امیر عباس تقی‌پور- شصت‌و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت که در تاریخ 20 مهرماه آغاز بکار کرده بود پس از پنج روز به کار خود پایان داد.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، امسال 7هزار و 384 ناشر از 106 کشور جهان در این نمایشگاه غرفه برپا کرده بودند و در مجموع 280 هزار و 194 نفر از آن بازدید کردند که این تعداد به نسبت نمایشگاه سال 2010 افزایشی حدود یک درصدی داشته است. در بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان، بیش از 3هزار و 200 سمینار تخصصی و برنامه جنبی برگزار شد و حدود 10 هزار خبرنگار از رسانه‌های گروهی، اخبار نمایشگاه را پوشش می‌دادند.

در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، فروش کتاب ممنوع است و صرفاً محلی برای مذاکره و فراهم کردن زمینه‌های عقد قراردادهای کلان محسوب می‌شود. شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه، از هر فرصتی برای توسعه بازار کسب‌وکار خود در ملاقات‌هایشان با یکدیگر استفاده می‌کنند. این امر، بویژه در سه روز اول نمایشگاه که بازدید از آن، مختص متخصصان و فعالان حوزه نشر است، مشهودتر بود.

امسال کشور ایسلند با شعار افسانه ایسلند میهمان ویژه نمایشگاه بود. حضور پرشمار بازدیدکنندگان و توقف آن‌ها در سالن اختصاصی این کشور، حکایت از موفقیت ایسلندی‌ها در جذب مخاطبان داشت. آن‌ها به زیبایی هر چه تمام‌تر و در عین سادگی توانستند از این فرصت، برای معرفی فرهنگ و ادبیات خود، استفاده کنند.

گزارش دیگری حاکیست، علی‌رغم حضور یکپارچه کشورمان در این نمایشگاه، انتشاراتی‌های حاضر از بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی در قالب حدود 20 غرفه، تلاش مناسبی برای معرفی آثار و برگزاری دیدارهای کاری با ناشران مختلف داشتند.

با پایان یافتن شصت‌و سومین نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت، کشور نیوزلند به عنوان میهمان ویژه این نمایشگاه در سال 2012 معرفی شد.