چند خبر ارتباطی و فرهنگی
|
| |||
|
| |||
|
| |||
|
| |||
|
| |||
|
|
|
| |||
|
| |||
|
| |||
|
| |||
|
| |||
|
|
|
| |||
|
|
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
شرح عکس: ۹ مرداد ۹۱- دفتر محسن هاشمی- فائزه خانم هم در عکس حضور دارد. مصاحبه با عفت مرعشی بعد از ترک دفتر توسط آقا محسن انجام می شود
بنام خدا
اگر عبارت غیر حرفه ای و عجیب، به نقل از آقای محسن هاشمی در مورد مصاحبه اخیر ماهنامه مدیریت ارتباطات با مادر گرامی ایشان که در سایت خبری ندای انقلاب منتشر و همچون اصل مصاحبه بازتاب زیادی در سایر رسانه ها پیدا کرده نیامده بود نوشتن این توضیح را ضروری نمی دانستم اما با توجه به رویکرد حرفه ای و اخلاقی ماهنامه به منظور آگاهی مخاطبان محترم اعلام می دارد:
۱- در ابتدای مصاحبه انتشار یافته در ماهنامه، اشاره شده است که این مصاحبه مربوط به ماه مبارک رمضان است. اگر بخواهم تاریخ دقیق آنرا ذکر کنم گفت و گو در تاریخ ۹ مرداد ماه ۹۱ و اتفاقاْ در دفتر آقای محسن هاشمی و در حضور خواهر ایشان یعنی خانم فائزه هاشمی انجام شده است. آنطور هم که فائزه خانم نقل کرد حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی هم با انجام مصاحبه موافق بودند. بنابراین گفت و گو به حدود 4 ماه پیش برمی گردد و نه 8 ماه.
۲- آقای محسن هاشمی قبل از آغاز مصاحبه تأکید داشت که پرسش ها از سوی ماهنامه کتبی ارائه٬ و پاسخ ها هم در زمان مقتضی٬ کتبی دریافت شود که بنده اعلام کردم این روش برخلاف رویه ماهنامه در انجام گفت و گوهای اول خود است و ممکن نیست. در نهایت با اعلام نظر از سوی خانم فائزه هاشمی و پذیرش خانم مرعشی٬ آقای محسن هاشمی و بنده، مقرر شد مصاحبه قبل از انتشار به تأئید وی (فائره خانم) برسد. البته بنده اعلام کردم خبر انجام این گفت و گو و حاشیه ای از آن را بر روی وبلاگ خود منتشر می کنم.
۳- در تاریخ ۱۶ مرداد خبر انجام مصاحبه و حاشیه کوتاهی که در وبلاگ بنده منتشر شد بازتاب بسیار وسیعی پیدا کرد.
۴- چند روز بعد خانم فائزه هاشمی تماس گرفت و گلایه کرد که قرار بود مصاحبه را تأئید کنیم و بعد منتشر شود. برای ایشان یادآوری کردم که این بخش٬ همان حاشیه ای است که گفته بودم و اصل مصاحبه را بعد از تأئید شما در ماهنامه چاپ خواهیم کرد. البته این را هم گفتم که حتی این حاشیه را برای اخذ نظر، برایتان ایمیل کرده بودم اما چون پاسخی دریافت نکردم بر روی وبلاگ قرار دادم.
۵- حدود یک ماه پیش یکی از همکاران که زحمت هماهنگی این مصاحبه را هم کشیده بود زنگ زد و گفت خانم فائزه هاشمی از زندان پیغام داده است که مصاحبه را قبل از چاپ به تأئید فاطمه خانم برسانید.
6- تنها چند روز قبل از ارسال ماهنامه مدیریت ارتباطات آذرماه به چاپخانه، متن مصاحبه برای فاطمه خانم هاشمی ارسال شد که ایشان با اعمال تغییرات بسیار جزئی، نظرات خود را اعلام و عیناً به هنگام چاپ، رعایت شد.
همانگونه که شرح رفت، تمام اصول اخلاقی و حرفه ای در انتشار این مصاحبه رعایت شده است. حالا قضاوت سخنان آقای محسن هاشمی با شما.
والسلام
امير عباس تقی پور
صاحب امتياز و مديرمسؤول ماهنامه
مديريت ارتباطات

در سیویکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، پروندهای با هدف بررسی نقش همسران رؤسای جمهور در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی منتشر و اطلاعات جالبی در مورد همسران رؤسای جمهوری اسلام ایران از جمله؛ عذرا حسینی همسر ابوالحسن بنیصدر، عاتقه صدیقی همسر شهید محمدعلی رجایی، حاج خانم خجسته همسر آیتالله خامنهای، عفت مرعشی همسر آیتالله هاشمی رفسنجانی، زهره صادقی همسر سیدمحمد خاتمی و اعظم فراحی همسر محمود احمدینژاد، ذکر شده است.
