در زمانی که دکتر زارعیان رئیس‌ انجمن متخصصان روابط عمومی‌ بود، بیشتر در جریان فعالیت های ایشان قرار گرفتم و کماکان در سفرهای بعدی، علاوه بر شرکت در گرد همایی‌های علمی‌ و همایش ها، از دست آوردهای علمی‌ و آموزشی ایشان بهره‌مند شده‌ام. 

اما آنچه که بیش از هر ویژگی دیگری در مورد دکتر زارعیان چشمگیر است و ارزش این استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک را بیشتر می کند، متانت و اخلاق خوبی است که مکمل بار علمی ایشان شده است. این ویژگی دکتر زارعیان سبب شده که سال های زیادی در مسئولیت خطیر روابط عمومی فرد موفقی باشد و مصداق عینی این واقعیت شود که: روابط عمومی موفق، هم از علم بهره می برد، هم از هنر و هم از تجربه.

انتخاب دکتر زارعیان را به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی‌ الکترونیک از صمیم قلب تبریک می گویم. امیدوارم که این قدردانی‌ها نهادینه شود و تشویق جوانان به انتخاب این رشته و دلگرمی‌ سایر دست اندرکاران ارتباطاتی و رسانه‌‌ای را درپی داشته باشد و نهایتاً موجب ارتقای کیفی و کمی‌ روابط عمومی و علوم ارتباطات شود.

با بهترین آرزوها برای شما، همکاران و ایران عزیز.

یحیی کمالی پور

 

اضافه می نماید ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک 31 اردیبهشت ماه سال جاری  و سه روز پس از روز ارتباطات و روابط عمومي در تقويم رسمي كشور در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. در این روز از مقام علمی دکتر داود زارعیان، تجلیل خواهد شد. دانشجویان، مدیران و کارشناسان روابط عمومی قادرند براي حضور و ثبت نام در همايش ضمن كسب اطلاعات لازم از طريق سايت www.eprcenter.ir  با شماره ۸۸۹۲۲۷۸۲ تماس حاصل نمایند.

 

یک توضیح در مورد دوازدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

                          

به نظرم خوانندگان ماهنامه مدیریت ارتباطات، تاخیره سه چهار روزه در انتشار ماهنامه را به شرط آنکه باب نشود برای چاپ گفت و گو با استاد کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران، آنهم در ماه اردیبهشت که به تنهایی سه مناسبت ارتباطی را در خود جای داده است را بر ما خواهند بخشید! در شماره دوازدهم مدیریت ارتباطات سعی کرده ایم سه مناسبت مهم ماه یعنی روز جهانی مطبوعات، روز جهانی جامعه اطلاعاتی و همچنین روز ملی روابط‌عمومی را مورد توجه قرار داده و با یادداشت ها و گفت و گوهایی که توسط همکاران عزیزم تدارک دیده شده، حق مطلب را تا حد توان ادا کنیم. در ضمن گفت و گوی امیر لعلی با جواد شمقدری بسیار خواندنی از آب درآمده و ...

ماه ارتباطات

گنجاندن مناسبت‌ها در تقویم رسمی کشور، بهانه‌ای برای جلب توجه بیشتر افکار خواص و گاهی، عوام به یک موضوع است. اردیبهشت ماه، دو مناسبت بین‌المللی و یک مناسبت ملی مرتبط با «مدیریت ارتباطات»دارد. روز جهانی مطبوعات در روز سیزدهم، روز جهانی جامعه اطلاعاتی در روز بیست و هفتم و همچنین روز ملی روابط‌عمومی در همین روز. ضمن گرامیداشت:  

1-مطبوعات در ایران به لحاظ حرفه‌ای با چالش‌های متعددی روبرو است. این چالش‌ها برای خصوصی ها بیش از دولتی‌هاست. سال‌هاست سایه تأمین هزینه‌ها، عوامل مؤثر بر کاهش شمارگان و مخاطبان، توزیع، امنیت شغلی و وضعیت معیشتی روزنامه‌نگاران بر سر مطبوعات سنگینی می‌کند. این‌ها جدای از برخوردهای سلیقه‌ای و متأثر از سیاست‌های مقطعی یا میان و بلند مدت دولت‌ها و متولیان امور است. شاهد مثال جمله آخر، آیین‌نامه کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری است که در دولت نهم و در زمان مسؤولیت علیرضا مختارپور، به عنوان معاون امورمطبوعاتی و اطلاع‌رسانی رسانی در سال 87 تدوین و اعلام شد پس از تصویب هیئت دولتٰ عملیاتی خواهد شد که پس از استعفای وی تا کنون بلاتکلیف مانده است.

2-جامعه‌ای را که در آن کیفیت زندگی، گستره دگرگونی اجتماعی، و توسعه اقتصادی به‌گونه‌ای روزافزون به اطلاعات و بهره‌وری از آن متکی است جامعه اطلاعاتی (Information Society) می‌گویند.(1)

این تعریف به خوبی نشان دهنده ابعاد جامعه اطلاعاتی و تأثیر آن بر کیفیت زندگی و پیشرفت جامعه است اما این که تا چه حد به اهداف این جامعه دست یافته‌ایم، پرسشی است که پاسخ آن نیازمند بررسی‌های دقیق و کارشناسانه است.

3-حال و روز روابط‌عمومی ایران هم از آن بحث‌هایی است که همیشه جذابیت داشته و دارد. نکته قابل ذکر در این مجال، تحسین اراده‌ای است که در سال‌های اخیر برای ارتقاء و کارآمدی بیشتر از سوی اعضای این خانواده، شاهد هستیم. تداوم این روحیه بدون شک مؤثر خواهد افتاد.

4-تقارن سه روز مهم ارتباطی با یکسالگی ماهنامه مدیریت ارتباطات، خوشایند و دلچسب است. از همراهی شما ممنونم. از همکاران عزیزم نیز همینطور. به تداوم حضورتان امید داشته و اطمینان می‌دهیم تلاشمان بر استمرار و افزایش کیفیت است.

 http://www.hamshahrionline.ir/news-40839.aspx : 1