استاد و دغدغه ای به نام عدم تعامل مناسب میان روابط عمومی ها
دیروز این یادداشت در روزنامه شرق منتشر شد:
با هر محاسبه ای استاد میر سعید قاضی، از مفاخر نسل اول روابط عمومی ایران محسوب می شود. حدود 45 سال است که در تئوری و در عمل با روابط عمومی زندگی کرده است. تاریخ روابط عمومی ایران را خوب می داند ودر شکل گیری اش نقش و سهم بسزا داشته است. هم تألیف داشته و هم ترجمه. «تئوری و عمل در روابط عمومی و ارتباطات» آموزش گام به گام روابط عمومی است که پس از گذشت سال ها از انتشارش هنوز کارآمد و برجسته است. سخنرانی های صریح و بی پرده استاد در مورد اهمیت روابط عمومی و لزوم توجه به افکار عمومی در فرآیند تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های سازمانی همواره زبانزد بوده و... بعید است کسی در فضای روابط عمومی تنفس کند و با این ویژگی های استاد آشنا نباشد اما به نظرم در سال های اخیر یکی از دغدغه های پیر روابط عمومی ایران بیشتر شده است. حدود سه سال پیش یک روز کاری کامل را در خدمت استاد و پروفسور یحیی کمالی پور بودم. فرصتی دست داده بود که به همراه متن به حاشیه های روابط عمومی ایران نیز اشاره شود. از جمله توصیه می کردند که بچه های روابط عمومی در ایران به شدت نیازمند فراگیری زبان انگلیسی هستند تا بتوانند سطح خود را ارتقاء دهند و یا در مورد نحوه انتصاب برخی از مدیران روابط عمومی دیدگاه هایی ارایه می کردند و گله هایی داشتند و... در این میان، احاطه کامل ایشان به نحوه تعامل انجمن ها و تشکلات حرفه ای روابط عمومی در ایران برایم جالب بود. از هیچ چیزی بی خبر نبودند! و ریزو درشت فعالیت ها را رصد کرده بودند. راضی نبودند. علی رغم اذعان به حرکت ها و جریان سازی های مثبت تشکل ها و فعالان روابط عمومی ازطریق برگزاری همایش ها و کنفرانس های آموزشی ، از عدم ارتباطات حرفه ای آن ها با هم گله داشتند. از اینکه حرفه ای های این حوزه همدیگر را تکذیب کنند هراس داشتند و تمرکز انرژی و ظرفیت ها را راه حل مناسبی برای جهش این دانش، هنر و صنعت ارزیابی می کردند. موارد مورد اشاره استاد بدون کم و کاست به تأیید پروفسور کمالی پور نیز رسید. جالب بود. استاد میرسعید قاضی و پروفسور کمالی پور که یکی در ایران و دیگری در آمریکا زندگی می کنند هر دو دغدغه عدم تعامل مناسب میان روابط عمومی ها را داشتند. موضوعی که در یکی از کنفرانس ها از چشم دکتر یونس شکرخواه هم پنهان نماند و گفت: روابط عمومی ها در ایران نیازمند روابط عمومی هستند!بر ما به عنوان نسل جدید فعالان روابط عمومی در ایران است که دغدغه های استاد را کاهش دهیم. بدانیم دغدغه ایشان، فردی نیست و جمعی است. به نفعمان است.
امیر عباس تقی پور دبیرهمایش روابط عمومی الکترونیک و مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات


برگزاری همایش های سالانه روابط عمومی الکترونیک و لزوم تقویت و توسعه ادبیات تخصص این حوزه بهانه ای است برای راه اندازی وبلاگ روابط عمومی الکترونیک و ثبت اصل وحاشیه های آن + دیگر موضوعات مربوط به روابط عمومی+ثبت اصل و حاشیههای انتشار ماهنامه مدیریت ارتباطات از تاریخ اول خرداد ماه 89