در یکی از مطالب این پرونده، علی شاملو با محمد حسین رجایی، برادر شهید محمدعلی رجایی گفتوگو کرده است. وی میگوید همسر شهید رجایی با توجیه عدم تحمیل هزینههای بیشتر بر بیتالمال، در سفر شهید به نیویورک همراه او نرفت.
....
· شهید رجایی سال 59 نخستوزیر ایران شد. زمانی که نخستوزیر شدند، زیاد سفر میرفتند. همسرشان را با خودشان میبردند؟
نه، نمیبردند.
· همسرشان دفتری داشتند که مسائل مردم را بشنوند؟ با مردم ارتباط داشتند؟
نه دفتری نداشتند، با مردم ارتباط داشتند ولی دفتری نداشتند. ایشان با خانمها ارتباط مستقیم داشتند.
· شهید رجایی در سفر به نیویورک همسرشان را با خودشان بردند؟
خیر، نبردند، یعنی چون مقید بود که حداقل هزینه در استفاده از اموال و مصارف دولتی تحمیل کنند.
· همسران رؤسای دولتها در بسیاری کشورها کارهای عامالمنفعه میکنند. در این حوزه خانم رجایی فعال بودند؟
ایشان معلم بودند و تدریس میکردند و این ارتباط مردمی را همیشه داشتند و مخصوصاً آن زمان ولی دفتر خاصی نداشتند.
در این پرونده مطالبی از علی حیدری با عنوان ملکه نیکوکار یا پردهنشین قدرت؛ رهیافتی بر نقش «بانوان اول» کشورها در حوزه خدمات اجتماعی، سيدمحمد صحفي با عنوان دیپلماسی همسران مقامات، محمد دشتی با عنوان بانوان اول جمهوری اسلامی ایران را بیشتر بشناسیم شخص دوم، بانوی اول! به همراه یادداشتی با عنوان نقش همسران رؤسای جمهور در توسعه اقدامات عامالمنفعه نوشته علی جهانی دیده می شود. همچنین عفت مرعشی همسر آیتالله هاشمی رفسنجانی در مورد فعالیت های خود با این ماهنامه، گفتوگو کرده است.
فریاد، نتیجه نشنیدن صداهای متفاوت

امیر عباس تقی پور*
تداوم حذف شبکههای ایرانی از «ماهواره» و دو بار حمله رژیم صهیونیستی به ساختمانهای محل استقرار رسانهها در غزه از وقایع مهم و اقدامات تحدیدکننده رسانهای در روزهای اخیر بشمار میرود؛ وقایعی که یکی در میدان نبرد مجازی و دیگری در میدان نبرد فیزیکی رخ داده است.
نگاهی کوتاه به آنچه گذشته، حکایت از آن دارد که بعد از حذف صدا و تصویر شبکههای العالم، پرستیوی، الکوثر، شبکه خبر، سحر 1 و 2، جامجم 1 و 2 و شبکه قرآن از ماهوارههای هاتبرد، یوتلست و اینتلست در ماههای گذشته، از چند روز پیش، شرکت ماهوارهای مخابراتی «آسیاست» مستقر در هنگکنگ نیز پخش همه کانالهای ماهوارهای ایران در شرق آسیا را از ماهواره خود متوقف کرد.
تشدید تحریمهای آمریکا و کشورهای اروپایی علیه کشورمان از مهمترین دلایل ذکر شده برای این اقدام است.
از سوی دیگر بمباران دو ساختمان رسانهای در غزه توسط رژیم صهیونیستی در دو روز متوالی (روزهای پنجم و ششم)، هیچ تردیدی مبنی بر تعمدی بودن این حملات بر جای نگذاشت تا جایی که وایر دیویس، خبرنگار بیبیسی از غزه گزارش داد: «وقتی از مقامات اسرائیل سؤال شد آیا آنها میدانستند در این ساختمان خبرنگاران حضور داشتند، سخنگوی نظامیان اسرائیل گفت از وجود خبرنگاران اطلاع داشتند اما آنها قصد نداشتند به خبرنگاران حمله کنند»!
اقدام به حذف شبکههای ایرانی از روی ماهوارهها -حتی برای مدت معین و محدود- و حمله به ساختمانهای رسانهای در غزه با هر هدفی که انجام شده باشد، قبل از هر چیز اقدامی ضد آزادی بیان، مخالف جریان آزاد اطلاعات، در تقابل با اصل شفافیت در اطلاعرسانی و تلاش برای خاموش کردن صدای متفاوت است. هرگونه تلاش برای نشنیدن صداهای متفاوت، بیفایده و عاملی برای شنیدهشدنشان در قالب «فریاد» خواهد بود. تجارب تاریخی در این زمینه، پرتعداد هستند.
* مدیر مسؤول ماهنامه مدیریت ارتباطات
در سیویکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، پروندهای با هدف بررسی نقش همسران رؤسای جمهور در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی منتشر شده است که در بخشی از آن با عفت مرعشی همسر آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت و گوی نسبتاً مفصلی انجام و تلاش شده است تا نقش وی در کنار آیت الله، طی بیش از 30 سال فعالیت به عنوان سیاستمدار مورد بررسی قرار گیرد. عفت مرعشی در این گفتوگو از مواجهه خانواده هاشمی با شایعاتی که در خصوص این خانواده در جامعه رواج دارد تا سفر به کشورهای دیگر و شام ملک عبدالله و حضور همسر قذافی در منزل هاشمی سخن گفته است. آنگونه که در ابتدای این مصاحبه آمده است این گفتوگو توسط امیرعباس تقیپور، امیر لعلی و علی شاملو در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان گذشته در دفتر محسن هاشمی انجام شده اما او به محض آغاز مصاحبه، دفترش را ترک کرده است. آن زمان مهدی به ایران بازنگشته بود و فائزه هاشمی در طول مصاحبه پشت میزی مشغول انجام کارهایش بوده و گاهی برای یادآوری برخی از موارد، به مادرش کمک رسانده است.
بخش هایی از این مصاحبه چنین است:
شما به چند کشور سفر کردید؟
ترکیه، سوریه، کشورهای آفریقای جنوبی، سنگال و کلاً جاهایی که آقای هاشمی میرفت، ما هم میرفتیم.
در تمام سفرها با ایشان میرفتید؟
بله، همه سفرها را میرفتم.
...
آنجا(عربستان) با همسر ملک عبدالله دیدار داشتید؟
نه. من سال اول خودم تنها رفتم و آقای هاشمی نبود. اولین دفعهای که من رفتم مکه، خانم ملک عبدالله میهمانی داد و یک عده را دعوت کرد و جلسه گذاشت.
بعد از آن جریان کشتار مکه؟
بله. من تنها بودم. آقای هاشمی نیامده بودند.آنها از من خواستند که میهمانی را بپذیرم و من هم پذیرفتم. وقتی پذیرفتم، روابط برقرار شد.
در این مورد با آقای هاشمی مشورت کردید یعنی مشورت کردید که این میهمانی را بروید یا نه؟
خیر، مشورتی نبود.
یعنی همان جا تصمیم گرفتید. تلفن نزدید تهران به اصطلاح اجازه بگیرید؟
خیر.
یعنی بدون مشورت رفتید؟
کاری را که اجازه بخواهد انجام نمیدهیم.
...
خانم مرعشی! از سرانی که آمدند ایران، کدامشان منزل شما آمدند؟
ملک عبدالله یک شام آمدند خانه ما البته خانم ایشان اصلاً ایران نیامده است. عربها خانمهایشان را نمیآورند. هر چقدر هم ما دعوت کردیم، قبول نکردند. ملک عبدالله خودش گفته بود که میخواهم بیایم خانه. یک شام هم خانم قذافی میهمان ما بودند.
خانم آقای قذافی را شما دعوت کرده بودید؟
ما رفته بودیم لیبی، آنها هم آمده بودند. قذافی در جنگ به ما کمک کرده بود.
حافظ اسد چطور، با خانم او ارتباط داشتید؟
آنها که ایران نیامدند ولی ما سوریه رفتیم. بله، ارتباط داشتیم.
...
آقای هاشمی در گفتوگو با ماهنامه مدیریت ارتباطات گفتند که رادیوی BBC را زیاد گوش میکنند. شما چه رادیویی گوش میکنید؟
من هم گاهی BBC را گوش میکنم.
ماهواره چطور؟
ماهواره هم داریم.
بیشتر چه کانالهایی را نگاه میکنید؟
اخبار. شبکههایی که فیلم پخش میکنند را نگاه نمیکنم، بدم میآید.
چه واکنشی نسبت به اخباری که راجع به خانواده هاشمی در شبکههای خبری یا روزنامهها روایت میشود، دارید؟
ما به دروغهایشان میخندیم.
نسبت به برخی خبرهایی از این دست عصبانی هم میشوید؟
نه، وقتی دروغ میگویند، عصبانی شدن ندارد. خودشان هم میدانند که دروغ میگویند.
منظورم مثلاً نقل و قولهایی است که میگویند فلان مؤسسه اقتصادی و تجاری یا هواپیمایی ماهان برای آقای هاشمی است.
خب من میدانم که اینها را میگویند ولی خودمان که میدانیم اینها مال ما نیست، آنها هم میدانند.
...
چرا خانواده هاشمی هر کاری که میکند، آنقدر مورد توجه قرار میگیرد مثلاً حتی وقتی آقای هاشمی میخندد، تعابیر مختلفی در خصوص خنده ایشان میشود؟
یک عده از دوستان هستند که آقای هاشمی را خوب جلوه میدهند و خوب میبینند. ولی بعضیها دشمن هستند، میگویند فلان خانه مال آقای هاشمی است، دخترش این کار را کرده، پسرش این جوری بوده، این مال اوست، خانهشان تجملاتی است، آقای هاشمی تجملگرایی را درست کرده و.... من نمیفهمم منظور از تجملگرایی چیست؟ الان در خانه همه مردم یخچال هست، فرش هست، تلویزیون هست و طبیعتاً دیگر هیچکس خودش لباس نمیدوزد بلکه از بیرون میخرد. اینها اصلاً تجملگرایی نیست. من نمیدانم تجملگرایی مورد نظر آنها چیست، شما میدانید؟
آخرین باری که مبلمان خانهتان را تغییر دادید، چه زمانی بوده است؟
ما اصلاً مبلمانمان را به آن صورت تغییر ندادیم. ما از اول که انقلاب شد، در خانهمان مبل داشتیم. الان تقریباً 20 سال است که مبلمان را عوض کردیم، هنوز هم همان مبل را داریم.
...
خانم مرعشی! آقای هاشمی از تیر 60 که آقای خامنهای ترور شدند تا تیر 88، 28 سال امامجمعه موقت تهران بودند. نماز جمعههایی که میرفتند، شما هم میرفتید؟
همیشه نمیرفتم؛ فقط روزهای مخصوصی میرفتم مانند روز قدس.
الان دوست دارید بروند نماز جمعه نماز بخوانند یا نه؟
من نظری ندارم، هر طور خودش دوست دارد انجام بدهد.
بحث این است که خودشان نمیخواهند بروند یا اینکه محدودیت رفتن دارند؟
نه، محدودیتی ندارد، خودش نمیرود.
آخرین سفری که با آقای هاشمی رفتید، چه زمانی بوده است؟
همین دو هفته پیش با آقای هاشمی شمال بودم؛ نه اینکه برویم بیرون قدم بزنیم.
شما شمال ویلا یا خانه دارید؟
نه، یکی از دوستان میهمان کرده بود و بعد هم یک شب رفتیم مهمانسرای دانشگاه آزاد.
با توجه به اثرگذاریای که خانواده هاشمی داشته و دارد، چقدر راجع به مسائل مهم در داخل خانواده تشکیل جلسه میدهید، راجع به انتخابات، اخبار و...؟
همه در خانواده هاشمی خودشان عالم هستند و احتیاج ندارند جلسه تشکیل بدهند.
مرعشی در این گفت و گو به پرسش های زیادی پاسخ داده است. از جمله:
چطور با آقای هاشمی آشنا شدید؟
حاج آقا را کجا دیدید یا حاج آقا کجا شما را دید؟
یعنی شما خواستگاری کردید؟
پس چطور این وصلت صورت گرفت؟ چطور شد که حاج آقا شما را انتخاب کردند؟
از طرف خانواده آقای هاشمی چه کسی برای خواستگاری آمد؟
یعنی آقای هاشمی را نمیخواستید؟
درس خوانده بودید؟
مبارزات حاجآقا همان ایام آغاز شد؟
حاج آقا تا به حال با شما دعوا کردهاند؟
الان شاید خیلی مهم نباشد که حاج آقا طرفدار حقوق زنان باشد ولی آن موقع حاج آقا چقدر برای زنان ارزش قائل بود و چقدر نگاه ایشان از آن زمان تا حالا تغییر کرده است؟
یعنی از اول حاج آقا همین نگاه باز را به حضور اجتماعی زنان داشتند؟
میخواهم یک سؤال خصوصیتر بپرسم. اگر دوست داشتید جواب بدهید. تا حالا شده از اینکه با حاج آقا ازدواج کردهاید، پشیمان شوید؛ حتی برای یک لحظه؟حتی در تمام دورانی که ایشان در زندان بودهاند؟
چه دورهای بیشترین فشار روی آقای هاشمی بوده، یعنی شما در خانه بیشتر لمس کردهاید که فشار روی ایشان است؛ چه به لحاظ سیاسی، چه اجتماعی یا فشار کاری؟
آیا با شما در مورد فشارهایی که روی ایشان بود، درد دل میکردند؟
هیچوقت شما از ایشان درخواست نکردید که به خاطر فشارها مسؤولیتها را کم کند یا اینکه چرا آنقدر خودت را درگیر میکنی؛ اینها اعتراضاتی است که خانمها معمولاً دارند.
یعنی شما معتقدید که حاج آقا در این چند سال اخیر هم خیلی راحت کار میکرده؟
و...
متن کامل این مصاحبه در سی و یکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است. این ماهنامه از کیوسک های مطبوعاتی و یا سایت www.prshop.ir قابل تهیه است.
سیویکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات ویژه آذر ماه 91 با مطالب و پروندههای متنوعی به مدیرمسؤولی امیرعباس تقیپور و سردبیری امیر لعلی منتشر شد.
فریاد، نتیجه نشنیدن صداهای متفاوت، عنوان سرمقاله این شماره است که به قلم مدیرمسؤول و در واکنش به تداوم حذف شبکههای ایرانی از «ماهواره» و دو بار حمله رژیم صهیونیستی به ساختمانهای محل استقرار رسانهها در غزه، نگارش شده است.
در بخش تحليل گفتماني رسانههای بیگانه، دکتر حسن بشیر، انتخابات آمریکا و مسأله ایران و پرواز هواپیمای بدون سرنشین بر فراز اسرائیل را مورد توجه قرار داده است.
ابرطوفان سندی و انتخابات ریاست جمهوری امریکا عنوان یادداشت نگین حسینی پژوهشگر ارتباطات است از منظر دیگری انتخابات اخیر ریاستجمهوری آمریکا را مورد توجه و ارزیابی قرار داده است.
گفت وگوی ویژه سی و یکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات- آذرماه ۹۱- با پدرام پاک آئین مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاوی نکات برجسته و قابل توجهی به لحاظ حرفه روزنامه نگاری و رسانه است. در این گفت و گو که توسط امیر عباس تقی پور و امیر لعلی انجام شده، خواننده با دیدگاه های متولی رسانه های غیر صوتی و تصویری در ایران آشنا می شود. بخشی از این مصاحبه به بررسی تفاوت دیدگاه های رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد توقیف روزنامه شرق، پرداخته و در ادامه، موضع گیری های هیئت نظارت بر مطبوعات و معاونت مطبوعاتی در این مورد و همچنین توقیف کیهان کاریکاتور مورد تحلیل قرار گرفته است. بررسی عملکرد رسانه های داخلی در مقابل رسانههاي فارسيزبان خارجی و اینکه آیا رسانه های داخلی بازنده میدان رقابت با آنها هستند یا خیر؟خط قرمزها كجا طراحي ميشوند؟ روزنامههای مكتوب ما چقدر در حال و هوايي هستند كه مردم مجاب شوند كه روزنامه بخرند؟ دلایل كاهش تيراژ و علاقه براي خريد روزنامه و مقایسه آن با دوره اصلاحات،بررسی آمار برگشتيهای روزنامهها، بررسی وضعیت سایت های خبری و نحوه نظارت بر آنها، چگونگی حمایت ارشاد از رسانه ها و نتایج برگزاری نمایشگاه مطبوعات امسال از دیگر مواردی است که در این گفتوگو مورد توجه قرار گرفته است.
واکاوی نظام رسانهای پاکستان در گفتوگو با رایزن فرهنگی - مطبوعاتی این کشور توسط علی البرزی از دیگر مطالب این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است که با یادداشت صبح زنگنه کارشناس مسائل بینالملل با عنوان «ساز آزادی رسانه در پاکستان کوک است» و تحلیل و ترجمه عليرضا سزاوار با عنوان آرایش رسانهای در کشور اردو زبانها همراه شده است. از طریق این گفتوگو و یادداشتهای مورد اشاره، مخاطب تا حدود زیادی با وضعیت رسانهها در پاکستان آشنا میشود.
حجتاله مرادخانی نیز در این شماره مجله گفتوگویی با عنوان «اگر رسانه داعیه تولیت فرهنگی را داشته باشد، خطرناک است» را با محمد همایون سپهر، مردم شناس انجام داده است. گفتوگوی نفیسه حاجانی با مسعود ریاضیات رئیس انجمن شرکتهای اینترنتی با عنوان «تصمیمات یک شبه، امنیت سرمایهگذاری را از بین برده است» یکی دیگر از مطالب این شماره است. در این گفتوگو «اقتصاد اطلاعات» مورد توجه قرار گرفته است.
سینما؛ درباره هالیوود و بنیانگذاران آن
رضا قربانی در سیویکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات مسؤولیت پرونده«سینما» را بر عهده گرفته است. بنیانگذارن هالیوود چه کسانی بودند؟ آنها از یهودی بودن خود خجالت میکشیدند نوشته مینا والی، درباره «چیزی» که به عنوان فیلم ضداسلامی شناخته شد؛ رویارویی دوباره آزادی و امنیت نوشته مریم بورقانی فراهانی، هالیوود چه مشکلی با اسلام و ما دارد؟ سرها بریده بینی بیجرم و بیجنایت نوشته مینا والی از جمله مطالب این پرونده است.
مدیریت ارتباطات اجتماعی؛ رسانه ها و سبک زندگی
منوچهر دینپرست که در این شماره ماهنامه، مسؤولیت پرونده مدیریت ارتباطات اجتماعی را بر عهده داشته است به اتفاق همکارانش موضوع رسانهها و سبک زندگی را مورد توجه قرار دادهاند. پرسش اصلی در این پرونده این است که آیا رسانهها میتوانند بر سبک زندگی ما تأثیرگذار باشند؟ سبک زندگی و رسانهها در گفتوگو با حسن نمکدوست: درک انسان بدون رسانه ممکن نیست، موقعیت رسانههای سبک زندگی نوشته ایمان آقابابایی، پازل رسانهها تشکیل میشود نوشته حامد خزایی، نقش تلویزیون و اینترنت در هویتسازی ترجمه و تلخیص: صابر صادقی و گفتوگوی منصوره قنبرآبادی با دکتر محمود دهقان در باب سبک زندگی و رسانهها از مطالب این پرونده است.
رسانه؛ همه مصائب زنان خبرنگار
همه مصائب زنان خبرنگار عنوان پرونده رسانه این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است که توسط آرش محبی و همکارانش تهیه شده است. زنان خبرنگار؛ آسیبپذیرترین و مظلومترین نوشته میرقاسم سیدینزاده، گفتوگوی فائزه خواجهزاده با صدیقه ببران با عنوان آمارهایی در تأیید موانع تحرک صعودی زنان روزنامهنگار، دفاع مدیران عامل خبرگزاریهای ایسنا و مهر از شرایط زنان عرصه رسانه گزارش زینب کریمیان، برای تو ممنوع است چون... نوشته مریم جمشیدی، مصائب زن بودن در فضاي مطبوعاتي نوشته نسرين وزيري/ معاون گروه سياسي سايت خبرآنلاين، زن روزنامهنگار، فرهنگ، اخلاق و باقی قضایا نوشته سارا کریمی، آنجا بود که بلوف زدم نوشته مریم یوشیزاده، تبعيض جنسيتي و سنگرايي، كابوس خبرنگاران زن تهیه و گردآوری توسط بهاره محبی، گفتوگوی مهراوه فردوسی با ناهید توسلی مدیر مسؤول مجله «نافه» با عنوان «زنانهنویسی»، ژانر مورد تأیید در قرن جدید، من یک خبرنگار زنم ترجمه بهاره محبی و دنیای شیشهای روزنامهنگاری؛ زنان روزنامهنگار از همه سنگ میخورند نوشته بهناز جلالیپور مطالب این پرونده را تشکیل میدهند.
مدیریت ارتباطات سیاسی؛ پرده نشینان ارتباطات سیاسی
سیویکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات پروندهای سیاسی با هدف بررسی نقش همسران رؤسای جمهور در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی دارد که در آن مطالبی از علی حیدری با عنوان ملکه نیکوکار یا پردهنشین قدرت؛ رهیافتی بر نقش «بانوان اول» کشورها در حوزه خدمات اجتماعی، سيدمحمد صحفي با عنوان دیپلماسی همسران مقامات، محمد دشتی با عنوان بانوان اول جمهوری اسلامی ایران را بیشتر بشناسیم شخص دوم، بانوی اول! و گفتوگوی علی شاملو با محمد حسین رجایی برادر شهید رجایی با عنوان شهید رجایی برای کاهش هزینههای دولتی همسرش را به نیویورک نبرد به همراه یادداشتی با عنوان نقش همسران رؤسای جمهور در توسعه اقدامات عامالمنفعه نوشته علی جهانی از جمله مطالب این پرونده است.
روایتهای عفت مرعشی از همسفری با آیتا... نیز گفتوگوی مشترکی از امیرعباس تقیپور، امیر لعلی و علی شاملو با با عفت مرعشی، همسر آیتالله هاشمی رفسنجانی است که در این پرونده منتشر شده است. در این گفتوگو تلاش شده است تا نقش همسر آیتالله هاشمی رفسنجانی در کنار همسرش طی بیش از 30 سال فعالیت به عنوان سیاستمدار مورد بررسی قرار گیرد. عفت مرعشی در این گفتوگو از مواجهه خانواده هاشمی به دروغپردازیها و شایعاتی که در خصوص این خانواده در جامعه رواج دارد تا سفر به کشورهای دیگر و شام ملک عبدالله در منزل هاشمی سخن گفته است. این گفتوگو در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان گذشته در دفتر محسن هاشمی انجام شده اما او به محض آغاز مصاحبه، دفترش را ترک کرده است. آن زمان مهدی به ایران بازنگشته بود و فائزه هاشمی در طول مصاحبه پشت میزی مشغول انجام کارهایش بود اما گاهی برای یادآوری برخی از موارد، به مادرش کمک رسانده است.
بخش بیستم و سوم ترجمه کتاب نگارش در روابطعمومی در این شماره ماهنامه به چاپ رسیده است. مدیریت ارتباطات از طریق کیوسکهای مطبوعاتی و وبسایت www.prshop.ir قابل تهیه میباشد.
بررسی تفاوت دیدگاه های رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در مورد توقیف روزنامه شرق
گفت وگوی ویژه سی و یکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات- آذرماه ۹۱- با پدرام پاک آئین مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاوی نکات برجسته و قابل توجهی به لحاظ حرفه روزنامه نگاری و رسانه است. در این گفت و گو که توسط امیر عباس تقی پور و امیر لعلی انجام شده، خواننده با دیدگاه های متولی رسانه های غیر صوتی و تصویری در ایران آشنا می شود. بخشی از این مصاحبه به بررسی تفاوت دیدگاه های رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد توقیف روزنامه شرق، پرداخته و در ادامه، موضع گیری های هیئت نظارت بر مطبوعات و معاونت مطبوعاتی در این مورد و همچنین توقیف کیهان کاریکاتور مورد تحلیل قرار گرفته است. در سی و یکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات مصاحبه اختصاصی با عفت مرعشی، همسر آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز با موضوع بررسی نقش همسران رؤسای جمهور در فعالیت های اجتماعی و عام المنفعه منتشر شده است.
* روزنامه شرق به دلیل انتشار کاریکاتوری، توقیف ميشود. وزير ارشاد از مصوبه هيأت نظارت بر مطبوعات در مورد روزنامه شرق دفاع ميكند ولي آقاي احمدينژاد ميگويد وزير، اشتباه كرده است. این موضوع، نشان دهنده حاکم بودن سلايق نیست؟
طبيعي است كه رئيسجمهور نظر خود را در باره اين توقيف بيان كرده است و باز طبيعي است كه وزير ارشاد هم طبق قانون تصميم هيات نظارت بر مطبوعات را كه خود رياست آن را به عهده دارد ،اعلام كند.اگر به ياد داشته باشيد رييسجمهور در نشست خبري خود اعلام كردند كه در هيأت نظارت نمايندگاني از قواي مختلف هستند و تصميمگيري ميكنند، حتما اين را هم مي دانيد كه وزارت ارشاد در هيات نظارت يك راي از 7 راي را دارد.
* مخاطب ما رسانهايها هستند و عموم مردم نيستند كه دچار هيجانات شوند. ما ميخواهيم بحث فني كنيم كه واقعاً هيأت نظارت وقتي يك مورد را مثل روزنامه شرق بررسي ميكند، برداشتهاي سليقهاي افراد بيشتر حاكم است يا قانون؟ سادهتر بگويم؛ اگر آن تركيب گرايشات سياسي ديگري هم داشت، به اين نتيجه ميرسيد؟ چه ميزان سلايق در تعیین خط قرمزها نقش دارد؟
موضوع اين است كه واقعاً نمیتوان دريافت مجريان از قانون را در اجراي قانون بيتأثير دانست؛ چون مجري قانون يك عامل انسانيست كه ملاك عملكرد اين عامل هم درك و دريافتي است كه از قانون دارد. اگر اين درك به شائبههاي سياسي و ديدگاههاي جناحي، گروهي و فردي آغشته باشد، در اجراي قانون نقص وجود خواهد داشت. بله، اگر به جاي اين هفت نفر، افراد ديگری بودند شايد تصميم ديگري گرفته ميشد اما فكر ميكنم اجماع اين هفت نفر اين بوده كه قانون را اجرا كنند و البته انتظاري كه ميرود اين است كه مسؤولان سلايق سياسي خود را در تصميمگيريها دخالت ندهند. فكر ميكنم در مورد روزنامه شرق تنها مرجعي كه ميتوانست تصميمگيري كند و نميتوان به آن اتهام رفتار سليقهاي وارد كرد، هيأت نظارت است.
* به نظر میرسد برخي مواقع پيشمصلحتانديشي مطرح میشود؛ يعني فكر ميكنند ممكن است واكنشي نسبت به مثلاً كاريكاتوري كه در فلان مطبوعه چاپ شده صورت بگيرد كه تداعيكننده كاريكاتور سوسك باشد. حالا تلاش میکنند با مجازاتهایی جلوي واكنشهای بعدي را بگيرند و ميگويند فعلاً توقيف باشد تا تكليفش مشخص شود.
اگر تخلف يا جرمي صورت گرفته باشد هيأت نظارت متناسب با شدت آن جرم يا تخلف موظف است تصميم بگيرد و ظرفيتهاي قانوني مثل تذكر، توقيف يا لغو امتياز را هم قانون پيشبيني كرده، اما اينكه صرفاً به خاطر جلوگيري از تبعات يك محتواي رسانه اي صرف نظر از خود آن محتوا و ماهيت مجرمانه يا غير مجرمانه اش ، هيأت نظارت بخواهد تصميم بگيرد، گمان ميكنم كه جاي چنين تمهيداتي هيأت نظارت نيست. اگر عملي مطلقا جرم نباشد و حتي افكار عمومي را به اشتباه بیاندازد، اقناع افكار عمومي يا مديريت واكنشهاي عمومي بايد در جاي ديگري صورت گيرد و هيأت نظارت در اين زمينه وظيفهاي ندارد. وظيفه هيأت نظارت اين است که نسبت به رسانه اعمال نظارت كند و اگر رسانه مرتكب تخلف ياجرمي شود، در این خصوص تصميم قانوني بگيرد. البته بايد این نکته را در نظر گرفت كه ما براي افكار عمومي هم احترام قايليم و نسبت به آن حساسيت داريم؛ چون مواردي كه افكار عمومي جريحهدار ميشود و واكنشهاي تند از خود نشان ميدهد، غالبا از جمله مواردي است كه تخلفی صورت گرفته و افكار عمومي در اغلب موارد اشتباه نميكند.
* روزنامه شرق كاريكاتوري چاپ ميكند و در ادامه مدير مسؤول و طراح كاريكاتور ميآيند و بابت آن اتفاقي که افتاده و برداشتي كه بخشي از مردم داشتهاند، عذرخواهي ميكنند و معتقدند که آن برداشت مدنظر روزنامه نبوده است. فكر نميكنيد اثرات مانورهايي كه بعد از توقيف داده ميشود، مخربتر از آن است كه ما اين عذرخواهي را از طراح آن كاريكاتور و مدير مسؤول بپذيريم و شرايط را به حالت عادي برگردانيم؟
عذرخواهي اگر چه ممكن است زمينه اي باشد براي اعمال كيفيات مخففه نسبت به جرم ؛ اما آثار وقوع جرم را از بين نميبرد.
* ولی اين پاسخي است كه ما با هر مدير ديگري صحبت كنيم، ميشنويم. خواهش میکنم فنیتر پاسخ دهید.
اگر شما ميخواهيد من بگويم كه با يك عذرخواهي آثار هر تخلفي از بين مي رود، اينطور نيست ؛ كما اينكه آقاي شريعتمداري، سرپرست مؤسسه كيهان هم با وجود اينكه به محض اينكه كاريكاتور كيهان کاریکاتور منتشر شد، خيلي مسؤولانه آمد و با رسانهها مصاحبه و اعلام كرد كه آماده هر نوع برخورد قانوني با اين نشريه هست ولی عذرخواهي ايشان، مانع توقيف نشد.
* چقدر تلاش كرديد كه اين دو نشريه توقيف نشوند؟
اساساً ما هيچگاه از توقيف هيچ نشريهاي استقبال نميكنيم. شما كارنامه هيأت نظارت را در دو سال اخير بررسي كنيد. ميبينيد كمترين توقيف صورت گرفته و اين آمار مستند است ؛اما اين نباید به معناي قانونگريزي باشد؛ قانون براي همه است و ضمانت اجراهایی را برای تخلفات رسانهها پيشبيني كرده است. اگر رسانهای تخلف كند، هيأت نظارت مطابق قانون درباره آن به تصميم ميرسد.در عين حال نهايت تلاش ما اين است که شبهات و ابهامات احتمالي را كه ممكن است براي هر يك ازاعضاي هيأت نظارت درباره موضوع يا مطلبي پيش بياید، برطرف کنیم. اگر جرمي محرز نباشد و صرفاً برداشت ظني و احتمالي از محتواي مطلبي صورت بگيرد با بررسي كارشناسي ، به روشن شدن موضوع و تعيين نسبت آن با حدود قانوني مطبوعات كمك ميكنيم. برای این کار گزارش كارشناسي ارائه ميدهيم و ارزيابي فرآيندي عملكرد نشريه را مطرح مي كنيم. با توجه به نظرات كارشناسي ما، خيلي وقتها هيأت نظارت به تذكر اكتفا ميكند.
* اگر نظر کارشناسی شما را در مورد روزنامه شرق و كيهان كاريكاتور بخواهیم، این نظر مبني بر توقيف است يا خير؟
اين نظر را قبلا به هيات نظارت ارايه كرده ايم و فعلا هم اميدواريم دادگاه در هر دو مورد راي عادلانه اي صادر كند.